Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe staalproducten voor duurzamere en nog veiligere vangrails

Nieuwe staalproducten voor duurzamere en nog veiligere vangrails

Alhoewel vaak de perceptie bestaat dat betonnen vangrails duurzamer zijn (omdat men ten onrechte denkt dat men ze na een aanrijding niet hoeft te vervangen), bieden stalen vangrails een veel grotere veiligheid aan de weggebruiker.

Vergeleken met andere materialen, zoals beton, biedt staal het beste compromis tussen energie-absorptie en kerend vermogen in verkeersveiligheidstoepassingen. In tegenstelling tot betonnen afsluitingen vervormen vangrails bij een botsing. Als hogesterktestaal wordt gebruikt, kan deze vervorming precies worden bepaald om:

de kracht van de initiële impact te verminderen;

de hoeveelheid van beweging van het voertuig op te nemen;

de kans te verminderen dat het voertuig op een ongecontroleerde manier weer op de weg komt, waar het andere weggebruikers kan treffen.

Tot 2011 werden de kenmerken van afschermende constructies voor wegen in Europa vooral bepaald door nationale voorschriften en normen. Vele van die normen specificeerden welk ontwerp en welke materialen gebruikt moesten worden en hadden weinig oog voor nieuwe materialen en technologiën. Sinds de invoering van een nieuwe norm voor vangrails (EN 1317) in januari 2011 kunnen producenten echter snel de nieuwste materialen gebruiken in hun ontwerpen, zoals hogesterktestaalsoorten.

Producenten van stalen vangrails hebben de innovatieve aspecten van de normen toegejuicht. De regels stellen hen nu in staat om de traditioneel voorgeschreven constructiestaalsoorten, zoals S235JR, te vervangen door hogesterktestaalsoorten (hss) die lichter zijn per meter en de energie bij een botsing beter kunnen absorberen.

Wat is hss'

Zoals te zien is in de figuur bestaan er verschillende hss-families (high strength steel). De meeste hss-staalsoorten werden voornamelijk ontwikkeld voor automobieltoepassingen, waar men steeds op zoek is naar een zo groot mogelijke vervormbaarheid bij een staal met een zo hoog mogelijke sterkte.

De hoge vloeispanning stelt de gebruiker in staat om het staal minder dik te maken of om de sterkte van het afgewerkte product te verhogen ' of beide. Voor de nieuwste generatie van vangrails wordt voornamelijk hsla (high strength low alloy) gebruikt. Hsla-staal wordt gehard door een combinatie van precipitatie en korrelgroottebeperking, wat leidt tot een hoge sterkte voor lage legeringspercentages. De sterkte wordt niet alleen verkregen d.m.v. koolstof en mangaan, maar ook door de toevoeging van één of meer microlegeringen (Cb, Ti, V) gekoppeld aan een goed beheerste verwerking.

Bovendien zijn de mechanische eigenschappen van hss-staalsoorten precieser te beheersen dan die van constructiestaalsoorten zoals S235JR. De kwaliteit is doorgaans ook consistenter aangezien de meeste hss-staalsoorten geproduceerd worden in Europa, waar er strengere controles zijn. Dit betekent een echte verbetering als het de bedoeling is om een vangrail te maken waarvan de prestaties bij de testen en na de productie gelijklopend moeten zijn.

De aanzienlijke totale gewichtsbesparing per meter paal of rail ' tot wel 25% vergeleken met versies uit constructiestaalsoorten ' vermindert uiteraard ook de milieu-impact. Er is immers minder staal nodig, waardoor er per rit meer eindproducten getransporteerd kunnen worden naar de locatie waar ze geplaatst worden.

Voordelig en duurzaam

Ook wat de kost betreft, zijn vangrails uit hss-staalsoorten voordeliger dan andere materialen. Dankzij hun eenvoudige profiel zijn er minder stappen nodig bij de productie. Bovendien worden hss-vangrails gebruikt in geringere diktes. Dankzij hun hogere weerstand is er immers veel minder staal nodig in vergelijking met versies uit gebruikelijke staalsoorten.

Een ander voordeel van de eenvoud van hss-vangrails is dat voor de productie van afschermende constructies met een verschillend kerend vermogen (bijvoorbeeld van niveau N2 tot H2) dezelfde paaltjes en rails uit hss-staalsoorten gebruikt kunnen worden. Wat ook bijdraagt tot de economische duurzaamheid van hss-oplossingen is dat er minder onderdelen nodig zijn voor hss-vangrails dan voor versies uit constructiestaalsoorten.

In combinatie van corrosiebescherming met hoge kwaliteit (typisch een metallische coating; 'galvanisatie' in de volksmond), aangepast aan de specifieke toepassing langs wegen, kan de levensduur van een stalen vangrail aanzienlijk worden verlengd. En als het leven van een stalen vangrail op een dag is afgelopen, is het welbekende voordeel van staal dat het een 100% recycleerbaar materiaal is dat nieuw materiaal oplevert met minstens dezelfde prestaties, wat ook kan worden verrekend in de duurzaamheidsbalans.

Veiligheid

Maar veel belangrijker nog dan de financiële en milieuvoordelen van vangrails uit hss-staalsoorten is hun doeltreffendheid om levens te redden. Goed ontworpen vangrails en palen uit hss-staalsoorten absorberen de energie bij een botsing en wikkelen zich om het voertuig heen om de hoeveelheid van beweging op te nemen. Er is minder kans dat het voertuig weer op de weg belandt en zo andere automobilisten of passagiers verwondt. En bij gebruik in combinatie met goedgekeurde vangplanken voor motorrijders zijn zelfs de meest kwetsbare weggebruikers beschermd.

Schade aan stalen vangrails is ook onmiddellijk zichtbaar. De getroffen delen van de vangrail kunnen gemakkelijk vervangen worden om te zorgen voor de integriteit ervan. Bij materialen zoals beton zijn scheurtjes niet snel op te merken, wat de veiligheidsprestaties van de vangrail bij een volgende botsing in het gedrang zal brengen. Bovendien beschikken stalen vangrails sinds 2011 over een CE-markering die een garantie biedt op conformiteit met de norm; de betonnen ter plaatse gestortte vangrails bieden deze CE-markering niet. Het vervangen van de aangetaste delen van een betonnen vangrail is bovendien veel complexer, duurder en ' met de alsmaar drukkere wegen ook niet onbelangrijk ' de plaatsing en vervanging van stalen vangrails heeft veel minder impact op het verkeer.

Koen Michielsen

Infosteel

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen