
Technum werd in 1995 opgericht door de fusie van verscheidene kleinere Vlaamse studiebureaus in Tractebel, waaronder Groep Swartenbroekx Hasselt, Studiebureau BTC Antwerpen, Groep Varendonck Gent, Citec Houthalen-Helchteren, Studiebureau Somers Hasselt, Ingenieursbureau CV Gyselynck Gent en dochterondernemingen Resource Analysis (R.A.), Tellum en Tritel.
Vandaag is Tractebel een wereldwijd toonaangevend advies- en ingenieursbureau met 4.400 medewerkers en vestigingen in 33 landen. Zij werken in meer dan 140 landen aan projecten en draaien een omzet van 602 miljoen '. In België werken 1.500 ingenieurs, verkeersdeskundigen, mariene biologen, landschapsarchitecten en andere experts aan grote strategische infrastructuurprojecten zoals ecosteden, overstromingsbescherming, intelligente transportsystemen (water-, rail- en wegvervoer) en energie-efficiënte gebouwen. Het Belgische hoofdkantoor bevindt zich in Brussel. Er zijn kantoren in Antwerpen, Gent, Hasselt en Oostende.
'We zien een aantal trends die nieuwe maatschappelijke uitdagingen met zich brengen; denk maar aan de bevolkingsgroei, de snelle verstedelijking en het fileprobleem. De klimaatverandering, de digitalisering en tal van socio-economische factoren hebben een enorme impact op hoe we in de toekomst zullen leven, wonen en werken. Met de opkomst van gedecentraliseerde energie en smart cities zijn energie, water, gebouwen en infrastructuur meer dan ooit met elkaar verbonden', vertelt Hein Dirix, chief officer van de Infrastructure & Environmental Business Line.
'België is één van de meest dichtbevolkte en verstedelijkte regio's in Europa. Verwacht wordt dat het inwonersaantal voort zal toenemen met 1,9 miljoen mensen tegen 2060 (gegevens fod Economie). We blijven bovendien het land waar we met z'n allen jaarlijks gemiddeld 51 uur in de file staan en behoren zo tot de top van Europa (gegevens INRIX). Een verslechterde luchtkwaliteit, de stijging van de temperatuur en de klimaatverandering zorgen er dan ook voor dat duurzame infrastructuur en slimme oplossingen cruciaal zullen zijn voor de leefbaarheid in onze steden', besluit Hein Dirix.