Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

Het Brusselse bedrijf Zensor heeft een nieuwe sensor ontwikkeld die betondegradatie, zoals scheurvorming, vochtopname en Alkali-Silica reactie (ASR), kan detecteren en in-situ opvolgt.

Na drie jaar ontwikkelen heeft het bedrijf Zensor een nieuwe sensor op de markt gebracht, onder de naam IntegriZen. “Daarmee kunnen we problemen qua vervorming, scheurvorming en waterlekken in beton vroegtijdig opsporen. De sensor kan betondegradatie opsporen in oud beton uit de jaren 1950 en ’60 en in-situ opvolgen. Maar ook nieuwe betonnen constructies kunnen permanent gemonitord worden. De sensor wordt dan op de wapening geplaatst. Vervolgens wordt de beton er overheen gestort. De sensor is via een draad aan de uitlezing verbonden, langs waar ook de gegevensoverdracht verloopt. De communicatie kan ook draadloos via een gsm-netwerk of LoRa-netwerk verlopen,” zegt Yves Van Ingelgem van Zensor.

Vocht

Nogal wat betonstructuren kampen met waterinfiltratie. Met de sensor kan bijvoorbeeld de waterdichting gemonitord worden op lekken. “Bij vochtindringing plaatsen we de sensor onder een waterdichte laag. De sensor stelt vast of er water in het beton terecht komt en na een tijdje corrosie in de wapening veroorzaakt. Hierdoor zwelt de wapening op en kan daardoor uiteindelijk breken. Ook andere factoren, zoals strooizout, doen beton geen goed. Ook de belasting op de structuur kan voor problemen zorgen. Veel betonstructuren moeten een veel hogere belasting dragen dan waarvoor ze initieel ontworpen zijn. Bij scheurvorming plaatsen we de sensoren op de plaats waar de grootste krachten op inwerken. Als er sprake is van ASR, een soort verouderingsproces dat beton verpulvert en verpoedert, doen we eerst de nodige proefboringen om het fenomeen in kaart te brengen en na te gaan of het uitbreidt. Ook inferieure betonkwaliteit kan voor problemen zorgen. De sensor kan microscheuren detecteren nog voor er langs de buitenkant een probleem zichtbaar is. Zo krijg je een veel vroegere indicatie van het probleem en ga je sneller preventieve maatregelen kunnen nemen.”

Visualisatie

Vanop afstand worden de situatie gemonitord. De data van de verschillende sensoren wordt verzameld en verwerkt tot een 3D-beeld. “De software zal dankzij al de verzamelde data ook kunnen voorspellen hoe de scheur verder gaat evolueren. We gaan daarvoor dan ook nog extra metingen uitvoeren. We monitoren de macroveranderingen van de hele structuur, onderzoeken de statische of dynamische belasting en meten de temperatuursveranderingen . We voorspellen ook hoe het degradatieproces in de toekomst zal evolueren naargelang er belasting op staat. We gaan ook oplossingen voorstellen om het probleem terug te dringen.”

Kostprijs

De sensoren hebben hun kostprijs. Toch verdien je de investering volgens Zensor op termijn terug. “Voor een groot project valt de investering onder de 1 procent van de kostprijs van het totale project. Het financieel voordeel zit op de lange termijn. Als de structuur door betere monitoring ook beter onderhouden wordt, dan bespaar je 

30 procent op de onderhoudskosten van de hele levenscyclus. Aannemers zijn een belangrijke groep voor dit project. Zeker als ze volgens een DBFM-overeenkomst werken zijn ze naast de bouw ook verantwoordelijk voor het onderhoud gedurende een periode. Beton kan uiteindelijk lang meegaan, als het maar goed gebouwd en onderhouden wordt. Bepaalde constructies uit de Romeinse periode staan nog steeds overeind.”

Overheden

Een andere belangrijke doelgroep van de sensor zijn overheden en private ontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor onder meer bruggen, tunnels, luchthavens, havens, ondergrondse parkeergarages, appartementsgebouwen en industriële structuren. “Onze sensoren hebben we ondertussen al geplaatst in de offshore-windsector. Op een windmolenpark hebben we bijvoorbeeld 200 sensoren gezet. Recent hebben we ook de stabiliteit van de vloerplaten van een appartementsgebouw gemonitord met 100 sensoren tijdens de bouw om situaties zoals het instorten van de parkeergarage aan de luchthaven van Eindhoven te kunnen voorkomen. We zijn ook betrokken in enkele projecten waar we staal en gewapend beton monitoren in de buurt van spoorwegen om de invloed van zwerfstromen op de structurele veiligheid op te volgen. We hebben er ook al de keersluis van het Nederlandse Limmel ermee uitgerust en gaan er ook een tunnelproject mee uitrusten.”

 

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Provinciale focus Brussels en Waals Gewest

Dossier

Provinciale focus Brussels en Waals Gewest

We belichten elke week één voor één al onze provincies. Hierbij komen achtereenvolgens Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en (in één editie) het Brusselse en het Waalse[…]

De kathedraal van Doornik: einde in zicht van een tien jaar oude bouwwerf

De kathedraal van Doornik: einde in zicht van een tien jaar oude bouwwerf

Erasmushogeschool Brussel bouwt campus Kanal in hartje Brussel

Erasmushogeschool Brussel bouwt campus Kanal in hartje Brussel

MIVB opent duurzame tramstelplaats in Brussel

MIVB opent duurzame tramstelplaats in Brussel

Meer artikels