Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

(c) Ney & Partners

© info@bmd3d.com

De reusachtige onderdelen van het ponton van de nieuwe Antwerpse cruiseterminal zijn onderweg naar het Steenplein. Ze zullen op verschillende dagen en tijdstippen in Antwerpen aankomen. De komende maanden worden ze ter plaatse afgewerkt en aan elkaar gemonteerd. Het nieuwe ponton van 350 m lengte ter hoogte van Het Steen, is bestemd voor het aanmeren van zee- en riviercruiseschepen. Als alles vlot verloopt, zijn de werken afgerond in het voorjaar van 2021.

 

De voorbije jaren noteerde Antwerpen groeicijfers als bestemming voor zee- en riviercruises. In 2019 deden 887 rivier- en 33 zeecruises de stad aan, goed voor 147.372 passagiers.  Die groei resulteerde in de nood aan extra capaciteit en een betere en aan strengere milieunormen aangepaste infrastructuur om de schepen en passagiers te ontvangen. De huidige cruiseterminal onder hangar 21 aan het Zuiderterras voldoet niet meer aan eisen inzake comfort en duurzaamheid.
 
Daarom besliste het stadsbestuur in 2018 om de nieuwe cruiseterminal te integreren in het toekomstige toeristische onthaalcentrum in en rond Het Steen. Zo kunnen passagiers van zee- en riviercruises meteen optimaal ontvangen worden. Daarvoor zal de aanmeerplaats voor schepen verplaatst worden naar een locatie ter hoogte van Het Steen.
 
De tijdelijke handelsvereniging Artes Roegiers - Victor Buyck voert de werken uit in opdracht van AG VESPA, het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten Antwerpen en De Vlaamse Waterweg nv. Het ontwerp van het ponton is van Ney & Partners.
 
Het nieuwe ponton zal bestaan uit een aantal verschillende onderdelen. Twee toegangsplatformen sluiten via twee bruggen aan op het ponton. Op het ponton zelf komt een drijvend, transparant paviljoen. Er wordt ook een aansluiting gemaakt met het bestaande ponton, waaraan De Waterbus en het veer aanmeren. Op het aanmeerponton komt een luifel die de passagiers beschermt tegen regen en afschermt van het water. De wand van de luifel heeft een open patroon, net zoals de toegangsbruggen en het paviljoen.

Geschilderd staal

De hoofdstructuur van de toegangsbruggen bestaat uit geschilderd staal. De verschillende delen worden geverfd in een lichtgrijze kleur aan de buitenzijde en in heldere kleuren aan de binnenzijde. De luifel kleurt aan de binnenzijde maritiem blauw, de toegangsbruggen worden geel. De kleuren zijn geïnspireerd op de typische kleuren die aanwezig zijn in de haven.
 
Het ponton is in de loop van 2019 en dit jaar geconstrueerd in een staalbouwatelier in Wondelgem. De voorbije maand werden verschillende onderdelen al ter plaatse te water gelaten. Vanaf deze week zullen ze met drie verschillende transporten via de Schelde naar het Steenplein vertrekken. Er zijn transporten bij van 120 m lang en 35 m breed.
 
Als alles volgens plan verloopt, zullen op 2 oktober alle onderdelen gearriveerd zijn aan het Steenplein. Daarna worden alle delen de komende maanden ter plaatse afgewerkt en aan elkaar gemonteerd. Als alles vlot gaat, zijn de werken afgerond in het voorjaar van 2021 en kan de cruiseterminal verhuizen naar zijn nieuwe locatie. De eerste cruises kunnen dan vanaf de start van het nieuwe cruiseseizoen in het voorjaar van 2021 aan het nieuwe ponton worden ontvangen.
 
“Antwerpen is één van de weinige steden waar cruiseschepen in het centrum kunnen aanmeren. Zoiets is een troef om toeristen aan te trekken. Het historische hart van de stad, met de talrijke monumenten, musea, cafés en restaurants, zal door de cruiseterminal  en de herinrichting van Het Steen een grote boost krijgen”, verklaart schepen van Toerisme Koen Kennis.
 
 
De eerdere tewaterlating van het eerste grote ponton van de nieuwe cruiseterminal bekijk je op https://youtu.be/PYeOL0GYAko  (Filmpje: © Jasper Léonard)
 

(c) Ney & Partners

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Oost-Vlaanderen bestrijdt wateroverlast en verhoogt waterbeschikbaarheid bij droogte

Oost-Vlaanderen bestrijdt wateroverlast en verhoogt waterbeschikbaarheid bij droogte

De provincieraad van Oost-Vlaanderen heeft het ontwerp voor de herinrichting van het overstromingsbekken in de Moerasstraat in Kruisem goedgekeurd. De omgevingsvergunning wordt aangevraagd en er wordt een aannemer gezocht voor de uitvoering van[…]

Antwerpen leidt nieuwkomers op tot grondwerker

Antwerpen leidt nieuwkomers op tot grondwerker

'Eerst het water, de rest komt later'

'Eerst het water, de rest komt later'

23 kandidaten willen Landschapspark of Nationaal Park Vlaanderen worden

23 kandidaten willen Landschapspark of Nationaal Park Vlaanderen worden

Meer artikels