Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Renault lanceert tractieondersteuning voor bedrijfsvoertuigen

Renault lanceert tractieondersteuning voor bedrijfsvoertuigen

Renault breidt zijn bedrijfsvoertuigengamma uit met nieuwe tractieondersteunende systemen voor wie te maken krijgt met lastige wegen. De X-Track-technologie is een tractieondersteunend systeem voor gebruik op lastig terrein voor het volledige bedrijfsvoertuigengamma. Daarnaast krijgt de Renault Master een 4x4-versie.

Afhankelijk van het gebruik en de ondergrond worden verschillende eisen gesteld aan de tractie van een voertuig. Om daaraan tegemoet te komen, stelt Renault voortaan drie tractieondersteunende technologieën voor in zijn bedrijfsvoertuigengamma. Het tractieondersteunende systeem Extended Grip werd al standaard aangeboden (uitvoering PW en BV) sinds half 2013 op de Kangoo en sinds half 2014 op de Trafic en de Master. X-Track (Kangoo, Trafic en Master) en 4x4 (Master) worden nieuw opgenomen in het gamma. De oplossingen worden gerealiseerd door Poclain Véhicules (X-Track) en Oberaigner (4x4), maar Renault neemt de verkoop en de naverkoop voor zijn rekening.

X-Track

De X-Track-technologie is vanaf september verkrijgbaar voor Kangoo, Trafic en Master. Met X-Track wordt een standaard 4x2-bedrijfsvoertuig met voorwielaandrijving omgebouwd tot een variant die kan worden ingezet op slechte wegen. Deze tractieondersteuning is sterker dan met Extended Grip en is een alternatief voor vierwielaandrijving. X-Track is o.a. bedoeld voor professionals uit de bouwsector.

Renault biedt de Master vanaf eind 2016 aan als 4x4.

Deze ombouw gebeurt in Etupes (Frankrijk) en heeft betrekking op vier elementen. Het originele differentieel in de versnellingsbak wordt vervangen door een sperdifferentieel. Dat is een mechanisch koppeloverbrengingssysteem dat werkt op basis van acht om en om geplaatste schijven. Wanneer een wiel grip verliest, kan het sperdifferentieel tot 25% van het motorkoppel afleiden naar het wiel met de beste grip. Zo kan het voertuig in beweging blijven, waardoor het zich uit lastige situaties kan redden.

De verhoogde ophanging zorgt ervoor dat het voertuig over hindernissen kan. Een grotere bodemvrijheid vermindert het risico dat de bodem van het voertuig wordt geraakt. De bodemvrijheid wordt vergroot met zowat 30 mm voor Kangoo en Trafic en met 40 mm voor Master. Beschermplaten onder de motor (3 mm) beschermen het carter (alle modellen). Beschermplaten onder de vloer (2 mm) beschermen de rem- en brandstofleidingen (Kangoo).

Met Mud & Snow-banden kan het voertuig lastige ondergronden aan die minder grip bieden dan een standaardweg. Ze voeren water, sneeuw en modder beter af van het loopvlak en brengen door hun structuur het motorkoppel beter over op de ondergrond. De banden hebben dezelfde afmetingen als de originele. Het X-Track-systeem is altijd actief. Het moet niet manueel worden ingeschakeld.

Master 4x4

Renault biedt de Master vanaf eind 2016 aan als 4x4. Het gaat om een ombouwing van een Master met achterwielaandrijving, in de uitvoering 'bestelwagen' of 'chassis'. De ombouw gebeurt in samenwerking met het Duitse Oberaigner Automotive. De Master 4x4 heeft twee werkingsmodi: een wegmodus (4x2-modus) en een modus voor slechte wegen of offroadomstandigheden (4x4-modus). In de 4x4-modus kan de Master steile hellingen, gladde of natte ondergronden, modderig terrein en slechte wegen aan. Deze 4x4 is bedoeld voor de bouwsector, energieleveranciers, brandweer, politie, gemeenten, watermaatschappijen, wegbeheerders en bosbeheerders.

Vijf elementen

Het basisvoertuig voor de ombouw naar een Master 4x4 is een Master met achterwielaandrijving, bestelwagen of chassis, met een dieselmotor van 120 kW/165 pk en een manuele zesversnellingsbak. De ombouw heeft betrekking op vijf elementen.

Op de vooras wordt een overbrenging geïnstalleerd en op de uitgaande as van de versnellingsbak wordt een tussenbak geplaatst die de interface vormt tussen de achteras, de vooras en de versnellingsbak. In de 4x2-modus stuurt de tussenbak het volledige motorkoppel naar de achteras. In de 4x4-modus gaat 50% van het motorkoppel naar de vooras en 50% naar de achteras. Wanneer één of beide wielen op een as grip verliezen, gaat 50% van het motorkoppel naar de as waarvan de wielen wel grip hebben.

In lastige omstandigheden kan ook een reductiesysteem worden ingeschakeld dat het uitgaande motorkoppel aan de versnellingsbak met zowat 40% verhoogt. De verhoogde ophanging zorgt ervoor dat het voertuig op lastige wegen over ongewone hindernissen kan die het daar kan tegenkomen. Een grotere bodemvrijheid vermindert het risico dat de bodem van het voertuig wordt geraakt. Vooraan is er een verhoging van 65 mm, achteraan van 58 mm (enkele achterwielen) of 45 mm (dubbele achterwielen).

Beschermplaten

Beschermplaten onder de motor en onder de vloer beschermen het carter en de rem- en brandstofleidingen. Met Mud & Snow-banden kan het voertuig lastige ondergronden aan. De 4x4-modus en het reductiesysteem (korte verhoudingen) worden in- en uitgeschakeld met een regeleenheid net boven de radio op het dashboard.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Een overheidsopdracht staat of valt met goede opdrachtdocumenten. Gebrekkige opdrachtdocumenten leveren problemen op bij het opmaken van de offerte. Denk daarbij aan een ondoorzichtige samenvattende opmeting met leemtes of simpelweg fouten in de[…]

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata