Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe Hilux is robuuster, sterker en terreinvaardiger

Nieuwe Hilux is robuuster, sterker en terreinvaardiger

De volledig nieuwe Toyota Hilux luidt een nieuw tijdperk in voor de pick-up met genoeg stijl, comfort, veiligheid en technologie om zelfs de meest veeleisende gebruikers te overtuigen.

De legendarische Toyota Hilux, die in 1968 werd gelanceerd en een jaar later naar Europa kwam, is al bijna vijftig jaar lang een dominante speler in het pick-upsegment. Van deze pick-up werden in totaal meer dan 16 miljoen stuks verkocht. In Europa bracht Toyota in 2015 ongeveer 34.000 exemplaren van de Hilux aan de man. Dat is goed voor een marktaandeel van 23,1% en kroont de Hilux tot de meest verkochte pick-up van Europa.

De nieuwe, achtste generatie van de Hilux wordt verkrijgbaar als Single Cab, Extra Cab met vier plaatsen en Double Cab met vijf plaatsen. Hij bouwt voort op zijn legendarische reputatie en onovertroffen kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Hij geeft robuustheid voor zakelijke gebruikers een nieuwe definitie, dankzij zijn nieuwe, sterkere ladderchassis, zijn verstevigde laadbak en zijn verbeterde terreincapaciteiten en sleepvermogen. Tegelijk speelt de nieuwe Hilux met zijn nieuwe, eigentijdse design, zijn hogere comfort- en veiligheidsniveau en zijn geavanceerde uitrusting in op de groeiende vraag naar pick-ups voor vrijetijdsgebruik door hem stijlvoller en stressvrijer te maken dan ooit tevoren.

De nieuwe Hilux is 75 mm langer en 20 mm breder dan zijn voorganger, maar ook 45 mm lager. De neus combineert de gestroomlijnde 'Keen Look'-stijl van het bovenste radiatorrooster. De koplampen sluiten naadloos op elkaar aan met een diep uitgesneden, krachtige bumper die plaats biedt aan een groot radiatorrooster onderaan. De typische schelpvormige motorkap gaat over in de voorwielkasten om de uitstraling van een uit een blok gehouwen pick-up te versterken. Daaronder telt het radiatorrooster van de nieuwe Toyota vier horizontale spijlen waarvan de tweede uitloopt in de nieuwe dagrijlichten met twaalf witte leds bovenaan de lichtblokken.

De lichtsignatuur strekt zich uit tot de flanken dankzij de nieuwe koplampen die de voorste hoeken omhullen om zo de breedte van de nieuwe pick-up te benadrukken. De geavanceerde technologie van de koplampen omvat ook krachtige led-dimlichten, die verkrijgbaar zijn op de hogere versies.

De onderste hoeken en de onderkant van de bumper vloeien naadloos over in een nieuwe, sterkere en bredere bodemplaat. Die werd ontworpen om de bodemvrijheid zelfs in de meest extreme terreinomstandigheden te verbeteren. In zijaanzicht ruilt de nieuwe Hilux de visueel afgescheiden wielkastverbreders in voor een naadloze overgang van de voorbumper in 'gespierde' wielkasten. Het geheel oogt meer verfijnd.

Dynamisme en robuustheid zijn de sleutelwoorden in het profiel van Toyota's nieuwe pick-up. Dit dankzij de dikkere onderkant van de deuren, die de voorste en achterste wielkasten met elkaar verbindt alvorens omhoog te lopen en zich te verankeren in de omhullende achterlichten. Zo zijn de achterste wielkasten voortaan naadloos geïntegreerd in het koetswerk.Voor nog meer stijl zorgen de zwarte B-stijlen in het vloeiende, naar achter hellende silhouet van de Extra Cab en Double Cab, alsook het gamma nieuwe 17' en 18' lichtmetalen velgen. Op de Double Cab-modellen zorgt de verbinding tussen de cabine en de laadbak met een verchroomde gordellijn voor een nog uniformer design.

Het dak van de cabine werd nauwkeurig gevormd om zowel de stijl als de functionaliteit te verbeteren. Het omvat voortaan een aerodynamische verhoogde V-vorm die de lucht over het dak en de flanken kanaliseert in plaats van in de laadbak, waar ze luchtweerstand creëert tegen de achterklep. Zelfs kleine details zoals de antenne werden bestudeerd: deze laatste werd meer naar voren geplaatst om ze uit de buurt van zware vrachten of laadbakbevestigingen te houden.

De achterkant van de Hilux wordt geflankeerd door nieuwe lichtblokken met stabiliserende aerodynamische vinnen om de stroomlijn te verbeteren. De Hilux omvat ook een nieuwe stalen bumper, die lager bij de grond wordt geplaatst, waardoor de toegangstrede tot de laadbak lager kon worden geplaatst en de laadbak gemakkelijker toegankelijk is wanneer de achterklep gesloten is. De parkeercamera werd geïntegreerd in de handgreep voor een zuiverdere look en een betere zichtbaarheid.

De laadbak van de nieuwe Hilux werd groter, sterker en praktischer. Zijn maximale breedte steeg van 1.544 mm naar een toonaangevende 1.645 mm. De achterklep plukt de vruchten van de sterkere koppelscharnieren, terwijl de verstevigde stalen plaatbeugels de steunen in de open stand ondersteunen. De laadbak zelf werd sterker gemaakt om vervorming en schade bij het in- en uitladen van de vracht te voorkomen. Het vloerpaneel werd voorzien van dwarsbalken aan de drempels. Het bovenpaneel werd verstevigd en de vorm van de versteviging van de wielkastribben en de afdekking van de serviceopening werden verbeterd.

Het interieur van de nieuwe Hilux, die zich voortaan laat openen en starten met een elektrische sleutel, combineert de duurzaamheid en functionaliteit van een werkvoertuig met het raffinement, de verfijning en de uitrusting van een suv. De horizontale krachtlijnen van het zuivere en overzichtelijke dashboarddesign combineren elegantie met de kracht van een werkomgeving. Het dashboard omvat nieuwe verluchtingsroosters met dwarsvinnen en draaiknoppen.

De middenconsole wordt gedomineerd door het geïntegreerde multimediasysteem met robuust, tabletachtig 7'-aanraakscherm. Dat laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen door middel van hoogwaardige capacitieve schakelaars en tiptoetsen. Het werd bovendien dichter bij de voorzetels geplaats om het gebruiksgemak te verhogen. Het nieuwe instrumentenbord krijgt een grote en heldere analoge snelheidsmeter en toerenteller met daartussen een multifunctioneel TFT-informatiescherm van 4,2'. De inhoud van dat scherm kan snel en eenvoudig worden aangepast met schakelaars op het stuur, terwijl de belangrijkste rijgegevens bovenaan het scherm verschijnen zodat de bestuurder zijn ogen zo weinig mogelijk moet afwenden van de weg.

Conform het meer vrijetijdsgerichte interieurdesign van de nieuwe Hilux werd de versnellingspook ingekort om soepelere schakelovergangen te verzekeren, zoals bij een personenwagen. Bovendien worden de verschillende modi, waaronder de vierwielaandrijving, voortaan bediend met schakelaars naast de pook.

De nieuwe Toyota Hilux is verkrijgbaar met een volledig nieuwe 2.4 D-4D 'Global Diesel'-motor (GD). Dankzij zijn stop-startsysteem (afhankelijk van de uitvoering) combineert deze krachtbron een sterk verbeterde koppelontplooiing bij lage en middelhoge toerentallen met een toonaangevend verbruik. De nieuwe viercilinder zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenas is uitgerust met een turbo met variabele geometrie en een intercooler. Uit zijn cilinderinhoud van 2.393 cm³ puurt hij een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 3.400 t/min en een maximumkoppel van 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 t/min.

De vierwielaangedreven modellen bieden de keuze tussen een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. Beide transmissies werden ingrijpend herwerkt om de duurzaamheid te verbeteren, de prestaties bij lage toerentallen te verhogen en bestuurders stillere en zachtere schakelovergangen te bieden, zonder daarbij te raken aan het potentieel van de motor. Alle versies halen een topsnelheid van 170 km/u en accelereren in 12,8 (automaat) of 13,2 (handgeschakeld) seconden van 0 naar 100 km/u. De nieuwe krachtbron verbruikt daarbij 9 % minder dan de motor die hij vervangt. De 2.4 D-4D kan schermen met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 194 g/km.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen