Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Raad van State heeft geen bezwaar tegen sneltram A12

Raad van State heeft geen bezwaar tegen sneltram A12

Foto: werkenaandering.be / Kabinet Lydia Peeters.

De bezwaren die twee partijen indienden tegen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (grup) waarin de infrastructuur voor het traject van de sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel-Noord werd opgenomen, zijn door een recent arrest van de Raad van State van de baan.
De Vlaamse overheid werkt al een tijdje aan het project Werken aan de Ring rond Brussel, waarvan het Brabantnet met drie nieuwe hoogwaardige openbaar vervoerlijnen een belangrijke stap voorwaarts is voor de multimodaliteit in de Vlaamse rand.
 
De Ringtrambus rijdt ondertussen tussen Brussels Airport en het UZ Brussel en er wordt gewerkt aan verschillende vrije busbanen. De studie voor de Luchthaventram tussen Brussel-Noord en Brussels Airport loopt, en nu zijn ook de bezwaren tegen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van de sneltram A12 van de baan.

675 miljoen €

“Dankzij een recordinvestering van 675 miljoen € ziet het er goed uit voor het hoogwaardig openbaar vervoer in de Vlaamse rand”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
 
De sneltram is goed voor een investering van ongeveer 450 miljoen €. Dit zal gerealiseerd worden via publiek private samenwerking (pps). Samen met de 75 miljoen € voor de Ringtrambus en de 150 miljoen € voor de Luchthaventram is dit een enorme investering om de modal shift-doelstellingen te bereiken. Volgens minister Peeters snakt de Vlaamse rand naar hoogwaardig openbaar vervoer.

Timing

Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de sneltram A12 moeten nog een aantal procedurele stappen worden ondernomen. Lydia Peeters blijft waken op de doorlooptijden van deze infrastructuurprojecten en heeft daarom De Werkvennootschap gevraagd de volgenden stappen en timing duidelijk in kaart te brengen.
 
De startnota werd vorig voorjaar reeds goedgekeurd. De volgende stap is de goedkeuring van de projectnota, voorzien voor dit najaar. Ondertussen worden ook de tramhalte-omgevingen uitgewerkt.
 
“We doorlopen hier dezelfde timing als met de Luchthaventram. We willen de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2022, om dan in 2023 een aannemer te zoeken en te starten met de werken”, zegt Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap.
De Ringtrambus rijdt al een tijdje op lijn 820 tussen het UZ Brussel in Jette en Brussels Airport. De Werkvennootschap werkt ondertussen verder aan vrije busbanen, die zodra ze afgewerkt zijn ook in gebruik worden genomen.
 
“De Ringtrambus is de eerste realisatie in de Vlaamse rand, maar de twee andere lijnen van het Brabantnet zijn even belangrijk. Nu we juridische zekerheid hebben over het grup kunnen we de volgende belangrijke stappen voor de sneltram zetten. Dankzij de sneltram investeren we in hoogwaardig openbaar vervoer langs de A12, waar er vandaag weinig alternatieven voor de wagen zijn”, aldus Lydia Peeters.
https://www.youtube.com/watch?v=fnPfzscbDFc

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Oost-Vlaanderen bestrijdt wateroverlast en verhoogt waterbeschikbaarheid bij droogte

Oost-Vlaanderen bestrijdt wateroverlast en verhoogt waterbeschikbaarheid bij droogte

De provincieraad van Oost-Vlaanderen heeft het ontwerp voor de herinrichting van het overstromingsbekken in de Moerasstraat in Kruisem goedgekeurd. De omgevingsvergunning wordt aangevraagd en er wordt een aannemer gezocht voor de uitvoering van[…]

Antwerpen leidt nieuwkomers op tot grondwerker

Antwerpen leidt nieuwkomers op tot grondwerker

'Eerst het water, de rest komt later'

'Eerst het water, de rest komt later'

23 kandidaten willen Landschapspark of Nationaal Park Vlaanderen worden

23 kandidaten willen Landschapspark of Nationaal Park Vlaanderen worden

Meer artikels