Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Norbord automatiseert labellen van 700 pallets per dag

Gerelateerde onderwerpen :

,
Norbord automatiseert labellen van 700 pallets per dag

In zowat elk renovatieproject in België wordt wel een OSB-plaat gebruikt. De kans is bijzonder groot dat die van eigen, Limburgse makelij is. Norbord Genk is immers één van belangrijkste fabrikanten van houten plaatmateriaal ter wereld: de 125 medewerkers maken per dag liefst 1.200 m³ OSB-platen. Elke pallet met OSB-platen wordt netjes verpakt en krijgt labels met alle product- en stockinformatie. Dat gebeurt sinds kort volautomatisch dankzij de ZetesAtlas module mét Print & Apply-machine van Zetes.
“We vermalen en verwerken in onze fabriek boomstammen tot houten platen met een tiental verschillende plaatdiktes”, zegt Steven Brouillard, afdelingsverantwoordelijke Finishing End Operations bij Norbord. Vervolgens worden de platen op een pallet geplaatst en ingepakt met een folie, tot een standaard pakhoogte van 900 mm of maximum 1,5 ton. Om de pallet, de platen en hun stocklocatie vervolgens te registreren in het ERP, rolt een label uit de ERP-software die aangebracht wordt op de verpakte pallet en gescand.

700 labels

In het verleden werden de labels vooraf afgedrukt via de ERP-software van Norbord. Na de strappingstijd van ongeveer anderhalve minuut stapte de medewerker van z’n heftruck om het label manueel op het pakket te kleven. “We hebben geruime tijd een tweede medewerker geplaatst aan de verpakkingsmachine, met als hoofdtaak de labels aanbrengen en inscannen”, vertelt Brouillard. “Dat moest anders met 700 pallets per dag, en bovendien hadden we plannen om een tweede lijn te openen.”
 
Om het proces te automatiseren, koos Norbord voor een Print and Apply-toestel van Zetes. De machine brengt na de pallet wrapping het label aan – steeds op dezelfde positie, en scant automatisch de barcode met stocklocatie en batchnummer. Zo wordt de pallet correct weergegeven in Norbord’s warehouse management software. Die stocklocaties voert de vorkliftchauffeur één keer in aan het begin van zijn shift. Eenmaal de pallet gescand is, brengt de chauffeur ze naar de aangewezen plaats in het zowat 40.000 m³ grote magazijn.
 
Automatisatie verhoogt veiligheid en verkleint de foutenmarge. Norbord heeft per lijn nog maar één in plaats van twee medewerkers. Dankzij de automatisatie hoeft de chauffeur niet meer uit zijn vorkheftruck te stappen om het label te kleven en scannen. Het zette ook een grote stap vooruit inzake veiligheid, want voor een heftruckchauffeur die 700 keer moet op- en afstappen is er immers ook evenveel keer valrisico.
 
“Bovendien is de foutenmarge nu kleiner”, zegt Stefan Nysen, Systems Developer bij Norbord. “In het verleden vergat men wel eens om de labels in te scannen voor we de pallet naar het magazijn brachten. Dan klopten onze stocklocaties en hoeveelheden niet, en niet-geregistreerde platen kun je nu eenmaal niet verkopen. Dat kon oplopen tot een vijftal pallets per dag. ‘s Anderendaags lazen we dan alle pallets opnieuw in om de ‘vergeten scans’ te corrigeren. Dat duurde gelukkig niet te lang, maar als je het kunt vermijden…”

Andere vestigingen

De Print & Apply machine van Zetes brengt inmiddels elke dag volautomatisch ongeveer 1.400 labels aan op pallets. Het hoeft niet te verbazen dat de operatoren de nieuwe Print & Apply-machine meteen omarmd hebben. Nysen: “Voor het IT-team was het een klein project, maar de operatoren waren na de installatie laaiend enthousiast. Ze wilden meteen het systeem leren kennen, zodat ze het bij eventuele uitval tijdens de nachtshift zelfstandig konden heropstarten. De interface is gelukkig zeer eenvoudig.”
 
Inmiddels hebben ook de andere Europese sites van Norbord, in het VK, interesse om de toepassing in gebruik te nemen. “Omwille van de coronapandemie zijn die projecten voorlopig even uitgesteld, maar we hebben alvast onze ervaringen met hen gedeeld”, zegt Nysen. “Het is niet eenvoudig om industriële machines te koppelen met ERP-software. Dat is bij ons prima gelukt dankzij een vlotte samenwerking tussen onze engineering- en IT-teams enerzijds en Zetes anderzijds. Onze machine draait niet zelfstandig in een uithoek van ons magazijn, het is volledig ingepast in onze werking. Daarbij ook een pluim voor Zetes.”

Snelle oplevering

“We hebben voor dit project met verschillende leveranciers gesproken en met Zetes hadden we meteen een erg professioneel gevoel. Ze snapten meteen onze noden. We zijn in maart 2019 gestart met eerste contacten, zes maanden later draaiden onze twee machines al op volle toeren. Door die snelle oplevering konden we de tweede lijn starten met de technologie en hoefden we geen extra mensen aan te werven voor een korte tussentijd. Van die snelle responstijden stonden we toch even te kijken. Het is ook comfortabel dat we de mensen van Zetes te allen tijde mogen bellen. Achteraf kunnen we ons de vraag stellen waarom we er zo lang mee gewacht hebben”, vult Brouillard aan.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Eerste Scania bij Warsco

Eerste Scania bij Warsco

Het in Genk gevestigde bedrijf Warsco verkoopt en verhuurt al sinds begin de jaren ’70 van vorige week tijdelijke huisvesting. Dat gebeurt in de vorm van werf- en sanitaire units tot units voor mobiele woningen, kantoren en klaslokalen,[…]

10/04/2021 | Scaniavrachtwagens
SsangYong introduceert vernieuwde Rexton

SsangYong introduceert vernieuwde Rexton

Ford Trucks opent webshop voor vrachtwagens in België

Ford Trucks opent webshop voor vrachtwagens in België

België verzet zich tegen nieuwe Europese transportregels

België verzet zich tegen nieuwe Europese transportregels

Meer artikels