Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Safety Product lanceert ZIPpole in Zuid-Amerika

Safety Product lanceert ZIPpole in Zuid-Amerika

De ZIPpole is een stalen paal voor openbare verlichting, speciaal ontworpen om mee te buigen bij een aanrijding zodat de klap voor de inzittenden wordt opgevangen en tegelijk het aanrijdende voertuig afremt. De ZIPpole redt momenteel levens in negen Europese landen. Sinds kort mag producent en verkoper Safety Product ook leveren in het Zuid-Amerikaanse Uruguay. Het bedrijf is ervan overtuigd dat nog vele levens kunnen gered worden door ook de bermen te beschouwen als een onderdeel van de weg en deze als zodanig te ontwerpen. Dat kan gebeuren bij grote wegenrenovaties en tijdens de aanleg van nieuwe wegen. De creatie van obstakelvrije bermen is echter een taak van de beleidsmakers.

Safety Product heeft de ZIPpole zelf ontworpen en wereldwijd gepatenteerd. De masten worden geproduceerd in Lokeren, waar geïnvesteerd werd in een automatische productielijn. De grote oplage resulteert in concurrentiële prijzen. Safety Product promoot de ZIPpole als verkeersvriendelijke mast voor weginfrastructuur. Het bedrijf beschikt in Olen over een crashsite waar de palen worden getest. Regelmatig worden beleidsmakers uitgenodigd zodat ze zelf kunnen vaststellen wat de gevolgen zijn van een crash tegen een ZIPpole.

Het product haalde alle goedkeuringen volgens de Europese norm, die wel bepaalt hoe deze producten moeten getest worden, maar niet hoe ze moeten worden toegepast. Dat is een taak voor het beleid. Wegen die ontworpen worden om het verkeer vlot te laten rijden en waar niet met snelheidsvertragende middelen wordt gewerkt, kunnen als eerste aangepakt worden. Deze wegen vinden we zowel op gewestelijk als op gemeentelijk niveau terug.

Een derde van de letsels in het verkeer wordt opgelopen doordat de wagen in de berm terechtkomt. In de berm staan dus best geen obstakels, zodat de kans om veilig en ongedeerd tot stilstand te komen zo groot mogelijk is. Indien de obstakels toch nodig zijn, zouden ze in eerste instantie botsvriendelijk gemaakt kunnen worden. De ZIPpole verliest bij een aanrijding zijn sterke vorm en buigt om in een zacht lint. Terwijl de mast zijn vorm verliest, zal tevens de snelheid van het voertuig op een gecontroleerde manier worden afgeremd. Bij een aanrijding tegen een gewone mast zal deze niet of nauwelijks bewegen. Het voertuig zal in een te korte tijd en op een te korte afstand tot stilstand komen, waardoor te veel negatieve krachten door het lichaam moeten worden opgevangen.

De ZIPpole kan worden geplaatst in alle grondsoorten, buigt in alle richtingen, kan tot 20 m hoog zijn, is bestand tegen hoge windsnelheden en werd goedgekeurd voor alle veiligheidsklassen. De verkregen veiligheidsklasse wordt bepaald door de gekozen plaatsingsmethode. Om de hoogste energieabsorptie te bekomen en het voertuig zoveel mogelijk te vertragen, is het best de ZIPpole in de grond te verankeren. De ZIPpole is CE-gemarkeerd volgens de vereiste norm voor verlichtingspalen EN40 en volgens de norm voor passieve veiligheid voor infrastructuur EN12767.

De Europese norm onderscheidt drie categorieën voor passief veilige ondersteunende structuren: Hoog Energie (HE), Laag Energie (LE) en Niet Energie absorberend (NE). Er zijn twee crashtesten nodig om het veiligheidsniveau te bepalen: een test tegen 35 km/u (waarbij reeds een risico op rug- en/of nekletsel bestaat) en een test tegen een hogere impactsnelheid (keuze uit 50, 70 of 100 km/u.). Om het veiligheidsniveau voor de inzittende te bepalen worden tijdens de test twee waarden gemeten: de ASI (Acceleration Severity Index of de vertraging van het voertuig) en de THIV (Theoretical Head Impact Velocity of de hoofdimpact tegen het dashboard).

De ZIPpole wordt vervaardigd uit hoogwaardig staal waardoor de hoeveelheid materiaal tot de helft verminderd wordt in vergelijking met een klassieke paal. De dikte van het materiaal wordt gereduceerd tot 2 mm. Het inventieve en gepatenteerde ontwerp laat toe dit product te vervaardigen in een automatische productielijn, met minder energieverbruik omdat er niet gelast dient te worden. Het staal van de ZIPpole is 100% recycleerbaar.

Bij de ontwikkeling van de ZIPpole heeft Safety Product gebruik gemaakt van financiële steunmaatregelen van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Samen met een kennisinstelling werd een innovatiestudie uitgevoerd om een antwoord te vinden op enkele technologische vragen: welke zijn de relevante normen' Wat is de keuze van het materiaal en de vorm van de paal' Wat is de beste productiemethode' Zijn ook andere toepassingsgebieden mogelijk'

Daarna werd een innovatieproject ingediend. Verschillende types palen werden bekeken en na een grondige evaluatie werd er één geselecteerd. Hiervan werd een prototype gebouwd in samenwerking met een onderaannemer. Dit prototype werd met succes beproefd in een crashtest waar het de hoogste normering haalde. Bij het opstellen van de twee IWT-dossiers heeft Safety Product zich laten begeleiden door het Innovatiecentrum provincie Antwerpen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen