Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Sennebogen 870E Hybrid van Samyn is een ‘groene’ overslaggigant

Gerelateerde onderwerpen :

Sennebogen 870E Hybrid van Samyn is een ‘groene’ overslaggigant

Overslagbedrijf Nicola Samyn zet voor het laden en lossen van schepen in de haven van Gent een bijzondere en heel grote Sennebogen mobiele overslagmachine in. Samyn heeft gekozen voor een speciale 870E Hybrid met 24 m overslaggiek. De machine werd door Sennebogen account manager Dirk Philippe van SMT Belgium verkocht en in oktober 2017 geleverd. De overslagkraan is inmiddels dus anderhalf jaar in gebruik. Recent bezocht Bouwkroniek deze gigant in Gent, waar we de hybride 870E van Sennebogen in actie zagen tijdens het laden van een schip met geshredderd hout.

Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Nicola Samyn en houdt zich met overslagwerkzaamheden bezig en het laden en lossen van (binnenvaart)schepen. Samyn is gevestigd in Brussel en heeft de beschikking over verschillende eigen laad- en loslocaties. Deze liggen allemaal aan het water en zijn eveneens goed via de weg bereikbaar. Transport van materialen over water is tegenwoordig erg belangrijk en biedt grote voordelen. Het draagt bij aan duurzaamheid en vervoer per schip is bovendien ook prijstechnisch erg interessant.



De overslagwerkzaamheden worden in geheel België en Noord-Frankrijk verricht en strekken zich uit van de lijn Antwerpen-Willebroek-Brussel-Charlerloi. Eveneens is Samyn actief met overslagwerkzaamheden in de haven van Roeselare. In Gent heeft de firma voorts een vaste laad- en loslocatie. Hier beschikt het overslagbedrijf de over een eigen terminal en een 300 m lange kade, waar ook grote zeeschepen met een diepgang van 9 m kunnen aanleggen. Hier is de grote Sennebogen 870E Hybrid vast gestationeerd. Momenteel wordt een nieuwe opslaghal met een inhoud van 20.000 m³ gebouwd. Hier kunnen overgeslagen goederen opgeslagen worden. Ook voor opslag en transport van goederen kunnen opdrachtgevers bij Samyn. Het terrein in Gent heeft een oppervlakte van 2 ha. In de nieuwe hal kunnen straks ook stukgoederen opgeslagen worden. Samyn is gespecialiseerd in zowel overslag van zowel bulk- als stukgoederen. De overslagkranen kunnen daarbij uitgerust worden met verschillende typen grijpers. Zelfs milieuvriendelijke en gesloten grijpers zijn beschikbaar. Voor stukgoederen en ander speciaal overslagwerk heeft Samyn ook nog verschillende klemmen en grijpers om schepen snel en efficiënt te kunnen laden of lossen. Schrankladers behoren eveneens tot het machinepark en worden ingezet in het scheepsruim. Enkele overslagkranen zijn zelfs uitgerust met een overdrukunit en zijn gecertificeerd. Zo kan men volgens de regels verontreinigde grond als baggerslib overslaan. De machinisten zijn allemaal VCA-gecertificeerd. Dit geeft opdrachtgevers de garantie dat kwaliteit en veiligheid in een hoog vaandel staan.

Elf Sennebogens

In totaal telt de vloot overslagmachines van Samyn veertien stuks, waarvan er liefst elf van het merk Sennebogen zijn. De machines zijn allemaal in een mobiele uitvoering. De 870E Hybrid is de grootste Sennebogen in de vloot, waarin we voorts kranen van het type 835 en 850 ontwaren. Daarnaast leverde SMT een Volvo EC380E graafmachine die wordt ingezet bij op- en overslagwerk. Met een eigen vrachtauto en dieplader kan men in eigen beheer snel en flexibel werken en klanten bedienen. In Gent is specifiek voor het type 870E gekozen vanwege de capaciteit en het werkbereik van de machine. Hierdoor kan Samyn grote zeeschepen laden en lossen met een capaciteit van liefst 18.000 ton en tot 21 m breed. Gent is een belangrijke zeehaven, die goed bereikbaar is voor grote schepen. Laden en lossen vraagt dan ook een slag grotere overslagkraan. Vanwege het bereik en de grootte van de schepen is gekozen voor een B24-giekconfiguratie, bestaande uit een 13,5 m lange gekromde hoofdgiek en een 12,3 m lange stick. Door de kromme giek kan men dieper in schepen komen en beter lossen. Er kan in deze configuratie ook voor een stick van 9,8 m worden gekozen. Sennebogen biedt de 870E in verschillende giekconfiguraties aan. De keuze hangt af van klantspecifieke factoren zoals de locatie, het materiaal wat overgeslagen moet worden, het soortelijk gewicht, de productiecapaciteit en de cyclus die gemaakt moet worden. Sennebogen levert af-fabriek tevens een 10,8, 11,8, 12,5 of 14 m lange rechte hoofdgiek. Daarbij kan gekozen worden voor 7,8, 8,8, 10,8 of 11,8 m sticklengte.

In Gent wordt de mobiele 870E onder andere ingezet voor het laden van schepen met geshredderd hout. Dit wordt vanuit de overdekte opslagbunkers opgepakt en in het schip gelost. Hierbij wordt een cyclus van zo’n 180° gemaakt, waarbij voor het oppakken van iedere lading telkens met de grijper over een bijna 6 m hoge muur van de opslagbunkers moet worden gegaan. Zo duurt iedere cyclus iets langer. Maar zo is de situatie en vraagt een klantspecifieke overslagmachine. Vanwege het werkbereik en het oppakken van hout vanuit de opslagbunkers is bewust gekozen voor de B24-giekconfiguratie met 24 m bereik. Om goed in de bunkers te kunnen kijken is gekozen voor een 1,5 m hoge pyloon tussen onder- en bovenwagen. Daarbij is ook nog zeer gekozen voor een in hoogte verstelbare cabine. Deze kan tevens naar voren versteld worden om nog beter in schepen te kunnen kijken. Af-fabriek is ook een 2 m hoge pyloon leverbaar. Op de stick zit een camera waardoor de machinist via een groot kleurenscherm in de cabine altijd goed zicht heeft. Dit verhoogt de veiligheid en ook de productiviteit.



Samyn heeft gekozen voor een onderwagen op banden vanwege de mobiliteit op de laad- en loskade. Er kan ook gekozen worden voor een rupsonderwagen of zelfs een speciaal onderstel op rails. De mobiele onderwagen is leverbaar in twee varianten. Er is een uitvoering met vier omklapbare stempelpoten, maar er kan ook gekozen worden voor een versie met sterafstempeling. Samyn heeft gekozen voor de normale onderwagen met omklapbare poten, wat resulteert in een afstempelbasis van 7.835 bij 6.780 mm en zorgt voor veel stabiliteit. Voor een goede en veilige toegankelijkheid van de machine is de 870E Hybrid rondom uitgevoerd met bordessen. Zeker bij een verhoogde machine is dat zeer belangrijk, want ook bij deze grote Sennebogen moet dagelijks onderhoud verricht worden. Op de bordessen zijn ook nog eens camera’s gemonteerd, zodat de machinist op het scherm in de ruime en comfortabele maXcab kan zien wat er rond de machine gebeurt. Het is tevens mogelijk te kiezen voor de maStercabin, die nog meer glasoppervlakte heeft.

Zuinig en efficiënt

In totaal weegt de 870E Hybrid met grijper zowat 110 ton. De Sennebogen is uitgerust met een Cummins QSL 12-C350 Stage IV-motor. Deze levert een vermogen van 261 kW (355 pk) bij een toerental van 1.800 t/min. Dit zorgt voor een gunstig verbruik bij het overslagwerk. Brandstofbesparing wordt gerealiseerd en uitstoot van CO2 en NOx worden gereduceerd dankzij het hydraulische hybride systeem. Door toepassing van het Sennebogen Green Hybrid-energieterugwinsysteem is een brandstofreductie mogelijk van liefst 30%. Dit door de fabrikant zelf ontwikkelde systeem heeft een extra energiecilinder tussen de twee hydraulische hefcilinders. Tijdens het zakken wordt het gas in de gascilinders samengeperst en opgeslagen. Deze cilinders bevinden zich aan de achterzijde van de machine. De opgeslagen energie komt weer vrij wanneer men gaat heffen. Het systeem is te vergelijken met een veer die je indrukt en dan loslaat. Simpel en doeltreffend.



Om de week komt er in Gent een schip die het houtafval naar Finland vervoert, waar het wordt gebruikt in biomassacentrales. Daar is een tekort aan hout en daarom wordt hier houtafval verwerkt en geëxporteerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een grote J&B-grijper met tanden, om in het geshredderde hout te kunnen dringen. Het soortelijk gewicht van het hout ligt rond 330 kg/m³. Zwaar is het dus niet. Daarom kan een grijper met een groot volume worden toegepast. Voor dit overslagwerk is gekozen voor een J&B LHL 140 met een eigen gewicht van 5,8 ton een een SWL van 9,8 ton. Deze heeft een inhoud van 10 m³ en is geschikt voor materialen met een soortelijk gewicht van 350 kg/m³. De Sennebogen heeft bij het laden van het schip met daarbij een cyclus van 180° zwenken en toch veel heffen om over de bijna 6 m hoge muur van de opslagbunker te komen een productiecapaciteit van ongeveer 120 ton per uur. Het is belangrijk om goed te situatie te beschrijven omdat de capaciteit en het verbruik van vele factoren afhankelijk is en zeer uiteen kan lopen. Maar het geeft wel een goede indicatie. Bij het lossen van zand heeft de Sennebogen een productiecapaciteit van zowat 950 ton per uur. Dan wordt ook gebruik gemaakt van een J&B-grijper, en wel een speciale zandgrijper van het type LHL 125. Die weegt 3,7 ton en heeft een inhoud van 7 m³.
Het laden van een schip met grofweg 2.640 ton houtsnippers gebeurt in twee dagen. Samyn maakt al jarenlang gebruik van Sennebogen-overslagkranen en is daarover erg te spreken. De machines zijn betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Ook al zijn ze relatief eenvoudig inzake techniek en onderhoud, toch hebben ze moderne techniek in huis. Wat natuurlijk belangrijk is, is de hoge productiecapaciteit en daarbij een gunstig verbruik. Dat is waar Sennebogen-machines zich in onderscheiden en Nicola Samyn bewust voor kiest. Met SMT en account manager Dirk Philippe heeft het bedrijf een prettige relatie en wordt daarbij altijd zeer goed ondersteund met advies. Wat voor de machinist ook belangrijk is, is dat bij alle typen Sennebogen overslagmachines de bediening gelijk is en ook overal hetzelfde aanvoelt. Zo hoeven machinisten niet telkens te wennen, wat eveneens een pluspunt van Sennebogen is. De 870E Hybrid maakt jaarlijks ongeveer 1.700 draaiuren. Het onderhoud van alle Sennebogens wordt door SMT uitgevoerd op basis van een onderhoudscontract. Zo blijven de machines altijd goed presteren. Gemiddeld worden ze bij 10.000 uur vervangen. Zo houdt Nicola Samyn een jonge vloot van overslagmachines, wat de betrouwbaarheid ten goede komt. Ook hebben ze dan nog een goede inruilwaarde. Zover is het nog niet voor de 870E Hybrid, die zich in de haven van Gent bewijst als een echt groene overslaggigant. - GYR

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Avant Machinery importeert landbouwtractoren van Yanmar

Avant Machinery importeert landbouwtractoren van Yanmar

Avant Machinery is sinds kort de invoerder van de compacte Japanse tractoren van Yanmar. Avant Machinery is vooral bekend als invoerder van de Finse Avant-knikladers. Avant is wereldwijd één van de populairste merken inzake[…]

12/07/2019 |
Van Haut focust op Sany-graafmachines in Libramont

Libramont

Van Haut focust op Sany-graafmachines in Libramont

Toyota test automatisch rijden op openbare weg in Brussel

Toyota test automatisch rijden op openbare weg in Brussel

Materieelverkoop stagneert na recordjaar

Materieelverkoop stagneert na recordjaar

Meer artikels