Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Omgevingsvergunning voor nieuw stadion Club Brugge

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Omgevingsvergunning voor nieuw stadion Club Brugge

(c) Archief Bouwkroniek

Club Brugge heeft vandaag zijn omgevingsvergunning gekregen voor de bouw van een nieuw voetbalstadion en aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite. Dat melden Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams viceminister-president en minister van Economie Hilde Crevits. Daardoor kan er op de Olympiasite een gloednieuw stadion voor liefst 40.000 supporters komen, ter vervanging van het Jan Breydelstadion. “Eindelijk, na een lijdensweg van 15 jaar is er licht aan het einde van de tunnel voor Club Brugge”, zeggen de ministers, die benadrukken dat ze ook Cercle Brugge niet in de steek laten.
 

Vandaag ondertekenden ministers Demir en Crevits de omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge en de aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite in Brugge. Het nieuwe stadion, ontworpen door het Parijse SCAU architecture en wordt gerealiseerd door een consortium rond de bouwgroepen Cordeel en Alheembouw
 
Ze zetten daarmee het licht op groen voor een project dat een ongezien mobiliteitsplan heeft uitgewerkt, samen met het stadsbestuur en de politie, om ervoor te zorgen dat er een goed evenwicht is met de directe omgeving. De leefbaarheid voor de buurtbewoners is in het hele traject een aandachtspunt geweest. Dat zet in op een modal shift naar andere transportmiddelen dan de wagen. Zonder zo’n sterk mobiliteitsluik zou een vergunning erg moeilijk geweest zijn, geven de ministers toe.
 
Daarnaast investeert de Club mee in stedelijk groen, wat een pluspunt is en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering. De 3.000 nabijgelegen parkeerplaatsen zullen bovendien op niet wedstrijddagen ten dienste staan van de gemeenschap en functioneren als parkzone. Zo is er ook een grote meerwaarde voor de buurt met onder meer loopparcour en speel- en sportelementen.
 
Er moet ook een klachtenpunt komen voor buurtbewoners zodat de voetbalclub en de stad snel kunnen handelen en bijsturen, indien er alsnog problemen zouden optreden in de toekomst. Het mobiliteitsplan en de strikte naleving ervan zal gemonitord worden en gevolgd worden.
 
“Voetbalsupporter of niet. Het is duidelijk dat het huidige Jan Breydelstadion niet langer voldoet aan de comforteisen en sporttechnische normen van een moderne voetbaltempel. Dat de aanvraag voor dit nieuwe stadion op een groot draagvlak kan rekenen bij het lokale bestuur is duidelijk, maar bovenal kan het project voldoen aan alle wettelijke vereisten via deze omgevingsvergunning. Via de opgelegde randvoorwaarden kunnen we bovendien een goed evenwicht bewaken met de directe omgeving. Dat de club mee investeert in stedelijk groen is een pluspunt en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.
 
“Goede infrastructuur is ook voor onze voetbalclubs van groot belang om te kunnen blijven wedijveren, zeker Europees. Daarom is dit nieuwe stadion voor een topclub als Club Brugge belangrijk. De bouw van het nieuwe stadion biedt een groot potentieel voor Vlaamse ondernemers om hun vakmanschap te tonen aan de rest van Europa en de wereld. De impact op de buurt en de stad wordt goed in de gaten gehouden. De handelsactiviteiten beperken zich tot een fanshop en bistro, er komt geen shoppingcentrum. Op die manier is er geen concurrentie voor de handelskern en is de druk op de buurt op niet-wedstrijddagen beperkt. Ik vind het ook belangrijk dat tijdens de werken er langs de werfroute op schooldagen een vrachtwagenverbod komt 30 minuten voor en 10 minuten na de schoolbel”, stelt Vlaams minister van Economie Hilde Crevits.
 
Deze beslissing bevestigt samen met de eerdere beslissing over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Blankenbergse Steenweg dat de Vlaamse regering de ambitie heeft om voor beide Brugse voetbalploegen, dus ook Cercle Brugge, een duurzame oplossing te voorzien.

Ondertussen zijn het stadsbestuur en beide Brugse voetbalploegen al meer dan 14 jaar bezig met een heuse queeste om in Brugge nieuwe en moderne stadioninfrastructuur te realiseren. De reden is duidelijk: de toestand van het Jan Breydelstadion, in gebruik genomen in 1976 en ondertussen dus 45 jaar oud, wordt er niet beter op. Om tot een oplossing te komen nam stad Brugge in januari 2020 een aantal belangrijke principiële beslissingen om het stadiondossier te deblokkeren. Deze keuzes werden toen, over de partijgrenzen heen, unaniem ondersteund door de voltallige gemeenteraad. De keuzes die toen door het stadsbestuur gemaakt zijn vormen een duidelijk kader waarbinnen het voorbije anderhalf jaar gewerkt werd.
 
Op 21 augustus 2020 heeft Club Brugge het resultaat van hun design & build-wedstrijd publiek gemaakt. Club Brugge koos voor het voorstel van het consortium genaamd Team10 (aannemers Alheembouw en Cordeel, geassocieerd met de architectenbureaus SCAU en B2Ai, de structureel ingenieurs van Bollinger+Grohmann en de technische studiebureaus Istema en HQE SuReal). Hun stadionontwerp werd door een vakjury gekozen omwille van het best passende in de omgeving en het meest compacte ontwerp. De nieuwe parkomgeving die rondom het stadion gecreëerd wordt biedt ook een duidelijke meerwaarde van het project voor de bewoners van Sint-Andries. In een intense samenwerking met bouwheer Club Brugge, verschillende experten en adviesverlenende instanties, op vlak van onder meer veiligheid, mobiliteit, toegankelijkheid en ruimtelijke ordening werd het stadionontwerp verder geoptimaliseerd, rekening houdend met de opmerkingen van de buurtbewoners.
 
Voor stad Brugge is er natuurlijk een onlosmakelijke link met het stadionproject van Cercle Brugge. Zoals steeds duidelijk gesteld blijven alle voorwaarden en garanties van het college onverminderd van toepassing. Zo werd enerzijds een goede oplossing overeengekomen met Club Brugge over een eventuele tijdelijke huisvesting van Cercle Brugge in het nieuwe stadion en wordt anderzijds samen met Cercle Brugge gezocht naar een definitieve oplossing op maat van die club.
 
Cruciaal element in functie van de definitieve huisvesting voor Cercle Brugge blijft het arrest van de Raad van State dat een definitieve uitspraak moet doen over de beroepen tegen de ruimtelijke bestemming van o.a. de site aan de Blankenbergse Steenweg. De procedure loopt en de inschatting is dat de Raad van State uiterlijk begin 2022 een definitief arrest zal vellen. Dat zal klaarheid scheppen over de Blankenbergse Steenweg.
 
Stad Brugge herhaalt ten slotte formeel het engagement om samen met Cercle Brugge haar ambities en stadionplannen verder uit te werken en dit in een constructieve sfeer, zonder daarbij het project van Club Brugge in het gedrang te brengen.

https://www.bouwkroniek.be/article/stadiondossier-club-brugge-neemt-nieuwe-horde.41789

https://www.bouwkroniek.be/article/voetbalstadion-club-brugge-krijgt-originele-en-innovatieve-architectuur.36394

https://www.bouwkroniek.be/article/alheembouw-en-cordeel-bouwen-stadion-club-brugge.35259

 

 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Werken aan site Verbeemen in Mechelen starten begin 2022

Werken aan site Verbeemen in Mechelen starten begin 2022

De site Verbeemen in Mechelen staat aan de vooravond van belangrijke veranderingen. Het gebied zal transformeren van een leegstaande industriële site, naar een kwalitatieve woonomgeving met buurtpark. De omgevingsvergunning voor de bouw van[…]

22/10/2021 | Mechelen
152 miljoen € voor Brussels politiegebouw

152 miljoen € voor Brussels politiegebouw

Marie Thumas-site aan Leuvense Vaart krijgt nieuwe bestemming

Marie Thumas-site aan Leuvense Vaart krijgt nieuwe bestemming

Evolutie bouwvergunningen eerste zes maanden van 2021

Evolutie bouwvergunningen eerste zes maanden van 2021

Meer artikels