
(c) Renson
Renson neemt Issey Sun Shade Systems uit Perth over en start dit jaar een nieuwe productiesite voor Fixscreen-doekzonwering in Australië. Daarmee zet het Belgische familiebedrijf een nieuwe stap om z’n internationale ambities als wereldspeler in doekzonwering, ventilatie en outdoor living waar te maken.
“Voor screens zijn de lange leveringstijden per boot vanuit België al een tijdje niet meer te verantwoorden. Dat is ook de reden waarom we die reeds in USA en China lokaal produceren. Nu is Australië aan de beurt en ook dat is een regio waar we inzake doekzonwering veel groeipotentieel zien”, aldus CEO Paul Renson.
Renson had reeds twee vertegenwoordigers in Australië. Zij rapporteerden eerder al sterke interesse in de high end-producten van Renson. Die worden – ook in de toekomst – op maat gefabriceerd in België en worden van daaruit wereldwijd verscheept, ook naar Australië. Maar voor minder investeringsgevoelige producten uit het gamma zoals Fixscreen-doekzonwering en de Algarve-terrasoverkapping zocht het bedrijf naar de mogelijkheid om lokaal te produceren.
Zelfde dna
Die mogelijkheid bood zich aan in de vorm van Issey Sun Shade Systems, een familiebedrijf uit Perth met 30 jaar ervaring in buitenzonwering. “Onze productvisie ligt heel dicht bij die van Renson”, verklaart Lane van den Akker, director Issey Sun Shade Systems. “Kwaliteit staat ook bij ons bovenaan de prioriteitenlijst en technisch leunen onze producten dicht tegen die van Renson aan. Onze klanten zijn in ieder geval blij met de overname door Renson.”
“Inzake dna was er sowieso meteen een match. De gedrevenheid, operationele en technische kennis van Issey sluiten perfect aan bij waar ook Renson voor staat”, aldus Paul Renson. En hoewel het bedrijf aan de Australische Westkust in Perth zit terwijl het grootste marktpotentieel aan de Oostkust ligt, bleek ook dat uiteindelijk meer een voor- dan een nadeel. Dat levert uiteindelijk toch een paar uur extra gemeenschappelijk op in de samenwerking met België, terwijl een levertermijn van drie dagen van West- naar Oost-Australië niet opweegt tegen de twee maanden per boot.
Ook mooi meegenomen is de sterke naam die Issey sinds 30 jaar opbouwde bij architecten, een doelgroep die ook voor Renson hoog aangeschreven staat. En met een sterk distributienetwerk in grote steden als Adelaide, Melbourne, Perth, Sydney en Brisbane krijgt Renson dankzij deze overname de kans om z’n verdelernetwerk ter plaatse te gaan verdubbelen.
Volgende stap
“Nu er in Australië flink wat beweegt op het vlak van wetgeving rond ventilatie, zien we ook daar nieuwe opportuniteiten”, vult Paul Renson nog aan. “En natuurlijk is de lokale productie van screens een mooie opstap naar nieuwe partners. Dankzij deze overname verdubbelen we in één klap onze omzet met de Renson Group in Australië, maar de ambitie is om die binnen vijf jaar nog eens te vervijfvoudigen.
“Lokale verankering heeft voor Renson twee gezichten. Met het gros van de productie in België kunnen we blijven tegemoet komen aan de hoge kwaliteit waarvoor Renson als merk staat. Maar we kunnen niet eeuwig wereldwijd blijven uitleveren vanuit Europa. En dus is lokale verankering voor mij ook: dicht bij je afzetmarkt actief zijn. Dat schept bovendien wederzijds vertrouwen. ‘European design & technology, assembled in Australia’: dat slaat aan ter plaatse en dat zullen we ook zo uitspelen”, besluit Paul Renson.