Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Renault heeft zijn eerste pick-up van één ton

Renault heeft zijn eerste pick-up van één ton

Renault stelde zopas de Alaskan voor, een pick-up met een nuttig laadvermogen van één ton die een nieuwe wind doet waaien in het pick-upsegment dankzij een imposant design met een krachtig gelijnde voorkant. De robuuste en tegelijk comfortabele Alaskan biedt een buitengewone rijervaring, onderbouwd door een vijfarmige achterwielophanging en een stevig kokerbalkchassis.

De Alaskan is een krachtige pick-up met een ingenieus concept en uitzonderlijke offroadcapaciteiten, die hij combineert met een laag brandstofverbruik dankzij de 2,3-liter dCi-motor van Renault. Hij voldoet niet alleen aan de behoeften van professionele klanten, maar is ook de ideale partner voor de vrije tijd en de dagelijkse verplaatsingen. Renault biedt bovendien een ruim gamma ombouwingen en accessoires aan om in te spelen op de zeer diverse behoeften van klanten.

Wereldwijze ambities

Na de lancering in 2015 van de Renault Duster Oroch in Latijns-Amerika, een baanbrekend model in de klasse van de pick-ups met een nuttig laadvermogen van een halve ton, toont Renault met de Alaskan zijn wereldwijde ambities op de pick-upmarkt. Dat segment vertegenwoordigt wereldwijd meer dan één derde van het aantal inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen, goed voor vijf miljoen verkochte exemplaren per jaar. Als marktleider (sinds 18 jaar) op de bedrijfsvoertuigenmarkt in Europa schakelt de Renault Groep met de Alaskan een versnelling hoger. De nieuwe pick-up zal wereldwijd geproduceerd worden in drie fabrieken. Hij wordt momenteel geproduceerd in het Mexicaanse Cuernavaca en zal later ook gemaakt worden in Barcelona (Spanje) en in Cordoba (Argentinië). De verkoop start in Latijns-Amerika. Europa volgt later.

De Alaskan zal verkrijgbaar zijn met een enkele of dubbele cabine, als chassis-cabine, met korte of lange laadbak en met smal of breed koetswerk. De naam Alaskan is geïnspireerd op het Inuit-woord Alaska, dat 'groot land' betekent. Het design van de Alaskan sluit aan bij de traditionele en onvermijdelijke esthetische waarden in dit segment, maar brengt tegelijk ten volle de merkidentiteit van Renault tot uitdrukking. De imposante lijnen dragen het design-dna van Renault in zich, wat een verfrissende visuele toets naar het pick-upsegment brengt.

De nieuwe visuele signatuur van Renault krijgt gestalte in een breed radiatorrooster met chroomaccenten. Een verchroomde lijst zet onderaan de beweging van het rooster in de verf. De lijst verbindt de lichtblokken met elkaar en creëert een natuurlijke link tussen het rooster en de bumper. Een gespierd gelijnde motorkap onderstreept de robuuste uitstraling. De full led-lichtsignatuur in C-vorm creëert een opvallend visueel effect. De full led-dagrijlichten zijn aangevuld met de typerende C-vormige lichtsignatuur.

Uitstekend weggedrag

De nieuwe, resoluut moderne achterwielophanging met vijf draagarmen biedt een uitstekend weggedrag en een zeer hoog comfort voor alle passagiers, zonder compromissen op het vlak van offroadcapaciteiten of robuustheid van het voertuig. In vergelijking met een klassiekere oplossing met bladveren biedt de ophanging meer rijplezier, zowel beladen als niet. Een ophanging met vijf draagarmen filtert geluiden en trillingen doeltreffender.

Behoeften van de klanten

Het versterkte ladderchassis, dat een nuttig laadvermogen van meer dan een ton mogelijk maakt, is een belangrijk element in het segment. Het volledig afgesloten kokerbalkchassis van de Alaskan, een product van de Alliantie Renault-Nissan, kan door zijn concept ideaal inspelen op de behoeften van klanten, zowel voor puur gebruik als bedrijfsvoertuig, voor offroadtoepassingen als voor de vrije tijd.

De Alaskan heeft een royale bodemvrijheid van 230 mm en sleepvermogen van 3,5 ton. De laadbak heeft een bevestigingssysteem met in de zijwanden geïntegreerde rails en vier handige haken om snel en veilig alle soorten ladingen vast te maken.

In de cabine biedt de tweede zetelrij het comfort van personenwagens met o.a. 589 mm knieruimte. De Alaskan heeft heel comfortabele, verstelbare zetels voor minder vermoeidheid tijdens lange ritten.

Er zullen een reeks ombouwingen mogelijk zijn voor professionele klanten.

Deze pick-up krijgt de viercilinder twin turbo-dieselmotor van Renault die ook de Renault Master aandrijft. Er zijn varianten van 160 en 190 pk, met de twin turbo-technologie (een kleine turbo voor vlotte acceleraties in de lage toerentallen en een grotere turbo voor stevige prestaties in de hoge toerentallen). De klant zal kunnen kiezen uit handgeschakelde zesversnellingsbakken of zeventrapsautomaten, en tweewiel- of vierwielaandrijving.

Er zullen een reeks ombouwingen mogelijk zijn voor professionele klanten zoals hoogwerkers, kipbakken en andere oplossingen voor takelwagens en interventievoertuigen. Voorts is er een specifiek gamma toebehoren om het in- en uitladen van de laadbak te vergemakkelijken (uitschuifbare laadvloer, uitklapbare opstaptrede, verlenging en indeling voor laadbak), om de lading te beschermen en vast te maken (laadbakbeschermer, sjorsysteem met drie haken aan elke kant van de laadbak, gesloten opbergkoffer) en verschillende andere accessoires die in trek zijn bij pick-upklanten.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen