Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

NOE-Betonvormgeving levert wandbekisting met profilering

NOE-Betonvormgeving levert wandbekisting met profilering

Haags deel Erasmuslijn krijgt eigen identiteit door in het werk gestort stratenplan

Voor de Erasmuslijn, de snelle lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, wordt momenteel door BAM Infra Projecten een nieuw startstation gerealiseerd naar een ontwerp van Zwarts & Jansma Architecten. Opmerkelijk detail aan de onderliggende betonnen bakconstructie zijn de plattegronden van Den Haag die in de betonnen wand zijn verwerkt. NOE-Betonvormgeving ontwikkelde een oplossing waarmee het stratenpatroon tijdens het in het werk storten van het beton gerealiseerd werd.

Het nieuwe startstation komt tussen het bestaande busplatform bij Den Haag Centraal en het Nationaal Archief in de Anna van Buerenstraat. Hier wordt een nieuw spoor aangelegd dat via een lang viaduct vanaf het Schenkviaduct omhoog loopt. De RandstadRail bereikt zo een hoogte van meer dan 12 m boven het maaiveld en gaat over het Bernhardviaduct naar het startstation. De hoogte van 12 m wordt bereikt via een 40 m lange aardebaan, gevolgd door een zettingsvrije betonplaat met geïntegreerd landhoofd van 144 m en een 320 m lang stalen viaduct. Een sculpturaal vormgegeven overkapping verbindt het startstation met de stationshal van Den Haag Centraal en biedt de reiziger tegelijkertijd beschutting tegen weer en wind.

Stratenpatroon

De zettingsvrije plaat bestaat uit een U-vormige gefundeerde betonnen bakconstructie. Aan het einde hiervan bevindt zich het landhoofd waar het stalen viaduct op aansluit. De betonnen bakconstructie wordt gerealiseerd in zes moten. Na voltooiing wordt de betonnen bak gevuld met zand waarop het spoor wordt gebouwd. Opmerkelijk detail aan de betonnen wanden van de bakconstructie is de afwerking waar de architect voor koos: een stratenpatroon dat in het beton wordt meegestort.

De plattegrond is het resultaat van een studie die Zwarts & Jansma Architecten deed op basis van de huidige stadsplattegronden van Den Haag. Hier zijn stukken uit geknipt en samengevoegd tot een bepaald patroon. Het patroon is een patchwork van fragmenten van de verschillende wijken van Den Haag. Om tot het patroon te komen, zijn de wijken soms iets abstracter gemaakt door kleine straatjes weg te laten. Voor de realisatie van het stratenpatroon ontwikkelde NOE-Betonvormgeving een uitvoeringsmethodiek met ontwerp en detailleringsplan.

Slimme combinatie

Voor een heldere visuele herkenbaarheid ligt het patroon tot 60 mm diep in het beton. Om die diepte te bereiken, is een profilering met de bekende NOEplast structuurmatten een dure oplossing. Daarom werd een gecombineerde aanpak voorgesteld: op de bekisting werd door de aannemer een damwandachtige profilering aangebracht van taps geschaafde en gelakte houten balken. Daartussen werd het robuust geprofileerde, 30 mm diepe stratenpatroon aangebracht. Deze zijn door NOE-Betonvormgeving vervaardigd uit een cnc-gefreesde modelbouwplaat. Het oppervlak van de modelbouwplaat werd voorzien van een NOEplast structuurmat, type Bayreuth.

De door NOE ontwikkelde modelbouwplaat biedt een aantal voordelen. Zo laat de plaat zich goed bewerken met zagen, frezen, enz. waardoor architecten en uitvoerders een grote ontwerpvrijheid hebben. Bijzonder is ook dat de plaat kan worden voorzien van een geprofileerd oppervlak. Het materiaal kan daarbij zonder verdere oppervlaktebehandeling als bekistingsmateriaal worden ingezet onder gelijke garantiebepalingen als de NOEplast structuurmatten. Dat betekent dat het materiaal gegarandeerd 80 tot 100 maal kan worden hergebruikt.

Efficiënte realisatie

De betonnen bakconstructie wordt gerealiseerd met twee grote, 25 m lange wandbekistingen met drie repeterende patroonvlakken. Eén van de bekistingen heeft een hoogte van 7,85 m; de ander van 5 m. Voor het aanbrengen van de profilering op de bekisting werden in totaal ongeveer 2.100 losse profielblokken en -stroken vervaardigd.

Montageplan

Voor een efficiënte opbouw en verwerking stelde NOE-Betonvormgeving een montageplan samen. Met cnc-gefreesde sjabloonplaten kon de aannemer steeds het totale structuuroppervlak aftekenen op de basisbekisting. Vervolgens konden zo de gelakte houten balken op de juiste positie worden gemonteerd. Met een genummerde overzichtstekening konden vervolgens de genummerde profielblokken daartussen worden geschroefd.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Op de site van de oude fabriekspanden van Torck in de Ommegangstraat in Deinze is gestart met de grondwerken voor de bouw van 60 wooneenheden en een commerciële ruimte, een fietsenstalling en een ondergrondse parking. Reeds 20% van de[…]

20/04/2021 | Deinze
Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco