Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Richtplan voor metro tussen Evere en Vorst goedgekeurd

Richtplan voor metro tussen Evere en Vorst goedgekeurd

De Brusselse regering heeft zopas het richtplan van Beliris goedgekeurd voor de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen het station Bordet in Evere en het Noordstation in Schaarbeek. Samen met de plannen van de MIVB en het Brusselse Gewest voor de ombouw van de tramlijn Noord-Zuid-Albert tot een metrolijn, is zo een belangrijke stap gezet om de bewoners en de bezoekers van Brussel een nieuwe, hoogwaardige verbinding met het openbaar vervoer te geven.

'De nieuwe metrolijn is één van de grootste infrastructuurprojecten in Brussel voor de komende tien jaar. Samen met o.m. de heraanleg van de centrale lanen tot een autovrije zone zal dit project bijdragen aan een betere mobiliteit en een grotere levenskwaliteit voor Brusselaars, pendelaars en toeristen', zegt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet.

De nieuwe metrolijn moet tegen 2024 volledig klaar zijn en een belangrijke nieuwe vervoersas worden tussen het noorden en het zuiden van het gewest. Het bouwproject omvat twee delen. Het traject tussen het Noordstation en het Bordetstation is in handen van Beliris, het federale investeringsfonds voor Brussel. Anderzijds werkt het gewest samen met de MIVB aan de ombouw van de tramlijn tussen het Noordstation, het Zuidstation en de halte Albert aan het park van Vorst tot een hoogwaardige metrolijn.

Coördinatie

Omdat het essentieel is dat deze twee deelprojecten perfect op elkaar afgestemd worden om over tien jaar tot één performante metro te komen, heeft de Brusselse regering beslist om één overkoepelend coördinatiecomité op te richten dat de twee projecten permanent volgt en eventuele problemen meteen aanpakt. 'Hoewel er twee verschillende uitvoerders zijn, gaat het voor mij om één project. Daarom is het cruciaal dat er voortdurend overleg plaatsvindt om de twee deelprojecten goed op elkaar af te stemmen', zegt de Brusselse minister van Mobiliteit. Eind dit jaar zullen de eerste publieke informatievergaderingen worden georganiseerd om de eerste plannen voor te stellen.

Voor het traject Bordet-Noordstation heeft de regering de richtplannen van Beliris definitief goedgekeurd. Er zal een nieuwe tunnel worden geboord en er worden nieuwe metrostations gegraven aan het Liedtsplein, het Colignonplein, het Verboekhovenplein, het Rigaplein, het kruispunt van de Verdonckstraat met de Van Hammstraat, het Vredesplein en het treinstation Bordet (lichtgroen, route 3 op de kaart). De komende maanden zullen de plannen worden geconcretiseerd, zodat de bouwvergunningen tegen eind dit jaar kunnen worden gevraagd.

Noord-Albert

Voor het traject tussen Noord en Albert heeft de regering aan de MIVB en Brussel Mobiliteit gevraagd om vóór de zomer een richtplan op te stellen. Ook daar kunnen dan op korte termijn de vergunningsprocedures worden gestart.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

De stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp goed voor de eerste fase van de publieke ruimte van de Slachthuiswijk. Autoluwe speel-, sport- en ontmoetingsruimtes zullen de nieuwe en bestaande delen van de wijk aan Antwerpen-Dam[…]

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

Kapitaalsverhoging voor Home Invest Belgium

Kapitaalsverhoging voor Home Invest Belgium

Eerste gebouwen klaar in Businesspark Rameis in Overijse

Eerste gebouwen klaar in Businesspark Rameis in Overijse