Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Renovatie station Wijgmaal gestart

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Renovatie station Wijgmaal gestart

(c) Archipelago Architects

In opdracht van Dialoog, een onafhankelijke vzw die informeert over duurzaam (ver)bouwen en wonen, begon aanemer IN RE BO bvba uit Wilsele met de renovatie van het stationsgebouw in de Leuvense deelgemeente Wijgmaal. Het oude station wordt een energiezuinige kantoor- en ontmoetingsruimte met op het gelijkvloers een bar. Archipelago, met vestigingen in Brussel en Wijgmaal, is verantwoordelijk voor de architectuur.

 

Na een lange voorbereidingsperiode beginnen de verbouwingswerken aan het oude en vervallen stationsgebouw van Wijgmaal. Door in het gebouw zowel kantoorruimte als een sociaal eetcafé te voorzien, krijgt het gebouw met erfgoedwaarde een nieuwe bestemming nadat het al enkele jaren leeg stond. Het gebouw wordt een gezellige ontmoetingsplaats voor inwoners van Wijgmaal, pendelaars, werknemers van de naburige Remy-site, passerende fietsers en wandelaars. Lokale verenigingen zullen er ontmoetingsruimte kunnen reserveren.
 
“We zijn blij dat Dialoog dit stadsgebouw nieuw leven inblaast. Met dit project kan het stationsgebouw in de toekomst zijn rol van verbinding in Wijgmaal optimaal spelen. We vinden het belangrijk om dit soort plekken door partners en de buurt te laten invullen, zo wordt het echt een levend huis van en voor hen. Daaom krijgt dit project ook de steun van de stad Leuven”, zegt schepen van Stadsgebouwen Lalynn Wadera.
 
Dialoog wil met deze renovatie duurzaam bouwen stimuleren door zelf het goede voorbeeld te geven. Er is daarvoor heel intensief samengewerkt met het architectenbureau archipelago. “De ervaringen die we opdoen, willen we delen met andere verbouwers. We willen experimenteren met nieuwe technieken binnen de kringloopeconomie zoals modulair bouwen”, aldus coördinator Inge Pauwels die uitkijkt naar de start van de werken.
 
Lange voorbereidingstijd
 
“De lange voorbereidingstijd van het project heeft ook voordelen gehad. Momenteel begint de circulaire economie immers echt opgang te maken, wat nieuwe mogelijkheden biedt. Als het project een paar jaar vroeger in gang was gezet, hadden we veel minder circulair kunnen bouwen. Nu kunnen we zo veel mogelijk met gerecupereerde materialen werken. We hopen in Leuven zelfs een voorloper te kunnen worden”, aldus Inge Pauwels.
 
De vleugel van het station die nu ingevallen is wordt afgebroken. De schoongemaakte stenen worden gebruikt om een nieuwe muur te bouwen binnen in het gebouw. Er wordt tevens gewerkt met gerecupereerd glas uit oude serres. Ook de indeling van het gebouw is goed doordacht. Er wordt gebruik gemaakt van een systeem van verplaatsbare wanden die weggenomen kunnen worden. Het ijzerwerk zal demonteerbaar zijn en de wanden die ertegen komen, worden eveneens gebouwd met gerecupereerd materiaal.
 
Het oude station stond al enkele jaren te verkommeren toen het Leuvense stadsbestuur het in 2010 in erfpacht nam van de NMBS Holding. De stad besliste om het gebouw in concessie te geven aan een partner, op voorwaarde dat die het gebouw renoveerde en een zinvolle invulling gaf.
 
Dat plan lokte niet meteen geïnteresseerden, omdat de restauratie potentiële kandidaten afschrikte. Daarom besliste de stad zelf middelen vrij te maken en samen te werken met geïnteresseerde verenigingen. Ook dat bleek minder eenvoudig dan verwacht en het dossier bleef jarenlang aanslepen. Vorig jaar kwam er eindelijk schot in de zaak.
 
De stad Leuven tekende reeds in 2016 een opstalovereenkomst met de met de vzw Dialoog waardoor de vereniging het gebouw in eigendom heeft voor een termijn van 44 jaar en uiterlijk tot 26 augustus 2060. Na het einde van de opstal gaat het gebouw in de staat waarin het zich dan bevindt terug over naar de NMBS.
 
Masterplan Wijgmaal
 
De renovatie van het station sluit aan bij het project ‘Wijgmaal in de steigers’, het grote masterplan van de stad Leuven voor deze deelgemeente. Tussen de Wakkerzeelsebaan, de Baron Descampslaan en de Kroonstraat en voor de sites Ymeria, Remy en de stationsomgeving zijn er nieuwe ontwikkelingen gepland.
 
“Drie grote projectgebieden in Wijgmaal – de omgeving Wakkerzeelsebaan en de Ymeria- en Remysite – worden in de toekomst respectievelijk een woonwijk met verschillende voorzieningen, een sport- en landschapspark en een polyvalente campus. Met een aangepaste stationsomgeving is de site voor iedereen vlot en veilig bereikbaar.
 
Een nieuwe tunnel onder de sporen maakt het stationsplein autovrij, met ruimte voor voetgangers, fietsers en een skatepark. Dit alles gebeurt met respect voor het erfgoedkundige karakter van het station – een toonvoorbeeld van het stationstype uit 1880”, kadert schepen van Ruimtelijk Beleid en Onroerend Erfgoed Carl Devlies.
Foto's: © archipelago architects

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Belgische zelfstandigen kloppen meeste uren in Europa

Belgische zelfstandigen kloppen meeste uren in Europa

Uit recente cijfers van Eurostat blijkt dat de gemiddelde werkweek in België voor een zelfstandige 50,2 uren bedraagt. Het gemiddelde voor de eurozone bedraagt 43 uren. De Belgische ondernemers zijn daarmee koplopers wat betreft het aantal[…]

Torhout bouwt nieuw centraal politiekantoor Kouter

Torhout bouwt nieuw centraal politiekantoor Kouter

Herbestemming voor Sint-Albertuskerk in Mechelen

Herbestemming voor Sint-Albertuskerk in Mechelen

MAXXI in Rome gaat uitbreiden en wordt dubbel zo groot

MAXXI in Rome gaat uitbreiden en wordt dubbel zo groot

Meer artikels