Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Perfect onderhouden machines bij Lokers sloopbedrijf

Perfect onderhouden machines bij Lokers sloopbedrijf

Wim Capiau komt uit een Willebroekse familie van schroothandelaars. In 1985 startte hij, op 18-jarige leeftijd, met een eigen sloopbedrijf. Zijn eerste machine was een oude Fuchs 712, later kwam daar een Atlas bij. In 1989 werd een nieuwe Volvo containerwagen aangeschaft en die is nog steeds in dienst op de werf. Niettegenstaande zijn respectabele leeftijd ziet hij er nog steeds perfect uit. Zoals alle machines in het bedrijf. Sinds kort werkt hij met een Liebherr LH40M en LH50M.

In 1990 vestigde Capiau zich op zijn huidige locatie in Lokeren. Die lag toen nog aan de rand van een bos, intussen ligt het terrein van Capiau Recycling in de schaduw van de reusachtige Aliplast-vestiging. Capiau was in 1996 één van de eerste schroothandelaren die investeerde in een mobiele schrootschaar, een machine toen met een knipkracht van 600 ton. De eerste Liebherr, een 924 overslagmachine, kwam in 1997 in het bedrijf. Dat gebeurde eerder toevallig. De Atlas was buiten strijd door een herstelling en Capiau kon net dan gedurende een week beschikken over een Liebherr 904-testmachine. 'Een mega-verschil met de Atlas van toen. De Liebherr was robuuster, sneller en veel aangenamer om mee te werken', herinnert Wim Capiau zich. En vermits de Atlas toch zijn beste tijd had gehad, werd meteen een bestelbon bij Liebherr getekend voor een iets zwaardere 924-overslagmachine. De voorkeur voor Liebherr bleef. Er kwam nog een tweede 924 bij en die machines werden in de loop der jaren vervangen door een 934 en een 934HD. Die laatste kon al goed worden vergeleken met de nieuwe LH50M (44 ton, 140 kW) die een jaar geleden werd geleverd ter vervanging van de oudste 934. Ze is uitgerust met een monoblocgiek van 10,6 m en een stick van 8 m waaraan een Liebherr-poliepgrijper van 800 l is gekoppeld. In april van dit jaar werd de andere 934 vervangen door een nieuwe LH40M (38 ton ' 140 kW). Deze heeft een monoblocgiek van 9,1 m en een zwanenhalsstick van 6,8 m waaraan een poliepgrijper van 600 l hangt.

ERC

De nieuwe overslagmachines van Lieb­herr hebben het Energy Recuperation Cilinder systeem (ERC). Het hart van dit systeem is een grote, met gas gevulde cilinder aan de giekbasis, tussen de twee hefcilinders. Wanneer de giek daalt, wordt het gas samengedrukt en de energie opgeslagen. Wanneer de uitrusting wordt gehesen, komt de opgeslagen energie vrij. Liebherr claimt dat het verbruik van de machine hierdoor tot 30% kan worden gereduceerd. Wim en zijn zoon Gio Capiau zijn in ieder geval heel te spreken over het systeem. Het verbruik ligt inderdaad merkelijk lager, maar ook de giekbeweging is beter gedempt en de giek is veel stabieler. Dat ERC-systeem is dus een grote stap voorwaarts, ook al waren er in het begin enkele probleempjes. Maar Capiau is heel tevreden over de manier waarop die door SOMTP werden aangepakt. Hij werkte ook samen met de technici van de Liebherr-fabriek in Kirchdorf om de nieuwe overslagmachines op punt te stellen en sneller te maken.

Activiteiten

Het bedrijf van Wim Capiau startte als schoothandel en sloopbedrijf. Er werd gewerkt aan de kerncentrale van Doel en in de haven van Antwerpen. Er werden fabrieken ontmanteld en ophaalbruggen verschroot. Begin 1990 werden premies toegekend voor wie binnenschepen liet slopen 'In drie jaar tijd heb ik toen 450 schepen afgebroken. Ik heb alles gesloopt, alleen een vliegtuig ontbreekt nog op mijn palmares', stelt Capiau.

Sinds 2000 legt het bedrijf zich toe op non-ferrometalen, maar ook gewoon schroot wordt verhandeld. Het bedrijf heeft trouwens een auto-depollutie-vergunning. Op het 12.000 m² grote terrein staat een shredder voor aluminium en een Lefort-schaarinstallatie met een pers met 1.000 ton knipkracht voor de rest. Het schroot wordt er verkleind en dankzij een zelf ontwikkeld hydraulisch liftsysteem kunnen 20 en 40 voet zeecontainers verticaal geladen worden. Twaalf jaar geleden was Capiau één van de eerste schroothandelaren die 40 voeters kon laden. De firma wordt door de douane ook erkend als laadplaats. Soms worden er per dag acht tot tien zeecontainers van 22-23 ton geladen met aluminium. Hier komt de extra lange arm van de LH50M goed van pas. Maar deze machine wordt ook ingezet aan de Lefort-schaar, hier is dan vooral de reikwijdte een grote troef. De andere machine wordt vooral gebruikt voor het stapelen van het schroot en het voeden van de shredder.

Met de crisis zijn de prijzen van de grondstoffen en dus ook van het schroot sterk onder druk komen te staan. Wim Capiau prijst zich gelukkig dat hij zijn bedrijf bewust niet te wild heeft laten groeien in de periode van de tomeloos galopperende grondstoffenprijzen. Het bleef een bescheiden familiebedrijf, waarin behalve de echtgenote, die de administratieve kant in goede banen leidt, Wim sinds twee jaar bijgestaan wordt door zoon Gio. Daarnaast is er nog een arbeider aan het werk in het bedrijf. Heel veel aandacht gaat naar het materieel. Hiermee kan immers veel tijd worden gewonnen.

'De schaar is misschien groot, maar ik kan op één dag 250 ton materiaal verwerken en dat geeft me de tijd om de volgende dag iets anders te doen.' vat Wim het samen. Er staat ook een stacker waarmee zeecontainers kunnen worden verplaatst of op een oplegger geladen. Goed personeel vinden blijft een moeilijke zaak.

Daarom wordt geïnvesteerd in topmaterieel: daardoor kan de hele werf draaien met drie man en blijven de loonkosten onder controle. De werf is ook heel efficiënt ingericht. Er zijn geen vuile hoeken en alle opgeslagen materiaal is zonder hindernissen bereikbaar. Wim Capiau is een perfectionist. Dat zie je niet enkel aan zijn machinepark, maar ook aan de werf zelf: je kan er bij manier van spreken van de vloer eten. Regelmatig wordt die gekuist. Dat gebeurt met een kuisplaat van eigen vinding met een gewapende rubberrand die met de grijper wordt vastgeklemd en waarmee het beton rond de stapels schroot wordt schoongeveegd. Dezelfde grote zorg is er ook voor de machines. Ze worden regelmatig met hoge druk gereinigd en perfect onderhouden. De LH40 is nog nieuw, maar al is de LH50 inmiddels al één jaar aan het werk, ook die lijkt net uit de fabriek te komen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Graafmachines van Volvo kunnen voortaan af-fabriek worden geleverd voorbereid op de systemen van Rototilt voor draaikantelstukken. Dit houdt een aantal voordelen in voor zowel de aannemer als de dealer. Het grootste gebruikersvoordeel is dat de[…]

06/03/2021 | Graafmachines
DAF krijgt groot order van de Belgische krijgsmacht

DAF krijgt groot order van de Belgische krijgsmacht

Kathodische bescherming wordt steeds vaker toegepast in België

Kathodische bescherming wordt steeds vaker toegepast in België

Mobiele 3D reality capture-oplossing met Spot-robot

Mobiele 3D reality capture-oplossing met Spot-robot