Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Potentieel Brussel-Zuid blijft grotendeels onbenut

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Potentieel Brussel-Zuid blijft grotendeels onbenut

Voorbeelden zoals Leuven (foto) of Luik-Guillemins tonen aan dat een herontwikkeling van de stationsbuurt de hele omgeving kan meenemen in een positieve spiraal.

Brussel-Zuid scoort relatief laag als internationaal spoorknooppunt (transit hub), vergeleken met 26 andere internationale stations.  Het economische en sociale potentieel van het station blijft echter grotendeels onbenut. Dat blijkt uit een rapport van het internationale ontwerp- en adviesbureau Arcadis dat de vier sleutelelementen vergelijkt die de meerwaarde van belangrijke spoorwegstations bepalen: connectiviteit, de stedelijke omgeving, sociale factoren en de economische ontwikkeling.

Transit hubs zijn dus niet gewoon plaatsen waar reizigers aankomen of vertrekken. De voorzieningen in en rond de hub maken van het gebied een bestemming op zich. Dit kan investeringen in de hele buurt aanmoedigen, nieuwe inkomstenstromen genereren en de welvaart doen stijgen. Hoewel Brussel-Zuid prima verbindingen biedt aan de reizigers scoort het gebied ondermaats op het vlak van stedelijke ontwikkeling, openbare voorzieningen en veiligheid. Ook de welvaart en de werkgelegenheid in de omgeving van Brussel-Zuid zijn beperkt. Nochtans zijn vastgoedprijzen er relatief laag. Een geïntegreerde aanpak kan Brussel-Zuid transformeren tot een aantrekkingspool voor bedrijven, bewoners en reizigers en betekent een herwaardering voor de hele buurt.

“Het is tijd voor een metamorfose van Brussel-Zuid. Het station zou als aankomstplaats voor buitenlandse reizigers een visitekaartje voor België moeten zijn. Momenteel blijft het potentieel echter  grotendeels onbenut. Het station en de directe omgeving zijn te weinig opgevat als gastvrije stadswijk voor reizigers en passanten en missen een stedenbouwkundige en architectonische visie. De aanwezige economische mix kan nog veel meer als troef uitgespeeld worden. Investeerders zullen zo sneller de weg vinden naar de stationsomgeving. Autoriteiten en publieke en private partners moeten de handen in mekaar slaan en op een transparante manier een langetermijnvisie ontwikkelen. Het Richtschema Zuidwijk van het Brusselse Gewest kan als sturend instrument optreden om de herwaardering van het station en zijn omgeving vorm te geven”, zegt Piet Kiekens, Urban Development Expert bij Arcadis.

“Als we kijken naar locaties zoals Rotterdam Centraal of London Kings Cross, zien we dat het vernieuwde station een economisch hefboomeffect uitoefende op de omliggende wijk. Ook Belgische voorbeelden zoals Luik-Guillemins of Leuven tonen aan dat een herontwikkeling van de stationsbuurt de hele omgeving kan meenemen in een positieve spiraal. Dit spoort mensen aan om er te willen wonen, werken, reizen en studeren zonder afhankelijk te zijn van een wagen”, besluit Bas Bollinger, Global Leader Rail and Urban Transport bij Arcadis.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Dodehoekongevallen: aanbevelingen voor wegbeheerders

Dodehoekongevallen: aanbevelingen voor wegbeheerders

Dodehoekongevallen kennen vaak een dramatische afloop. De helft van deze ongevallen is zeer ernstig: een vijfde met dodelijke afloop, een vierde met zware verwondingen. In alle gevallen is de kwetsbare weggebruiker het slachtoffer, de grote[…]

21/04/2018 | VeiligheidFiets
Oproep om mobiliteits­problemen snel op te lossen

Oproep om mobiliteits­problemen snel op te lossen

Wie langer op de baan is, krijgt meer luchtvervuiling binnen

Wie langer op de baan is, krijgt meer luchtvervuiling binnen

Nieuwe brug van Den Azijn moet Antwerpse files verlichten

Nieuwe brug van Den Azijn moet Antwerpse files verlichten

Meer artikels