Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Sennebogen viert 65-jarig jubileum met vele nieuwe machines

Gerelateerde onderwerpen :

Sennebogen viert 65-jarig jubileum met vele nieuwe machines

De nieuwe Sennebogen 817E Waste Beetle met FPT-motor is speciaal ontwikkeld voor de recyclingmarkt.

Machinefabrikant Sennebogen vierde onlangs driedubbel feest in het Zuid-Duitse Straubing onder het motto: WE 65. Die combinatie van letters en cijfers heeft een dubbele betekenis. In de eerste plaats is het exact 65 jaar geleden dat Erich Sennebogen senior in 1952 begon met het ontwikkelen en bouwen van kranen om het werk in de landbouw eenvoudiger, lichter en efficiënter te maken.

WE staat voor: wij! Erich Sennebogen junior maakt dat nog eens duidelijk: “Sennebogen is een echt familiebedrijf en heeft zo kunnen groeien dankzij alle werknemers die zich dagelijks inzetten voor de productie en ontwikkeling van machines. Onze klanten zijn zeer belangrijk en geven ons de juiste informatie om nieuwe modellen te ontwikkelen. Als fabrikant is het essentieel om te luisteren naar hun gebruikerservaring en de vraag vanuit de markt. We doen het met z’n allen: We all together.” WE staat tevens voor Work Extension. De fabriek in Straubing is in het afgelopen jaar flink uitgebreid en is nu klaar. In totaal is het complex met liefst 35.000 m² uitgebreid. Er is een nieuwe hal gebouwd met een oppervlakte van 6.700 m² om de steeds groter wordende machines te kunnen assembleren en testen. Ook is er een hal van ongeveer 7.000 m² bijgekomen voor het spuiten van machines en voor de bouw van materieel op maat. In deze hal kan men modellen tot 35 m lang monteren en dat is hard nodig, gezien de nieuwste ontwikkelingen.

In Straubing zijn twee productielocaties. De uitbreiding heeft plaatsgevonden bij Werk 2, de nieuwste fabriek die  in 2008 in de haven is gerealiseerd. Hier is tevens de Sennebogen Academy gevestigd, waar medewerkers van zowel dealers als klanten worden opgeleid. Sennebogen beschikt zelfs over een eigen demoterrein plus kade met lopende band en trechter, zodat machines onder echte omstandigheden kunnen worden getest. In Straubing rollen behalve hijskranen, grotere overslagmachines en specials ook de Multi-Cranes en verreikers van de band. In Wackersdorf worden de overige overslagkranen geproduceerd, terwijl in Hongarije de staalbouw plaatsvindt voor de hijskranen en overslagmachines. In totaal heeft Sennebogen 1.400 arbeiders in dienst en is met ruim 150 dealers actief in meer dan 100 landen op vijf continenten. Men zit bepaald niet stil en is actief in steeds meer segmenten. Dit betekent automatisch dat er nieuwe machines worden ontwikkeld die het merk tot voor kort niet had. Zo is er een eigen havenkraan gebouwd om klanten in de havenoverslag nog beter te kunnen bedienen. De vraag hiernaar is fors gestegen. Voor overslagwerk in havens kon Sennebogen al specifieke overslagmachines en hijskranen leveren, maar nu dus ook een eigen havenkraan. 

Tijden veranderen

De kracht van Sennebogen ligt in het feit dat men naast uiterst klantvriendelijke ook klantspecifieke machines bouwt. Dat komt door de modulaire bouwwijze, waarbij men gebruik maakt van bestaande componenten. Kenmerkend is voorts dat de hijskranen en overslagmachines niet te complex zijn. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede en klanten met een goede technische kennis kunnen hun machines nog steeds zelf herstellen, mocht dit nodig zijn. “In 65 jaar zijn de tijden bij Sennebogen behoorlijk veranderd. Niet alleen zijn machines steeds groter geworden, ook zijn er veel nieuwe modellen gelanceerd voor nieuwe markten. Om hieraan te kunnen blijven voldoen en duurzame machines te blijven bouwen, investeren we jaarlijks in onze productiefaciliteiten en was het noodzakelijk de fabriek hier in Straubing aanzienlijk uit te breiden”, legt Erich Sennebogen uit.

Sennebogen toonde op het WE 65-event liefst tien nieuwe modellen. Wat toch belangrijk nieuws is voor alle machines is de nieuwe maXcab-cabine, die zowel op de hijskranen als overslagmachines wordt gemonteerd. De eerste nieuwe modellen die in productie zijn worden er al mee voorzien en in de komende periode komen alle machinetypes aan de beurt. De nieuwe cabine is 70 mm langer geworden. Daarmee heeft de machinist nog meer ruimte. De eerste generatie cabines is in 2006 geïntroduceerd en Sennbogen was toen de eerste fabrikant die een schuifdeur toepaste. Achter de stoel is er meer opbergplek voor onder meer een koelbox en documenten. Door de ruimere en nog comfortabelere cabine met volledig instelbare bestuurdersstoel met airconditioning (!) voelt de machinist zich niet opgesloten. De joysticks en bediening zijn volledig instelbaar naar de wensen van de operator.

Snel en krachtig

Op het gebied van overslagmachines heeft Sennebogen veel nieuws. Allereerst is er de introductie van de compacte 718E, die speciaal gemaakt is voor de recycling en als wereldprimeur reeds op Matexpo was te bewonderen. De 718E heeft als bijnaam ‘Waste Beetle’. Deze kleinste overslagkraan uit het gamma is heel snel en krachtig, net als een kever. De machine is ontwikkeld voor sorteerwerk van afval in hallen en op recyclinglocaties met beperkte ruimte. Bij de ontwikkeling is speciaal rekening gehouden met extreem stoffige omstandigheden waarin deze machines hun werk doen en daar is de koeling op aangepast. Sennebogen verrast door gebruik te maken van een viercilinder FPT-motor. Voor de fabrikant en klanten is compactheid heel belangrijk en de krachtbron heeft zich daarnaast bewezen in betrouwbaarheid en is eenvoudig in onderhoud. De machine voldoet aan de Stage IV-uitstootnorm door gebruik te maken van AdBlue. Volgens de gekozen uitvoering heeft de 718E een werkbereik van 8 tot 9 m. Ook een rupsonderwagen is mogelijk.

De machine is niet volledig elektrisch en werkt op accu’s werkt. “Onze overslagmachines worden volop voor productiewerk ingezet en maken vele uren. Productiecapaciteit is daarbij eveneens heel belangrijk. Wanneer gekozen zou worden voor 100% elektrische aandrijving, dan zijn er veel en zware accu’s nodig die veel ruimte gebruiken. Men kan daarmee niet de hele dag werken want de accu’s moeten na een paar uur weer opgeladen worden. Al zou men het willen, dan wordt een machine liefst twee tot drie keer zo duur. Wij hebben in eigen huis andere technologie, waarmee men eveneens duurzaam is en er geen compromissen hoeven te worden gesloten tussen productiviteit enerzijds en kosten anderzijds”, zegt Erich Sennebogen daarover.

Nieuw is ook de 825M, die al is uitgevoerd met de vernieuwde cabine. Dit is één van de ‘bestsellers’ van Sennebogen. De 825 werd in 1996 op de markt gebracht en is er nu tevens in een Stage IV-uitvoering en dus als E-serie. Het model wordt in vele varianten geleverd, zelfs elektrisch aangedreven. Vooral die versie is interessant wanneer men werkt in hallen en de overslagkraan geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Het werkbereik ligt tussen 12 en 14 m. Sennebogen heeft voor de 825E een systeem ontwikkeld waarmee het ballast afzetbaar is via een kabel. Hiermee wordt het transportgewicht met nog eens 8,5 ton gereduceerd. Dit vergt slechts 10 minuten tijd en maakt de machine sneller en eenvoudiger te transporteren. Interessant is voorts de VarioTool-uitvoering, waarmee de stick waaraan de grijper hangt in no-time kan worden omgewisseld voor een schrootschaar of een ander sloopwerktuig. Dit vergroot de efficiëntie bij schrootverwerkers.

Havenoverslag

Voor overslagwerk in havens heeft Sennebogen eveneens passende oplossingen en belangrijk nieuws. Zo is er de nieuwe 870E in havenuitvoering. De machine staat op een portaal met rupsen en kan hierdoor grote schepen laden of lossen. De versie werd voor het eerst getoond op Bauma 2016 en werd wereldwijd inmiddels aan verschillende havenoverslagbedrijven geleverd. De maximale capaciteit bedraagt 8 ton en het maximale werkbereik ligt op 25 m. Hierbij maakt Sennebogen gebruik van Green Hybrid Energy Recovery op de derde hefcilinder, een systeem dat tijdens het zakken van de giek gas samenperst in een accumulator. Bij het heffen komt de gasdruk vrij en zorgt zo voor stuwing van de olie zonder dat hiervoor extra energie nodig is. Zodoende kan op jaarbasis tot wel 25.000 l brandstof bespaard worden op basis van een tweeploegendienst.

Opvallend is daarnaast de ontwikkeling van een grote havenkraan. In mei kondigde Sennebogen dit nieuws al aan. In de Benelux, waar in de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Amsterdam en Rotterdam veel havenkranen ingezet worden, is er genoeg potentieel voor deze 9300E. De eerste is gebouwd en pronkte voor het eerst volledig opgebouwd op het fabrieksterrein. Na verschillende tests gaat de mobiele kraan nog dit jaar aan de slag in de haven van Izmir (Turkije).

Sennebogen stapt hiermee in een nieuw segment en het concept is vernieuwend. Uniek aan de 9300E is de in hoogte verstelbare cabine, zodat zicht ontstaat op alle niveaus. Andere havenkranen hebben dit niet en beschikken zelfs over een cabine op de onderwagen voor tijdens verplaatsingen. De machinist stapt in op een hoogte van 9 m en de cabine laat zich traploos verstellen tot maximaal 21,2 m zichthoogte. De kraan heeft een hijscapaciteit van 90 ton op 20 m vlucht. De onderwagen met al zijn assen en wielen is heel imposant. Mét steunpoten ontstaat er een stempelbasis van 11,5 bij 11,5 m, wat zorgt voor een grote stabiliteit en veel hijsvermogen. Een andere belangrijke machine voor overslagwerk in havens is de 6400-balanskraan. Door het verplaatsen van ballast wordt het evenwicht verplaatst en hierdoor kan de giek op en neer bewegen zonder dat er energie voor nodig is. Dit is een mooi voorbeeld van nieuwe technologieën die Sennebogen zelf ontwikkelt om flink op brandstofkosten te besparen. De kraan, met een gewicht van liefst 270 ton, heeft een maximale reikwijdte van 40 m. De eerste 6400 is geleverd aan de haven van Burgas in Bulgarije.

Verrassing

Tot slot zijn er nog twee bijzondere machines te melden, zoals de nieuwe SLC 4000. Deze machine heeft een telescopische arm met rippertand om slak uit staalpannen te krabben.  Een uitzonderlijk model, dat we niet snel zullen tegenkomen in de Benelux. Als grootste verrassing is tijdens de jubileumdagen de 113 ton zware 870E highreach demolition onthuld. Daarmee biedt Sennebogen andermaal een passende oplossing aan sloopbedrijven. Een driedelige sloopgiek is nieuw voor Sennebogen, dat al jaren succesvol is in deze sector met de 830 en 835 R-HDD. Er is veel vraag naar grote machines in het segment van 33 m en Sennebogen biedt eindelijk een alternatief voor de R960 Demolition van Liebherr. De nieuwe 870E highreach demolition mag rekenen op ontzettend veel belangstelling. De machine is ontwikkeld op speciaal verzoek van Sauer Bau GmbH, dat ruim tien jaar terug een Sennebogen 850 aanschafte en die uitrustte met een driedelige lange giek van 30 m en een 3-tons schaar. Dat was voor die tijd al extreem hoog en zwaar en Sennebogen liep destijds voorop in de sloop. Nu is het tijd voor een opvolger met nog meer werkhoogte en zwaardere tools. De machine heeft ook nog eens een enorm voorwaarts bereik. Voor transport kan het ballast afgezet worden. De giek is voorzien van een snelwissel en daarmee kan de giek afzonderlijk vervoerd worden. De onderwagen is hydraulisch verbreedbaar. - GYR

 

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

De schrankladers van Komatsu zijn meiden voor alle werk

De schrankladers van Komatsu zijn meiden voor alle werk

De schranklader wordt steeds vaker een echte werktuigdrager. Door het toenemende aantal renovatiewerken in steden, wegenwerken en verschillende inrichtingswerken groeit de vraag naar dergelijke veelzijdige machines. Het schrankladergamma van[…]

29/06/2018 |
Keestrack heeft hybride percussiebreker voor middelgrote ontginning

Keestrack heeft hybride percussiebreker voor middelgrote ontginning

Caterpillar heeft drie nieuwe tandemtrilwalsen

Caterpillar heeft drie nieuwe tandemtrilwalsen

Weber rust trilplaten uit met diefstalbeveiliging

Weber rust trilplaten uit met diefstalbeveiliging

Meer artikels