Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Omzet Europese shoppingcentra bereikt recordniveau

Een mogelijke verklaring waarom projectontwikkelaars ondanks de lange procedures en tegenkantingen toch blijven inzetten op de bouw van megashoppingcentra zoals Uplace, Docks Bruxsel of Europea ligt wellicht in het feit dat de productiviteit in de Belgische shoppingcentra tot de hoogste van Europa behoort. Dat blijkt uit een studie van de International Council of Shopping Centers (ICSC), de overkoepelende sectorfederatie. Bij shoppingcentra worden ook de outletwinkels en de retailparken gerekend, clusters van middelgrote en gespecialiseerde winkels.

De gemiddelde omzet per vierkante meter verkoopoppervlakte bedroeg volgens de recentste cijfers in België 4.603 '. In de grootste shoppingcentra wordt gemiddeld zelfs 5.436 euro per m² gehaald. Van de 28 Europese lidstaten deden enkel Frankrijk en Finland beter. België boekt in de shoppingcentra bovendien een omzet van 231.044 ' per werknemer en moet daarmee enkel Frankrijk laten voorgaan. Winkeliers betalen in België doorgaans ook meer voor een pand in een shoppingcentrum dan in andere landen. In Wijnegem bv. bedraagt de hoogste huur 1.200 ' per m² per jaar.

Tegenstanders van shoppingcentra stellen dat dergelijke winkelconcepten over hun hoogtepunt zijn, o.m. door de opmars van e-commerce. De ICSC merkt echter op dat de totale retailhandel in Europa (ruim 2.761 miljard ') nooit eerder zo hoog lag als vorig jaar. Zelfs rekening houdend met de inflatie ligt de omzet nog boven het peil van vóór 2008, toen de crisis uitbrak.

Ook de omzet in de shoppingcentra in Europa bereikte een recordniveau (524,7 miljard '), een toename met 2,7%. Meer dan 90% van de retailverkoop gebeurt in fysieke winkels. 23% van de consumenten doet ook andere aankopen als ze online bestelde artikels gaan oppikken. 20% van de klanten die goederen terugbrengen die ze online hebben besteld, kopen in de winkel iets anders. Daar staat tegenover dat het aantal bezoekers in de belangrijkste vijftien shoppingcentra in België met 0,89% daalde in vergelijking met het jaar ervóór.

België telt 63 klassieke shoppingcentra (1.286.000 m² verkoopoppervlakte), vier outletcentra (62.000 m²) en 69 retailparken (1.041.000 m²). België staat met 0,21 m² beschikbare shoppingcenter-oppervlakte per inwoner op de 22ste plaats in de EU. Volgens Cushman & Wakefield komt er in ons land binnen drie tot vier jaar 385.000 m² extra winkelruimte bij. Tegen eind 2016 zal dat reeds 224.000 m² zijn. Er komen twee keer zoveel retailparken bij als shoppingcentra.

Het gaat enkel om projecten die volledig vergund zijn en waarvoor de werken zijn begonnen of kunnen beginnen. De geplande shoppingcentra Europea (72.000 m²) en Uplace (55.000 m²) en het outletcenter in Gent (32.000 m²) zijn nog niet opgenomen in deze cijfers. Het werkelijke cijfer ligt waarschijnlijk nog heel wat hoger want projecten van minder dan 5.000 m² werden niet meegeteld. De grootste uitbreiding is Docks Bruxsel (56.000 m²), dat op 20 oktober opent. De Ikea Retail Parken in Hasselt en Bergen openen eveneens dit jaar de deuren. De opening van Rive Gauche in Charleroi is gepland op 17 oktober 2017.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Hoger geschoolde vrouwen vinden steeds vaker hun weg naar de bouw

Hoger geschoolde vrouwen vinden steeds vaker hun weg naar de bouw

Uit de recentste onderwijsstatistieken blijkt dat vrouwen wel degelijk geïnteresseerd zijn in een bouwopleiding. Meer nog: hoe hoger het studieniveau, hoe groter het aandeel van vrouwelijke leerlingen of studenten. Het Vlaamse bouwonderwijs[…]

04/03/2021 | VCB
Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

Antwerpen bouwt jeugdcentrum in Park Groot Schijn

Antwerpen bouwt jeugdcentrum in Park Groot Schijn

Minder aanvragen voor sloop- en herbouwpremie

Minder aanvragen voor sloop- en herbouwpremie