Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Renault Trafic en Master

Renault Trafic en Master

Renault vernieuwt zijn middelgrote bestelwagen Trafic en zijn grote Master. Beide nieuwkomers zijn de attractie bij de Franse constructeur tijdens het salon van Brussel.

Trafic

De derde generatie van de Trafic is meteen herkenbaar aan zijn nieuwe look die vooral vooraan opvalt. Deze opvolger van zijn populaire voorgangers is verkrijgbaar in liefst 270 varianten met een laadvolume dat varieert van 5,2 tot 8,6 m³. Als bestelwagen is er keuze tussen een enkele en een dubbele cabine. Daarnaast zijn er twee koetswerkhoogtes.

Naast zijn nieuwe look pakt de Trafic uit met een heringericht interieur dat werd opgewaardeerd door de aangepaste materiaalkeuze en een toegenomen functionaliteit. Het interieur werd herdacht om te kunnen dienen als een soort mobiel kantoor. Er zijn aansluitingen voor telefoons en een laptop. Voorts is een multimediasysteem beschikbaar en een verwijderbare tablet van 14 duim. In totaal zijn 14 opbergruimtes voorzien.

Om de veiligheid te bevorderen, voorziet Renault ook een Video View die is ondergebracht in de zonneklep van de bijrijder. Deze kijkpost geeft een beeld van wat zich naast de auto bevindt. Ook tot de uitrustingsmogelijkheden behoort een achteruitrijcamera en een multi-media R&Go-systeem met een integratie van de telefoonwerking, muziek, de navigatie en een systeem dat aanzet tot eco-rijden.

Inzake motoren noteren we drie 1.6 dCi's, turbodiesels met ofwel een enkelvoudige turbo (90 pk) of een dubbele turbo, een Twin Turbo met 120 of 140 pk.

Master

Zoals zijn typering het veronderstelt en de traditie het wil, positioneert de Master zich net boven de Trafic. De nieuwe versie is vooral herkenbaar aan zijn hertekend front. Het aantal varianten is bijzonder uitgebreid mede door de keuze uit vier verschillende lengtes en drie koetswerkhoogtes.

In het interieur zijn liefst 150 liter specifieke opbergruimtes voorzien, terwijl het totale laadvolume kan oplopen tot 22 m³.

Voor de aandrijving werd het vermogen opgevoerd tot maximum 165 pk terwijl het normverbruik tot 1,5 l/100 km werd verminderd. De nieuwe Master is verkrijgbaar als een bestelwagen met enkele of dubbele cabine en met ofwel voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Andere koetswerkversies bestaan o.m. uit uitvoeringen als chassis/cabine, plateau/cabine en uitvoeringen met een laadbak.

Onder de motorkap steekt een 2.3 dCi die goed is voor 110, 125, 135 of 165 pk. De Master is voortaan trouwens ook verkrijgbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak. - BM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Een overheidsopdracht staat of valt met goede opdrachtdocumenten. Gebrekkige opdrachtdocumenten leveren problemen op bij het opmaken van de offerte. Denk daarbij aan een ondoorzichtige samenvattende opmeting met leemtes of simpelweg fouten in de[…]

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata