Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Opel Vivaro-e kan aanhanger trekken

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Opel Vivaro-e kan aanhanger trekken

(c) Opel

© Opel Automobile GmbH

De nieuwe Vivaro-e is de eerste volledig elektrische bedrijfswagen van Opel. Het unieke (in zijn segement) is volgens Opel dat deze elektrische bestelwagen een aanhanger kan trekken. De orderboeken van de Opel Vivaro-e openen in juni en de levering start rond het einde van de zomer.
 
Het model komt op een ideaal moment op de markt, want in veel – vaak stedelijke – gebieden is emissievrije levering van goederen en diensten een absolute must. De Vivaro-e is bij uitstek geschikt voor zogeheten ‘last mile delivery’. Opel levert de Vivaro-e in drie lengtevarianten en verschillende carrosserievarianten. Dankzij een doordachte constructie doet de batterij-elektrische Vivaro-e wat praktisch gebruiksgemak betreft niet onder voor een reguliere Vivaro met dieselmotor. Beide aandrijflijnversies rollen van dezelfde productielijn uit de dezelfde fabriek.
 
“Als eerste elektrisch aangedreven, lichte bedrijfswagen met een actieradius tot wel 330 km volgens de WLTP-testcyclus zet de nieuwe Opel Vivaro-e de standaard op het gebied van gebruiksgemak, betrouwbaarheid en professionaliteit”, zegt CEO Michael Lohscheller van Opel.
 
De nieuwe Vivaro-e is net zo veelzijdig als elke andere Vivaro. Het laadvermogen doet met 1.275 kg nauwelijks onder voor die van vergelijkbare, lichte bedrijfswagens met een Cargo S 2.0-liter dieselmotor (1.405 kg). Uniek is dat de Vivaro-e volgens Opel als enige elektrische bedrijfswagen in zijn segment een aanhanger mag trekken. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt 1.000 kg.
Met de Vivaro-e kan de klant kiezen tussen twee lithium-ionbatterijen, afhankelijk van zijn behoeften: een batterij van 75 kWh met een bereik tot 330 km, of voor degenen die minder intensief dagelijks gebruik van hun voertuig maken, een 50 kWh accu met een actieradius tot 230 km, beide in de WLTP-cyclus. De batterijen bestaan uit respectievelijk 18 en 27 modules. Omdat de elektrische versie vanaf het begin door de ingenieurs was gepland, was het mogelijk om de batterijen onder het oplaadgedeelte te installeren om het volume en de functionaliteit niet te beïnvloeden.
 
Het geavanceerde regeneratieve remsysteem, dat de tijdens het remmen of vertragen geproduceerde energie recupereert, draagt bij aan de uitstekende prestaties van de aandrijving. De Vivaro heeft een elektrische aandrijfmotor van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, wat hem volgens Opel betere prestaties geeft dan de meeste andere elektrische voertuigen. De maximale snelheid van 130 km/u, elektronisch geregeld, maakt het mogelijk om met normale snelheid en in alle veiligheid op de snelweg te rijden, met behoud van de elektrische autonomie. De batterij onder het laadcompartiment verlaagt het zwaartepunt. Deze massaverdeling bevordert de stabiliteit van de Vivaro-e in bochten en tegen de wind in, zelfs bij zware belasting. En het draagt ook bij aan een zeer aangenaam rijgedrag.
 
Via een 100 kW DC-laadstation is de 50 kWh-batterij in slechts 30 minuten tot 80% opgeladen. Bij de 75 kWh-batterij duurt dat 45 minuten. De gebruiker kan, afhankelijk van de afstanden die dagelijks worden afgelegd en de beschikbare tijd om de batterij op te laden, kiezen voor de standaard 7,4 kW-lader (1-fase) of de optionele 11 kW lader (3-fase). In beide gevallen garandeert de geïntegreerde lader een lange levensduur van de batterij waarop al acht jaar of 160.000 km garantie geldt.
 
Opel heeft de nieuwe Vivaro-e ontwikkeld voor een breed uiteenlopende klantengroep en levert om die reden verschillende carrosserievarianten, zoals een crewcab, platformcab of personenversie, met een laadvermogen tot 1.275 kg en een totaal gewicht van 2.800 tot 3.100 kg. De meest compacte versie (S) met een lengte van 4,60 m is uitzonderlijk wendbaar en heeft een opmerkelijk korte draaicirkel van 11,3 m. Dat maakt de Vivaro-e heel wendbaar in krappe ruimtes. Dankzij de hoogte van 1,90 m kan de Vivaro-e ook in parkeergarages parkeren.
 
De standaard laadinhoud bedraagt 4,6 m3 en kan worden uitgebreid tot 5,1 m3 dankzij de FlexCargo doorlaadmogelijkheid onder de passagiersstoel. Hierdoor kunnen objecten van maximaal 3,32 m lengte worden meegenomen. De lengtevarianten van 4,95 en 5,30 m hebben een laadinhoud van respectievelijk 5,8 en 6,6 m3. Dankzij FlexCargo kunnen objecten – zoals ladders – van maximaal 3,67 of 4,02 m lengte worden vervoerd. Het interieur – uitgerust met onder andere een elektrische parkeerrem – heeft talrijke opbergvakken en verandert in een handomdraai in een mobiel kantoor. Brede achterportieren en dito schuifdeuren aan weerszijden zorgen voor een royale toegang tot de laadruimte van de Vivaro-e. De schuifdeuren zijn elektrisch te openen met een voetbeweging voor de sensoren, bijzonder handig als de gebruiker zijn handen vol heeft.
 
In 2021 breidt Opel zijn aanbod van lichte bedrijfswagens nog uit met de volledig elektrische Combo-e. Vanaf 2024 heeft Opel van elke personenauto en bedrijfswagen een geëlektrificeerde versie in het aanbod.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Kortrijk vervangt zitmaaiers door maairobots

Kortrijk vervangt zitmaaiers door maairobots

De stad Kortrijk heeft drie maairobots in gebruik genomen op de voetbalvelden van de deelgemeenten Marke, Heule en Aalbeke. Maairobots zullen in de toekomst alle Kortrijkse sportvelden onderhouden waardoor de velden er nog beter zullen bij[…]

Containers Maes koopt 38ste Scania in vier jaar tijd

Containers Maes koopt 38ste Scania in vier jaar tijd

Doosan verbetert rupsgraafmachines van 50 ton

Doosan verbetert rupsgraafmachines van 50 ton

Bobcat introduceert materiaal- en asfaltverspreider

Bobcat introduceert materiaal- en asfaltverspreider

Meer artikels