Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Orderboek van DEME bereikt met 4,75 miljard € historisch record

Gerelateerde onderwerpen :

,
Orderboek van DEME bereikt met 4,75 miljard € historisch record

(c) DEME

In het orderboek van baggerspecialist DEME was op 31 maart 4,75 miljard € ingeschreven, wat voor het bedrijf een nieuw historisch record betekent. Het werkelijke bedrag ligt nog een stuk hoger omdat verscheidene belangrijke contracten nog niet werden opgenomen in het orderboek omdat nog niet alle voorwaarden voor het begin van de werken vervuld zijn.
Het gaat onder meer om:
• De bouw van de offshore windparken Hai Long 2, Hai Long 3 en Zhong Neng voor de kust van Taiwan;
• Het EPCI-contact voor het ontwerp, de fabricage, het transport en de installatie van 28 monopile-funderingen van het offshore windpark Arcadis Ost 1 voor de Duitse kust;
• Het transport en de installatie van de windturbines van het offshore park Vineyard Wind 1 met een capaciteit van 800 MW voor de oostkust van de Verenigde Staten. Dit is het eerste contract van DEME in de Verenigde Staten;
• De realisatie van het project Rechteroever van de Schelde, een deel van de Oosterweelverbinding in Antwerpen.
 
DEME haalde ook het contract binnen voor de installatie van de watertoevoer voor de kerncentrale van Hinckley Point in Verenigd Koninkrijk. Het betreft een opdracht van meer dan 200 miljoen €. 
De investeringen in het eerste kwartaal bedragen 49,4 miljoen €. De definitieve oplevering van de schepen Spartacus (zie kaderstukje) en Groenewind (bestemd voor het onderhoud van de Belgische windparken) gebeurt in het tweede kwartaal, terwijl de reparatiewerken aan de Orion worden voortgezet. Ze zouden in het eerste kwartaal van 2022 voltooid moeten zijn.

Robot

GSR, een dochteronderneming van DEME, heeft in april haar onderzeese robot Patania II ingezet op 4.500 m diepte, in de Clarion-Clipperton-zone in de zuidelijke Stille Oceaan. De expeditie had tot doel het vermogen van de 25 ton zware robot op rupsbanden te testen om polymetaalknollen te verzamelen en de impact van deze activiteit op het mariene ecosysteem op een wetenschappelijke en
onafhankelijke manier te evalueren.
 
Ondanks een incident op het einde van de missie, dat snel werd opgelost, was de testcampagne met de Patania II een succes. De onderzeese robot heeft zijn vermogen bewezen om zich te verplaatsen, op de zeebodem te maneuvreren en polymetaalknollen te verzamelen. De onafhankelijke follow-up van de proeven door wetenschappers van 29 Europese instituten was eveneens een succes.
 
In Egypte is het project Abu Qir met succes gestart: in de eerste fase van het project werden reeds verscheidende sleephopperzuigers ingezet. Die zullen zeer binnenkort worden aangevuld met verscheidene cutters, waaronder de Spartacus. In Duitsland heeft DEME midden maart het contract voor de verdieping en verbreding van de Elbe voltooid, terwijl de onderhoudsbaggerwerken worden voortgezet. In Polen schieten de werken voor de verbreding van de vaargeul van de haven van Swinoujscie goed op.

Vooruitzichten

DEME bevestigt dat de omzet en het nettoresultaat in 2021 duidelijk zouden moeten stijgen vergeleken met 2020, zonder evenwel reeds de niveaus van 2019 te evenaren. In het eerste kwartaal van dit jaar bedraagt de omzet 479,6 miljoen €, dat is een daling met 10,3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. De omzet van de divisie Baggerwerken in het eerste kwartaal bedraagt 249,1 miljoen €, dat is een lichte vooruitgang tegenover dezelfde periode vorig jaar.
 
Zoals verwacht zag de divisie Offshore haar activiteit in het eerste kwartaal van dit jaar dalen: 138,7 miljoen € tegenover 202,7 miljoen euro in het eerste kwartaal 2020. De belangrijkste projecten die in 2021 zullen worden uitgevoerd, bevinden zich in de startfase en hebben betrekking op de windparken van Saint-Nazaire (Frankrijk), Hornsea 2, Triton Knoll en Dogger Bank (Verenigd Koninkrijk).
 
De omzet van de divisie Infra in het eerste kwartaal 2021 bedraagt 52,1 miljoen € (+2,2 % tegenover het eerste kwartaal 2020). De werken aan de Fehmarnbelt-verbinding (Denemarken) zijn op 1 januari officieel begonnen. Ze zouden iets minder dan 9 jaar moeten duren.
 
De negatieve gevolgen van de gezondheidscrisis lijken in Europa af te nemen maar blijven aanzienlijk op de andere continenten, vooral in India, Zuid-Amerika, Afrika en Papoea-Nieuw-Guinea. Gelet op het relatief lage investeringsniveau in het eerste kwartaal 2021 en de verbetering van de behoefte aan werkkapitaal dankzij de ontvangst van voorschotten, daalt de netto financiële schuld van DEME met 5,6% tot 461,6 miljoen €.

Foto’s: DEME

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

'De  bouw is het voorbije jaar veel flexibeler geworden'

'De bouw is het voorbije jaar veel flexibeler geworden'

Elke week geeft Bouwkroniek het woord aan een CEO uit de brede Belgische bouwsector. Dit keer voelen we Bill Olivier aan de tand, CEO van Loxam Belux.   Van welke nieuwe technologie verwacht u dat ze uw business de komende jaren het meeste[…]

Studiebureau Jonckheere verhuist naar cohousingproject in Brugge

Studiebureau Jonckheere verhuist naar cohousingproject in Brugge

'Sneller bouwproces koppelen aan duurzaamheid en kwaliteit'

'Sneller bouwproces koppelen aan duurzaamheid en kwaliteit'

VIATEQ: partner voor opdrachtgever en aannemer

Publireportage

VIATEQ: partner voor opdrachtgever en aannemer

Meer artikels