Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

North Sea Port bouwt nieuwe kade in haven van Vlissingen

North Sea Port bouwt nieuwe kade in haven van Vlissingen

North Sea Port gaat een 800 m lange kade bouwen aan de Quarleshaven in Vlissingen. Dit stelt het bedrijf Bulk Terminal Zeeland in staat zijn activiteiten uit te breiden. De kade van Shipyard Reimerswaal wordt hierdoor ook langer.

De nieuwe kade aan Bulk Terminal Zeeland in het Sloegebied vervangt de oude kade die gesloopt wordt. De combinatie van Werkendamse waterbouwers Hakkers en De Klerk zal eind maart starten met de bouw van de nieuwe kade.


“Na eerdere succesvolle uitvoeringen in Vlissingen zijn we bijzonder trots om dit nieuwe project voor North Sea Port te mogen realiseren. Het toont onze kracht als constructieve waterbouwer die bovendien alle benodigde disciplines in eigen huis heeft”, aldus Hein van Laar, commercieel directeur van Hakkers bv.


Eind 2024 zal de nieuwe kade gereed zijn. Hierdoor wordt de kade aan de zuidzijde van de Quarleshaven in totaal 1,2 km lang. North Sea Port investeert hier 40 miljoen € aan nieuwe haveninfrastructuur.


Het overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland ziet zijn kade zo uitbreiden van 250 m tot 440 m. Hierdoor is er meer ruimte voor de overslag van droge bulk zoals houtpellets, gips, grondstoffen voor de staalindustrie, biologische landbouwproducten en stortstenen voor de versteviging van windturbines op zee.


De nieuwe kade zorgt er ook voor dat er 10 hectare extra terrein uitgegeven kon worden aan Bulk Terminal Zeeland. Daarnaast blijft er tussen de terminal en Scheepswerf Reimerswaal nog voldoende ruimte over voor een nieuw bedrijf dat daar activiteiten wil ontplooien.


Aan de nieuwe kade zullen verschillende types zeeschepen zoals projectladingschepen, hefvaartuigen, bulkschepen, fruitschepen, en tankers met een diepgang tot 12,5 m kunnen aanmeren. Ook binnenvaartschepen zullen er welkom zijn.


De waterdiepte kan later nog met twee meter worden vergroot. De kade wordt versterkt aangelegd en geschikt gemaakt voor een kadebelasting van 5 ton per vierkante meter.


“Een deel van de kade wordt ontsloten en geschikt gemaakt voor potentiële klanten die zich aan de Quarleskade willen vestigen. Zo springen we zuinig om met onze haveninfrastructuur”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.


De nieuwe kade sluit bovendien aan op de terminal van Shipyard Reimerswaal die dankzij de nieuwe constructie 40 m extra verwerft. Het bedrijf dat schepen onderhoudt en herstelt zal hierdoor in totaal over 425 m kade beschikken.


 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Mechelen zet onthardingsteam aan het werk

Mechelen zet onthardingsteam aan het werk

Na een testperiode van zes maanden is bij de Mechelse uitvoeringsdiensten een onthardingsteam definitief gestart. De filosofie achter het nieuwe team is dezelfde als die van het eerder in het geroepen fiets- en voetpadenteam: snel op de bal[…]

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham

Fluxys en Gasunie bouwen grensoverschrijdend waterstofnetwerk

Fluxys en Gasunie bouwen grensoverschrijdend waterstofnetwerk

Noordzee moet vier keer zoveel windenergie leveren

Noordzee moet vier keer zoveel windenergie leveren

Meer artikels