Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Remvloeistof vervangen om de twee jaar

Remvloeistof vervangen om de twee jaar

Elke hedendaagse personenwagen en bestelwagen is voorzien van een hydraulisch remsysteem. De druk die de bestuurder uitoefent op het rempedaal wordt via een hydraulisch systeem overgebracht op de rem van elk wiel. Daarvoor wordt een aangepaste remvloeistof gebruikt met een verhoogd kookpunt. Tijdens het samendrukken wordt immers hitte ontwikkeld en bovendien wordt de hitte van de remmen zelf op de vloeistof overgedragen. Het koken van de remvloeistof moet kost wat kost worden vermeden om een goede werking van de installatie te garanderen.

Remvloeistof heeft echter de onhebbelijke gewoonte vocht aan te trekken uit bijvoorbeeld de omgevingslucht. Dat vocht zorgt er voor dat het oorspronkelijke kookpunt verlaagt. Als de remvloeistof kookt, verdampt een deel van het vocht en ontstaan er kleine luchtbellen in het hydraulische circuit. Dat vertolkt zich in een rempedaal dat sponsachtig aanvoelt. De remdruk vermindert en uiteindelijk wordt het remsysteem minder doeltreffend.

Een onderzoek dat door Mobil Car Care werd uitgevoerd bij onafhankelijke garagisten in Europa wijst er op dat 41% van de voertuigen een remsysteem heeft dat meteen kan falen. In België rijden twee op de vijf automobilisten met een remvloeistof die gevaarlijk is. Bij 11% van de bestuurders wordt hun dagelijks gebruik van de auto daardoor zelfs echt in gevaar gebracht. De voornaamste oorzaak moet gezocht worden bij de remvloeistof die zich in slechte staat bevindt.

Als het kookpunt van de remvloeistof onder 180 graden Celsius duikt, is het gevaar acuut aanwezig en kan de reminstallatie onvoldoende werken.

Alba Diagnostics, dat een specialist is in het testen van remvloeistoffen, raadt aan om de remvloeistof te vervangen vanaf het moment dat het kookpunt onder 200 graden Celsius duikt.

Uit het onderzoek van Mobil blijkt ook dat de staat van de remvloeistof niet zozeer afhankelijk is van het aantal verreden kilometers, maar veeleer van de tijd dat de remvloeistof zich in het hydraulische systeem bevindt. 60% van de automobilisten die bij het onderzoek waren betrokken, hadden hun remvloeistof tijdens de voorbije twee jaar niet laten vervangen. En laat dat juist de cruciale tijdsduur zijn waarop de remvloeistof het best wordt vervangen.

Nog altijd volgens dat onderzoek zou een slechte remvloeistof op jaarbasis de voornaamste oorzaak zijn van duizenden ongevallen. Op de technische keuring behoort het controleren van het niveau van de remvloeistof tot één van de vaste punten in het protocol, maar dat geldt niet voor het controleren van het kookpunt van de remvloeistof. Dit laatste is dus een verantwoordelijkheid voor de bestuurder of de garagist die al dan niet het onderhoudsprotocol van de constructeur volgt. Beter nog is om de remvloeistof om de twee jaar te laten vervangen om alle risico's te vermijden. Als de bestuurder een sponsachtig gevoel in het rempedaal voelt, moet dat meteen gebeuren. Tegelijk moet dan worden nagegaan of het hydraulische remcircuit geen lekken vertoont, want ook dat kan uiteraard aanleiding geven tot lucht in het systeem. - BM/TDM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Volvo Trucks introduceert vier trucks in spectaculaire film

Volvo Trucks introduceert vier trucks in spectaculaire film

Om het vermogen en de kracht van de vier nieuwe Volvo Trucks voertuigen te demonstreren bouwde Volvo een kolossale trucktoren van 15 m hoog en 58 ton zwaar, waarbij de vier nieuwe trucks boven op elkaar werden gestapeld. Als kers op de taart[…]

26/02/2020 | MobiliteitTransport
VVSG: regels maken bouwshift te complex en onbetaalbaar

VVSG: regels maken bouwshift te complex en onbetaalbaar

Key West-project goed voor 524 appartementen aan kanaal Brussel

Key West-project goed voor 524 appartementen aan kanaal Brussel

Charter voor stortklaar beton

Charter voor stortklaar beton