Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Projecten zorgen voor minder file op E313

Projecten zorgen voor minder file op E313

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg werkt momenteel aan twee opzienbarende projecten die de efficiëntie van de Limburgse logistieke bedrijven moeten verhogen en tegelijkertijd de fileproblematiek op de E313 tussen Antwerpen en Limburg moeten verlichten. Er wordt samen met bedrijven ingezet op de omschakeling van goederenvervoer over de weg naar de binnenvaart. Daarnaast ontwikkelde het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) in opdracht van POM Limburg een concept voor een gemeenschappelijke trailerparking voor Limburgse transportbedrijven in het Antwerpse havengebied.

De vervoerdersverenigingen VVL-Febetra en SAVA zullen dit concept begin 2015 in de praktijk brengen. Samen zullen deze projecten niet alleen leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing voor Limburgse bedrijven, maar ook jaarlijks tot 660 km minder file op de E313 tussen Limburg en Antwerpen.

De logistieke sector is één van de speerpuntsectoren van de provincie Limburg. Het SALK-rapport stelt dat de logistiek versneld ontwikkeld moet worden. De centrale actor in de ontwikkeling van de sector is het Logistiek Platform Limburg, dat actief is onder de koepel van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg. Om de concurrentiekracht van de Limburgse logistieke bedrijven te verhogen, werkt POM Limburg momenteel aan projecten rond innovatie, arbeidsmarkt, ruimte en infrastructuur, het bundelen van goederenstromen en de verschuiving van goederenvervoer over de weg naar de binnenvaart en het spoor.

'Op basis van een uitgebreide analyse bij vijf grote Limburgse bedrijven zullen in totaal meer dan 13.000 containers via de binnenvaart in plaats van via de weg worden getransporteerd. De betrokken bedrijven zijn Scania Parts Logistics (Opglabbeek), H.Essers (Genk), Bose (Tongeren), Konings (Zonhoven) en Punch Powertrain (Sint-Truiden). Door deze verschuiving worden jaarlijks minimum 6.550 vrachtwagenritten van of naar Antwerpen vermeden. Dit komt overeen met 120 km file op de as Antwerpen-Limburg en een reductie van de CO2-uitstoot met 1.600 ton. De besparingen bij de bedrijven in kwestie bedragen honderdduizenden euro's', aldus Marc Vandeput, voorzitter van POM Limburg.

Scania Parts Logistics is inmiddels al begonnen met het vervoer van zijn containers via de binnenvaart. De andere vier bedrijven zullen snel volgen. 'Wij hebben ons potentieel voor een andere vervoerswijze laten onderzoeken door een externe expert. De resultaten op het gebied van kostprijsreductie en milieu-impact zijn meer dan aantrekkelijk genoeg om de waterweg ook effectief te gaan gebruiken. Voorlopig doen we dat met de containers die richting Brazilië gaan, onze belangrijkste overzeese bestemming. Met dit project willen we te weten komen of een structurele shift voor bepaalde goederenstromen haalbaar is of wat de juiste mix kan zijn tussen wegvervoer en binnenvaart. Indien we al onze overzeese transporten op het binnenschip zouden zetten, zouden de besparingen zeker interessant kunnen zijn. Per container zouden we tussen 40 en 50% minder CO2 uitstoten', verklaart manager Hans Thijs.

Trailerparking

Transporten van Limburg naar Antwerpen moeten zoveel mogelijk tijdens de daluren (nacht en vroege ochtend) worden uitgevoerd. De trailers worden bij aankomst op de trailerparking in de haven afgekoppeld en gestationeerd. In de loop van de dag worden ze vervolgens naar de juiste bestemming in het havengebied vervoerd. Het concept werd zeer enthousiast onthaald door de Vereniging van Limburgse vrachtvervoerders (VVL-Febetra) en de Antwerpse vervoerdersvereniging SAVA.

'De tarieven en de marges in de transportsector staan heel erg onder druk. De congestie op de E313 zorgt voor verliesuren en bijkomende kosten die heel wat transporteurs vaak niet kunnen verhalen op hun opdrachtgevers. Door een gemeenschappelijke trailerparking in het Antwerpse havengebied winnen de Limburgse vervoerders aan efficiëntie en vermijden ze onnodige kosten. Op die manier versterken we de concurrentiekracht van onze bedrijven. Wij verlenen dus graag onze medewerking aan dit initiatief', besluit Roel Smets, voorzitter van VVL-Febetra. - EC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

Antwerpen start met een pilootproject stedelijke logistiek via dee binnenvaart aan het Asiadok. De tijdelijke maatschappij Antwerpen Mobiele Bouwlogistiek (AMB) zal daar een jaar lang als test een terrein uitbaten om palletten met bouwmaterialen[…]

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Twin Trading vaart 
zijn eigen koers

Twin Trading vaart 
zijn eigen koers