Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Samson en Dalilah

Op 11 september 2001 ' straks alweer 14 jaar geleden ' boorden twee passagiersvliegtuigen zich door de torens van het New Yorkse World Trade Center. Dat leverde spectaculaire beelden op, die we 's avonds op de televisie konden bekijken.

Dat het om een zelfmoordaanslag ging, was wel duidelijk en het oudste bekende precedent van dergelijke actie was het Bijbelse verhaal van Samson en Dalilah. Dat was een politiek-religieuze affaire: Samson leidde de Joden in de strijd tegen de Filistijnen, maar zijn wulpse vriendin Dalilah ontfutselde hem het geheim van zijn bovenmenselijke kracht: die zat in zijn haar. De rest was een makkie. Dalilah voerde hem dronken en sneed zijn haar af zodat zijn kracht hem verliet. De Filistijnen bonden hem vast aan de pijlers van een tempel waarin ze feest vierden. Maar terwijl ze vrolijk aan het feesten waren, groeide het haar van Samson weer aan; en toen hij voelde dat hij weer genoeg kracht had, duwde hij de zuilen omver waaraan hij vastgebonden was zodat het dak op de Filistijnen viel. Samson kwam daarbij zelf ook om het leven. Maar hij had bij zijn zelfmoordaanslag 'meer Filistijnen gedood dan tijdens zijn hele leven voordien'.

Wie het grootste aantal vijanden doodt, heeft  gewonnen.

Intrigerend is het wel, maar in de catechismusles voor onze plechtige communie had Z.E.H. pastoor Van Assche een meer nuchtere uitleg gegeven: wie zich met wulpse vrouwen inlaat, speelt met vuur en moet achteraf niet komen klagen. (Over die dode Filistijnen zei hij niets.)

In 2001 waren we dat verhaal even vergeten en waren we gewoon vanwege onze voordenkers te horen dat alle rampspoed te wijten is aan het ongebreidelde kapitalisme. En waren de zelfmoordpiloten geen Saoedi's geweest, afkomstig uit het land van de rijke oliesjeiks'

Gelukkig konden we rekenen op George W. Bush, als president van de Verenigde Staten de machtigste man ter wereld en in die functie ook chef van de grootste inlichtingendienst ter wereld. Die meneer Bush had bij Z.E.H. pastoor Van Assche geen catechese gevolgd, maar hij lokaliseerde het probleem bij een zekere Saddam Hoessein, dictator van Irak en één van de boosaardigste mensen ter wereld. Ietwat vreemd, maar mister president had bewijzen, dankzij zijn onovertroffen geheime diensten.

Maar een deel van de wereld twijfelde. Sommige westerse landen, waaronder België, weigerden aan een oorlog tegen Irak deel te nemen. Bush deed het dan maar aan het hoofd van de 'coalitie van de welwillenden' en nadat Saddam Hoessein verslagen, ter dood veroordeeld en aan de galg gestorven was, verklaarde mister president plechtig dat de Iraki nu de democratie hadden 'die ze altijd al gewild hebben'.

Niet iedereen geloofde dat; en de denkmodellen die we altijd gebruikt hebben om de wereldproblemen te begrijpen, bleken ook niet meer zo betrouwbaar. Meer dan een eeuw lang hebben we de wereld ingedeeld in 'links' tegen 'rechts', 'kapitalisme' tegen 'socialisme'. Maar die classificatie blijkt tegenwoordig hoogstens nog bruikbaar voor slagzinnen op de plakkaten bij een vakbondsbetoging ' en dan nog.

Wij hebben sindsdien ontsteld vastgesteld dat een belangrijk deel van de wereldbevolking teruggekeerd is naar een tijd die we in Europa al lang vergeten waren, toen ketters en gelovigen elkaar naar het leven stonden omwille van religieuze disputen die we vandaag niet meer begrijpen. En anderzijds hebben de landen uit het 'socialistische kamp' hun ideologie overboord gegooid en vervangen door een primitief (maar wel efficiënt) 'kapitalisme' uit de tijd van vóór Karl Marx.

De ideologische discussies lijken nu op een sportwedstrijd waarbij de spelregels tijdens de match zonder verwittiging gewijzigd of zelfs afgeschaft zijn: er is op het veld nog steeds spektakel waarneembaar, maar we snappen niet meer waarover het gaat.

Het is niet comfortabel om helemaal zonder ideologie te leven, en als ' bijvoorbeeld ' de Griekse Centrale Bank failliet gaat omdat een aantal opeenvolgende Griekse regeringen een onvoldoende zorgvuldig financieel beleid gevoerd hebben, duiken er nog altijd politicologen, journalisten en andere voordenkers op die de betrokken politici in 'linkse' en 'rechtse' blijven indelen, alsof de zaken daarmee duidelijker zouden worden. Maar die indeling klinkt ons vertrouwd in de oren en zoiets doet altijd deugd, ook al weten we niet hoe het Griekse probleem daarmee opgelost zou kunnen worden.

In de tijd van Samson en Dalilah was alles toch eenvoudiger. Economische politiek bestond nog niet, en dus ook geen conflict tussen 'socialisten' en 'kapitalisten'. Wat wel al bestond, was oorlog: Israël tegen de Filistijnen. En op dat speelveld is één regel nog steeds onveranderd: wie het grootste aantal vijanden doodt, heeft gewonnen.

Voor de oorlogsvoering bestaan ook nog andere regels, maar die zijn nogal vaag en geven dus weinig houvast. Duidelijk is enkel nog de waarschuwing van Zeer Eerwaarde Heer Pastoor in de catechismusles: wie zich met wulpse vrouwen inlaat, krijgt problemen.

Of onze politici allemaal deze waarschuwing ter harte nemen, weten we niet zo goed. Maar misschien is dat niet echt nodig. De bijbel zegt wel dat de zelfmoordaanslag van Samson tactisch/strategisch gezien best geslaagd was. En dus kunnen vrouwen niet zo schadelijk zijn als onze vrome pastoor destijds dacht.

ZANDER

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat weten dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) een regeling klaar heeft voor de vergoeding van de extra kosten van aannemers in de  wegen- en[…]

29/10/2020 | Lydia Peeterswegenbouw
Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Japanse architecten bouwen academische ark

Japanse architecten bouwen academische ark

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari