Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

'Rijwoning kan in een week vervangen worden'

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
'Rijwoning kan in een week vervangen worden'

(c) Bouwkroniek

Op de Technologiecampus Gent van de KU Leuven werd als testproject in enkele dagen tijd een rijwoning gebouwd. De woning bestaat uit geprefabriceerde industriële modules die als legoblokjes op en naast elkaar worden gestapeld. Hierdoor is het gebouw gemakkelijk aan te passen, uit te breiden en weer uit elkaar te halen. Het plan is om deze rijwoning over enkele jaren te demonteren en ze op een andere locatie herop te bouwen.
Een rijwoning bouwen die zowel energiezuinig is in productie als in gebruik en met materialen die dan ook nog eens gemakkelijk demonteerbaar en herbruikbaar zijn. Die uitdaging ging de onderzoekscel sociaal-ecologisch bouwen van KU Leuven op Technologiecampus Gent het voorbije jaar aan. Vlaams minister voor Wonen Matthias Diependaele was bij een bezoek aan dit innovatieve bouwconcept alvast gecharmeerd.
 
Als Europa haar doelstellingen wil halen om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, moet ook de bouwsector een radicale ommezwaai maken. De KU Leuven begint bij het vervangen van rijwoningen. De woningen in centrumsteden die er energetisch het slechtst aan toe zijn, zijn heel vaak rijwoningen, luidt het bij de onderzoekers van de KU Leuven.
 
Het team dat de testwoning realiseerde, werkte vijf weken in een atelier aan de modulaire woning en had één week nodig voor de eigenlijke bouw. De partners zien nog mogelijkheden om dat proces nog te versnellen. De technische schacht geeft de rijwoning mee stabiliteit. De testwoning heeft een warmtepomp en zonnepanelen. Zowat 10% van de gebruikte materialen is gerecycleerd, zoals de dakramen. Het grijswater wordt gefilterd op het terrein.
 
In het opzet van de testwoning wordt de eigenaar (bewoner) geen eigenaar van de technieken. Door de technieken als een dienst te laten leveren, worden die aanbieders uitgedaagd om de technieken zo onderhoudsvriendelijk als mogelijk aan te bieden. Met dezelfde materialen en technieken als de testwoning in Gent kan een meergezinswoning van hoogstens vijf verdiepingen gerealiseerd worden.
 
“De bouwmethode voor de testwoning in Gent heeft verschillende voordelen”, zegt architect Alexis Versele van de onderzoeksgroep Bouwfysica en Duurzaam Bouwen van de KU Leuven. “De bouw verloopt heel snel door het industriële karakter van de modules en op het einde van de levenscyclus kan de woning ook gedemonteerd en hergebruikt worden. Ook de milieu-impact is beperkt, zowel in de productiefase als tijdens het gebruik. Het is een win-winsituatie: aan de ene kant meer duurzaam materiaal en hergebruik van grondstoffen, en aan de andere kant minder energieverbruik, afval en CO2-uitstoot.”
 
“De uitdagingen voor de Vlaamse woningmarkt zijn groot. Enerzijds is er een duidelijk tekort aan een betaalbaar en kwaliteitsvol aanbod aan huurwoningen, zowel privaat als sociaal. Anderzijds zijn er belangrijke en duurzame energetische renovaties nodig om de klimaatdoelstellingen te kunnen realiseren. Dit moet ons aanzetten tot creatieve en innovatieve oplossingen. Hierbij zal ontegensprekelijk aandacht moeten gaan naar circulair en veranderingsgericht bouwen. Komt daar nog eens bovenop dat de vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne de bouwsector op scherp zet: Vlaanderen heeft snel nood aan nieuwe woningen. Ik ben dan ook blij dat onderzoekers en bedrijven de handen in elkaar slaan om tot duurzame oplossingen te komen voor de uitdagingen van vandaag en morgen”, stelt Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele
 
Het project met de rijwoning van de KU Leuven in Gent wordt gesubsidieerd via het Europese programma Interreg 2 Zeeën en wordt mee financieel ondersteund door de provincie Oost-Vlaanderen. Het is een samenwerking tussen partners uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het consortium van uitvoerende aannemers bestaat uit Vanhout, BuildUp, ComTISEnergy, ComTISInstallations, Litobox, Renson en Open Motics.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Matexi blijft op koers ondanks actuele uitdagingen in de bouwsector

Matexi blijft op koers ondanks actuele uitdagingen in de bouwsector

Ondanks de actuele ongeziene uitdagingen voor de bouwsector – veroorzaakt door inflatie, sterk gestegen energieprijzen en verstoringen in de toeleveringsketen – slaagt woningbouwer en buurtontwikkelaar Matexi erin om een solide koers[…]

Gent wil aanbod studentenhuisvesting verhogen

Gent wil aanbod studentenhuisvesting verhogen

Cofinimmo verwerft twee nieuwe woonzorgcentra

Cofinimmo verwerft twee nieuwe woonzorgcentra

Woningent zoekt ontwerper voor sociaal woongebouw in Meulestede

Woningent zoekt ontwerper voor sociaal woongebouw in Meulestede

Meer artikels