Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Op weg naar de autonome auto

Het autosalon van Brussel heeft de traditie om het nieuwe kalenderjaar pas echt goed op gang te trekken. Dat geldt ook voor de 93ste editie die op 16 januari haar deuren opent. Zoals we dat gewoon zijn, wordt op de onpare jaren extra aandacht besteed aan de lichte bedrijfsvoertuigen. Dat is een belangrijk segment, zeker voor de bouwsector. Voor de bezoeker is het salon van Brussel een ideale gelegenheid om in één dag tijd een overzicht te krijgen van wat de verschillende constructeurs te bieden hebben.

Het zal meteen opvallen dat de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen allesbehalve stil staat. In de eerste plaats is er een hele reeks nieuwe voertuigen. Sommige daarvan staan al een tijdje in de showroom, maar voor andere modellen valt hun lancering samen met de opening van het salon. Belangrijke nieuwkomers zijn onder meer de Iveco Daily, de Hyundai H350, de Trafic en Master van Renault, de Vivaro en de Movano van Opel, de Doblo en Ducato van Fiat en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Eén ding staat vast: de concurrentie is bikkelhard in een markt die qua verkoop stagneert. Er zijn ook belangrijke verschuivingen. Zo wordt de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen traditioneel gedomineerd door de Franse merken, maar vandaag is dat niet langer het geval. Ford is de nummer 1 en zijn Transit is zelfs de meest verkochte bestelwagen van België.

Bij de bestelwagens die momenteel worden aangeboden, vallen een aantal zaken op. Het aantal varianten blijft maar toenemen. Van de Renault Trafic bijvoorbeeld bestaan maar liefst 270 versies! Dat is goed nieuws voor de klant want dat betekent meer keuze.

Ook al goed nieuws is dat er serieuze inspanningen worden geleverd om de gebruikskosten verder te beperken. De intervallen tussen de verschillende onderhoudsbeurten nemen nog toe terwijl het brandstofverbruik wordt teruggeschroefd. Dat laatste kan door de technische evolutie van de motoren, maar ook door het introduceren van systemen die tot voor kort enkel op personenwagens beschikbaar waren. We denken daarbij bijvoorbeeld aan het stop/start-systeem en het voorzien van een schakelindicator die de bestuurder aanmaant om de gepaste versnelling te kiezen.

Tegelijk is er ook steeds meer aandacht voor alternatieve aandrijfvormen. We denken daarbij aan cng (compressed natural gas), aardgas dus. Daarnaast introduceert Nissan een elektrisch aangedreven NV200. Deze compacte bestelwagen is daarmee uitermate geschikt om in een stedelijke omgeving te worden ingezet.

Een andere belangrijke trend is dat de cabines van de lichte Febiac doet er alles aan om van het 93ste autosalon een totaalevenement te maken. bedrijfsvoertuigen alsmaar beter worden met een betere afwerking, goed ogende materialen, praktische opbergruimtes en vooral een toegenomen aantal mogelijkheden qua connectiviteit. Wat dit laatste betreft, wordt duidelijk het voorbeeld van de personenwagens gevolgd.

Febiac, de organisator van het autosalon, doet er alles aan om van de 93ste editie een totaalevenement te maken. Dat verklaart waarom er ook heel wat personenwagens te zien zijn. Ook daar zijn bepaalde trends waar te nemen. Bij de allerkleinste auto's, zeg maar tot en met het formaat van een Fiesta en een Polo, ligt het accent steeds meer op de benzinemotoren. Ook stellen we vast dat het aantal SUV's voortdurend toeneemt. Ze komen nu in alle maten en formaten. Vooral de compacte modellen zoals de Opel Mokka zijn populair.

Een andere belangrijke evolutie is de toenemende belangstelling voor alternatieve aandrijfvormen. In vergelijking met 2013 is de verkoop van elektrische voertuigen in ons land verdubbeld en voor het eerst werden meer dan 8.000 hybriden verkocht, terwijl de inschrijving van cng-voertuigen zelfs is verzesvoudigd.

Een andere belangrijke trend is het toenemende belang van de connectiviteit in de auto. Voor vele constructeurs wordt dat zelfs als een belangrijk verkoopargument uitgespeeld. Ook stellen we vast dat het aantal rijhulpmiddelen voortdurend toeneemt. Automatische cruise control, dodehoekbewaking, rijstrookbewaking en voetgangersdetectie zijn maar een aantal voorbeelden. Al deze systemen zullen er uiteindelijk toe leiden dat onze auto, maar ook onze bestelwagen en vrachtwagen, in de niet zo verre toekomst autonoom zal kunnen rijden. Er volgen duidelijk nog boeiende tijden.

Tony De Mesel

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Volvo Trucks introduceert vier trucks in spectaculaire film

Volvo Trucks introduceert vier trucks in spectaculaire film

Om het vermogen en de kracht van de vier nieuwe Volvo Trucks voertuigen te demonstreren bouwde Volvo een kolossale trucktoren van 15 m hoog en 58 ton zwaar, waarbij de vier nieuwe trucks boven op elkaar werden gestapeld. Als kers op de taart[…]

26/02/2020 | MobiliteitTransport
VVSG: regels maken bouwshift te complex en onbetaalbaar

VVSG: regels maken bouwshift te complex en onbetaalbaar

Key West-project goed voor 524 appartementen aan kanaal Brussel

Key West-project goed voor 524 appartementen aan kanaal Brussel

Charter voor stortklaar beton

Charter voor stortklaar beton