Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Onderdelen Suzan Danielbrug arriveren per boot in Brussel

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Onderdelen Suzan Danielbrug arriveren per boot in Brussel

De metalen onderdelen van de nieuwe Suzan Danielbrug in Brussel zijn aangekomen per boot, zo meldt bouwheer Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel. De nieuwe brug vormt een belangrijke schakel tussen Tour & Taxis en het Noordstation over het kanaal Antwerpen-Brussel-Charleroi.
De brug zal een kortere route betekenen voor voetgangers, fietsers en andere actieve weggebruikers, evenals voor het openbaar vervoer door de Simon Bolivarlaan te verbinden met de Havenlaan en de Picardstraat.
De brug zal een kortere route betekenen voor voetgangers, fietsers en andere actieve weggebruikers, evenals voor het openbaar vervoer door de Simon Bolivarlaan te verbinden met de Havenlaan en de Picardstraat.
 
De metalen onderdelen werden het voorbije jaar gefabriceerd door atelier Aelterman in Gent,een bedrijf gespecialiseerd in metaalconstructie.  Concreet gaat het om de pijlers die het centrale brugdek zullen dragen en de twee bogen die het betonnen wegdek zullen ondersteunen.

Ondertussen bouwde aannemer Jan de Nul op de Akenkaai en Materialenkaai de diepe fundamenten en sokkels, en zorgde aannemer Van Laere voor een toegangshelling tussen de Akenkaai en de Willebroekkaai.

Nu werden de metalen structuren, die per boot van het atelier naar Brussel werden vervoerd, uitgeladen op de Materiaal- en Akenkaai en kunnen ze worden gemonteerd aan het betonnen brugdeel dat reeds werd gebouwd door Jan De Nul.

De brug bestaat uit een centraal brugdek met een overspanning van 60 m over het kanaal en twee aanbruggen met een overspanning van 30 m over de kaaien. Er zullen twee verkeerszones worden ingericht: een 7 m brede rijbaan voor het openbaar vervoer en een 6 m brede fiets- en voetgangerszone met een houten bekleding.

Voor het comfort van personen met beperkte mobiliteit en fietsers werd de hellingsgraad van de brug over de volledige lengte beperkt tot minder dan 4%.

De ontwerpers van Greisch voorzagen ook een doordachte verlichting. Behalve functionele verlichting is er op de brugrelingen, ook een architecturale verlichting ontworpen voor de bogen, de hangkabels en de pijlers. Dankzij roosters in het wegdek zal er ook op de kaaien onder de brug daglicht zijn.

De werken zouden tegen de zomer van 2021 klaar moeten zijn. Het prijskaartje van dit project, met inbegrip van de studies, bedraagt 9,4 miljoen €.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Het Leuvense Hogeschoolplein kreeg de voorbije maanden in afwachting van een volledige heraanleg binnen enkele jaren, een grondige opfrisbeurt. Het wat verwaarloosde plein werd opgesmukt met veel groen, ontspanningsplekjes, speelattributen en[…]

Suikersite staat model voor duurzaam ecosysteem

Suikersite staat model voor duurzaam ecosysteem

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

Meer artikels