Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

'Scania was beste keuze voor deze zware kraantoepassing'

Gerelateerde onderwerpen :

,
'Scania was beste keuze voor deze zware kraantoepassing'

(c) Scania Belgium

Bouwactiviteiten zitten het jongste decennium in de lift in ons land, dat merkt ook JKW, een bedrijf dat kraandiensten levert voor de woning- en industriebouw. Wat 15 jaar geleden begon als een nevenactiviteit, is vandaag uitgegroeid tot een florerende business. Een nieuwe Scania 540S B8x4 met een zware kraan op het chassis moet de groei naar nieuwe hoogten tillen.

 

Industriebouw, woningbouw met vaak CLT-constructies, en af en toe het helpen aanplanten van volwassen bomen met een kraanwagen, dat is het goedgevulde orderboek van Johnny Kempenaers van JKW. “Soms zijn het zware ladingen die opgetild moeten worden en soms lichtere, maar dan wel over grotere afstanden. Tot nu toe werkte ik met een gewone vrachtwagen die een 30 ton-meter kraan trok, en dat beperkte wel eens de opdrachten die ik kon aannemen.” Om daarmee komaf te maken, investeerde JKW in een Scania 540S B8x4 met een 1405-9S-kraan van Effer. “Die heeft een capaciteit van 140 ton-meter en kan ladingen tot 40 m ver brengen. Ideaal om ladingen over gebouwen te tillen”, aldus Kempenaers.
 
Zo’n zware kraan vraagt om een stevig chassis en een doordachte aanpak bij de opbouw. Om dit project te kunnen realiseren, klopte Kempenaers aan bij Scania-concessiehouder Buga in Westerlo. “Eigenlijk was Scania voor mij de enige kandidaat voor deze oplossing. Voor zo’n zware kraan is een vierasser een must, maar ook luchtvering is bijna onmisbaar voor mijn werk, omdat ik vaak moet leveren op werven met ongelijk terrein en daar de instelbare 15 cm extra hoogte goed van pas komt. Scania is één van de weinigen, zo niet de enige, die deze combinatie kan leveren”, motiveert Kempenaers zijn keuze.
 
Buga Westerlo adviseerde JKW bij de keuze van de vrachtwagen in combinatie met de kraan. “De keuze voor Buga Westerlo was oorspronkelijk puur praktisch, omdat ze vlakbij liggen, maar de samenwerking verloopt bijzonder vlot. Eerst had ik gekozen voor een ander type kraan, maar daarmee zou het gewicht boven de 30 ton gegaan zijn. Daar zitten we met deze oplossing net onder. Er is dus nog ruimte om ladingen te trekken voor we aan ons maximum van 75 ton zitten,” aldus Kempenaers.
 
Alles aan de door JKW gekozen combinatie werd berekend in functie van het gewicht: “We hebben gekozen voor 9 ton-assen, een optie die bij sommige andere merken niet mogelijk was. Bij Scania konden we zelfs gaan voor 10 ton-assen, maar daarmee zou het gewicht van de combinatie te veel gestegen zijn. Meteen ook de reden waarom ik niet gekozen heb voor een V8. Voor het extra vermogen, de uitstraling en het geluid zou ik het zeker overwogen hebben, maar ik ben zeer tevreden van de 540 pk sterke zescilinder die ik nu heb, en hij is wat lichter.”
 
Over het verbruik van zijn 540S durft Johnny geen uitspraken te doen. “Ik ga ervan uit dat hij zuinig is, maar puur op cijfers valt dat moeilijk te beoordelen. Ik rij vooral korte afstanden en tijdens het kraanwerk blijft de motor draaien. Gemeten in liter per 100 km kom ik dan hoger uit, maar dat is weinig representatief. Hij brengt meer op wanneer hij stilstaat en ik kraanwerk doe dan wanneer hij rijdt, dus dat is voor mij belangrijker”, lacht Kempenaers. Om dat kraanwerk perfect te kunnen uitvoeren, was trouwens ook wat denkwerk nodig, waarbij JKW advies kreeg van Scania. Er zit een Crosstab-stabiliteitssysteem onder met vier steunpoten in plaats van zes, wat het gewicht beperkt houdt en toch de stabiliteit verzekert. Omdat de steunpoten gekruist zijn, is er ook minder kans dat het chassis te zwaar belast wordt bij het liften van echt zware ladingen.
 
Als je het verhaal van Johnny Kempenaers hoort, lijkt de keuze vanuit puur praktisch perspectief bekeken te zijn, maar niets is minder waar. “Scania heeft mij altijd al iets gezegd. Voor mij heeft het merk net dat ietsje meer dan andere merken, en ik zie dat bij veel chauffeurs. Ik heb vroeger zowel met Scania als met andere merken gereden, en uit die ervaring kan ik concluderen dat Scania inzake comfort en kwaliteit gewoon beter is. En dat comfort, daar geniet ik ook nu nog elke dag van”, besluit Kempenaers.
Een nieuwe Scania 540S B8x4 met een zware kraan op het chassis moet de groei van JKW naar nieuwe hoogten tillen.
Johnny Kempenaers: “Scania is één van de weinigen, zo niet de enige, die deze combinatie kan leveren.”
 
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

De V8-motoren van Scania zijn het neusje van de zalm in de vrachtwagenwereld. De koning onder deze unieke krachtbronnen is de nieuwe, 770 pk sterke uitvoering van het geliefde V8-blok. Die wordt, in de gedaante van een Scania 770S 4x2 V8, door[…]

02/05/2021 | TransportScania
Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

Brussels Airport opent ultramodern en duurzaam logistiek gebouw

Brussels Airport opent ultramodern en duurzaam logistiek gebouw

Eerste Scania bij Warsco

Eerste Scania bij Warsco

Meer artikels