Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Opel levert eerste bestelwagen op waterstof

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Opel levert eerste bestelwagen op waterstof

De Opel Vivaro-e Hydrogen

© Opel Automobile GmbH

Bij Opel is de eerste Vivaro-e Hydrogen van de band gerold. Die zal dagelijks ingezet worden bij Miele, fabrikant van premium huishoudelijke apparaten.Voorlopig wordt deze bestelwagen op waterstof enkel aangeboden aan een aantal grote fleetklanten in Duistland en Frankrijk. Alleen daar zijn er voldoende oplaadpunten.
“Met de nieuwe Opel Vivaro-e Hydrogen beginnen we aan het volgende hoofdstuk van ons aanbod voor duurzame mobiliteit. Het slimme concept combineert de voordelen van waterstofaandrijving met de veelzijdigheid en de eigenschappen van onze bestverkochte lichte bedrijfswagen”, aldus Uwe Hochgeschurtz, CEO van Opel.
 
Grote actieradius
 
De Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de bestaande batterij-elektrische Vivaro-e. Met volle waterstoftanks bedraagt de actieradius meer dan 400 km (WLTP). De 45 kW brandstofcel genereert volgens Opel genoeg vermogen voor lange snelwegafstanden. Het tanken van waterstof duurt slechts drie minuten – dat is ongeveer net zo snel als het tanken van een conventionele diesel- of benzineauto.
 
De 10,5 kWh lithium-ion-batterij zorgt, indien nodig, voor een dynamisch piekvermogen, bv. tijdens het wegrijden en accelereren. De batterij-opslag dient als reserve voor dit soort situaties, zodat de brandstofcel altijd onder optimale omstandigheden kan werken. Ook maakt de batterij regeneratief remmen mogelijk en kan hij, indien nodig, met een stekker worden opgeladen bij een laadstation. Dat levert nog eens extra 50 km volledig elektrische actieradius op. De Vivaro-e Hydrogen heeft standaard een driefase boordlader (11 kW) en een laadkabel.
 
Dankzij een slimme indeling vraagt de Vivaro op waterstof geen enkel compromis ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. Hij biedt nog steeds tot 5,3 of 6,1 m³ laadvolume. Deze waterstof-elektrische bedrijfswagen is leverbaar in de lengtes M en L (4,95 en 5,30 m lang) en met een laadvermogen tot 1.000 kg.
 
Net als de batterij-elektrische versie en de versie met verbrandingsmotoren biedt de Vivaro-e Hdyrogen vele bestuurdersassistentiesystemen die de veiligheid verhogen. Tot het aanbod behoren o.m. een achteruitrijcamera met 180 graden zicht, een Blind Spot Alert en een Park Pilot voor en achter.
 
Het infotainmentsysteem Multimedia Navi Pro is te bedienen met stemherkenning of via het kleuren-touchscreen en is geschikt voor verbinding via Apple CarPlay en Android Auto. Het navigatiesysteem heeft kaarten voor Europa en dynamische routebegeleiding. Het interieur is tijdens het laden te verkoelen of te verwarmen via OpelConnect en de laadtijden zijn in te plannen via de myOpel-app.
 
De Vivaro-e Hydrogen is een aanvulling op de batterij-elektrische Combo-e, Vivaro-e en Movano-e die al te bestellen zijn.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Goederenoverslag North Sea Port stijgt met meer dan 9%

Goederenoverslag North Sea Port stijgt met meer dan 9%

Gedurende de eerst negen maanden van dit jaar boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via de zeevaart van bijna 57 miljoen ton. Dit is een stijging met 9,3% of 4,8 miljoen ton tot 56,9 miljoen ton tegenover dezelfde periode[…]

Geotracer: we manage & protect just like that

Publireportage

Geotracer: we manage & protect just like that

Robots zorgen voor aanlevering vanuit magazijn naar productie

Robots zorgen voor aanlevering vanuit magazijn naar productie

Vlaamse investeerders stappen in Cargo Floor

Vlaamse investeerders stappen in Cargo Floor

Meer artikels