Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Opmerkelijke renovatie van collector

Opmerkelijke renovatie van collector

Aan het industrieterrein Waggelwater in Sint-Andries, een deelgemeente van Brugge, werkt Aquafin samen met aannemer Viabuild! aan een waar huzarenstukje. Want met bovengrondse noodleidingen, kousen met een diameter van 1.000 tot 1.600 mm en putten bekleden met een verticale kous is er aan uitdagingen geen gebrek.

Voor de renovatie van de collector Waggelwater werd een noodleiding aangelegd die de doorvoer van het afvalwater moet garanderen. Op vraag van aannemer Viabuild! stemde Aquafin in met een bovengrondse aanleg van de noodleiding in plaats van ze in te graven. Deze oplossing is dan wel goedkoper, maar stelt tegelijk de nodige technische en administratieve vereisten, verduidelijkt Natalie Versele, projectmanager van Aquafin: 'We hadden al een stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van een ondergrondse leiding, dus moest de aannemer nu een machtiging bekomen van de gemeente om die bovengronds aan te leggen.'

Een bovengrondse leiding is ook kwetsbaar. Ze kan beschadigd geraken wanneer er bijvoorbeeld een auto tegen rijdt. Daarom werden vooraf alle mogelijke risico's overlopen en samen met de te nemen acties beschreven in een noodplan.

'Zo moet de aannemer bijvoorbeeld te allen tijde binnen het uur ter plaatse kunnen zijn. Want mocht de leiding breken, dan moet de doorvoerfunctie voor het afvalwater onmiddellijk overgenomen worden door de te renoveren leiding. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het renovatiewerk dat er op dat moment al gebeurd is en is dan ook een scenario dat iedereen absoluut wil vermijden', verduidelijkt Natalie Versele.

Ook over de overbrugging van de weg werd goed nagedacht. 'Om de weg te kunnen overbruggen met een leiding van dit formaat (diameter 800 mm, nvdr.) is er een middenpyloon voorzien. Als deze pyloon zou vasthangen aan de brugconstructie zou hij bij een aanrijding de brug onderuit trekken. Het is dus beter om een losse pyloon te voorzien, die weliswaar de brug draagt maar er niet aan vasthangt. Tegelijk moet de brug, al is het maar voor beperkte tijd, zelfdragend zijn', aldus Natalie Versele.

De bovengrondse leiding is alleszins een opmerkelijke constructie die omwonenden noch passanten ontgaat. De Facebookpagina van de Brugse Zot wil ons zelfs doen geloven dat er bier door de leiding stroomt!

Technisch hoogstandje

Er gaat dus veel aandacht naar de noodleiding, maar ook de essentie van het project zelf, met name de renovatie van een belangrijke collector, is een staaltje van technisch vernuft. Kousrenovatie is een vaak toegepaste techniek. Het is een snelle en efficiënte manier om een door corrosie aangetaste maar verder nog intacte buis van binnenuit te renoveren. Na uitharding is er een nieuwe, naadloze en zelfdragende buis in de oude buis, waardoor het geheel vaak sterker is dan voor de renovatie. Bijkomend voordeel is dat de bovenbouw niet moet opgebroken worden. De renovatie gebeurt volledig ondergronds, met uitzondering van de inspectieputten.

Maar als het zo'n vaak toegepaste techniek is, wat maakt de renovatie van de collector Waggelwater dan zo bijzonder' Natalie Versele: 'De grote diameters! We hebben hier te maken met doorsnedes die variëren van 1.000 tot zelfs 1.600 mm. Kousrenovaties met een diameter van 1.600 mm zijn voor België een absolute primeur. In combinatie met de grote afstand van in totaal 1,5 km, opgedeeld in drie stukken van telkens ongeveer 500 m, en de bekleding van inspectieputten, kunnen we hier terecht spreken van een technisch hoogstandje.'

Precisiewerk

Aquafin en aannemer Viabuild! gaan deze uitdagingen niet uit de weg. Wat betreft de grote diameters van de te renoveren collector schuilt het risico voornamelijk in het uitharden van de kous. Marc Scheppermans, medeweker Structureel Modelleren bij Aquafin, legt uit waarom. 'Bij een kousrenovatie trekken we een grote, kunststof kous met een lier door de bestaande leiding. Daarna wordt ze onder druk gezet, opgeblazen als het ware. Via een luchtsluis wordt dan een robot in de buis/kous gezet, die met uv-licht de hars van de kous doet uitharden, tot die de gewenste hardheid en zelfdragend vermogen heeft. Bij dergelijke grote diameters komt het erop aan om de uv-lamp precies in het midden van de buis te krijgen. Bovendien moet de lamp krachtig genoeg zijn om de kous optimaal te laten uitharden. Een andere vaak gebruikte uithardingstechniek is de kous binnenstebuiten in de leiding steken en gaandeweg afrollen met warm water. Maar gezien de grote afstand gecombineerd met de grote diameter zouden we hier ettelijke zwembaden warm water voor nodig hebben en zouden de kosten onredelijk hoog oplopen.'

De renovatie van inspectieputten gebeurt meestal met een epoxy-coating. Voor een aantal putten in dit project wordt een nieuwe techniek toegepast waarbij een verticale kous als bekleding wordt aangebracht.

'Het belangrijkste bij deze techniek is de juiste pasvorm. De put moet op voorhand exact worden opgemeten, zodat de kous volledig op maat van de put gemaakt kan worden. Vooraleer de kous in de put wordt geplaatst, wordt die vaak een beetje opgeblazen, om het exact aanpassen te vergemakkelijken. Daarna is het belangrijk om de kous voldoende onder druk te houden, zodat ze niet ineenzakt onder haar eigen gewicht', besluit Marc Scheppermans.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Leuven asfalteert dit jaar een dertigtal straten

Leuven asfalteert dit jaar een dertigtal straten

De stad Leuven investeert ieder jaar 2,5 miljoen € in de vernieuwing van asfaltlagen. Dat is nodig om ernstige schade op korte en middellange termijn te vermijden. In de loop van dit jaar zullen in Leuven een dertigtal straten nieuwe asfalt[…]

Bouw grootste Zeeuwse zonnepark North Sea Port gestart

Bouw grootste Zeeuwse zonnepark North Sea Port gestart

Heraanleg stationsomgeving Ekeren begint in 2022

Heraanleg stationsomgeving Ekeren begint in 2022

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam