Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe fase voor beveiligings­werken aan de Maas

De Scheepvaart nv begint met een volgende fase van de beveiliging van de Maas tegen overstromingen. Het gebied Boyen-Veurzen, met een oppervlakte van 70 ha wordt volledig heringericht. Dit gebied is gelegen tussen de plassen van Negenoord (zuiden) en Bichterweerd (noorden), de Maas (oosten) en de winterdijk (westen).

In het verleden voerde nv De Scheepvaart al verschillende werken uit aan de Maas. Zo werd de zomerdijk in het gebied Negenoord verlegd om de Maas bij hoog water meer ruimte te geven. Het huidige winterbed van de Maas is ook in Boyen-Veurzen erg smal, wat bij hoog water overlast kan geven.

Boyen-Veurzen werd terecht als een 'flessenhals' aangeduid in de studie 'Gemeenschappelijke Maas: Rivierkundige Haalbaarheidsstudie' (een rivierkundige studie om de bestaande knelpunten in kaart te brengen en de haalbaarheid om deze weg te werken te onderzoeken). Daarom wordt het volledige gebied gemiddeld met ongeveer 4 m verlaagd. Zo krijgt de Maas meer ruimte, waardoor het water minder hoog komt te staan bij hoge waterafvoeren en het water ook minder snel zal stromen.

Deze werkzaamheden verhogen de algemene veiligheid bij hoog water aanzienlijk. Dit is in eerste instantie zeer belangrijk voor de meer dan 10.000 inwoners van het mijnverzakkingsgebied van Eisden - Leut - Meeswijk - Lanklaar, want dat ligt immers onder het huidige waterpeil. Daarom zijn deze werken een absolute prioriteit voor nv De Scheepvaart. De zomerdijk tussen 'het veer van Stokkem' en Molenveld wordt eveneens verlaagd om ook hier de Maas meer ruimte te geven bij hoog water.

Grind

De grootschalige maaiveldverlaging wordt gerealiseerd door het grind in de ondergrond te ontginnen. In totaal gaat het over ruim drie miljoen kubieke meter grind dat zich in de ondergrond van het winterbed bevindt. Het grind wordt afgevoerd en verwerkt door Steengoed Projecten cvba, die grondeigenaar is van het volledige gebied. Hiervoor werd met nv De Scheepvaart een overeenkomst gesloten.

De eerste werken worden uitgevoerd ter hoogte van Bichterweerd.

Het grind wordt via een transportband uit het gebied vervoerd naar het waterzuiveringsstation van Rotem aan het Rooselaerspad. Vanaf hier wordt het grind door Steengoed Projecten overgeslagen op vrachtwagens die het grind afvoeren via een nieuw aan te leggen weg naar het keerpunt op de Rijksweg (ter hoogte van de Heerstraat). Deze nieuwe weg moet ervoor zorgen dat het vrachtverkeer niet door de dorpskernen moet rijden.

De weg wordt onder het niveau van het bestaande maaiveld aangelegd en voorzien van geluidswallen om de geluidshinder tot een minimum te beperken. Wanneer deze nieuwe weg klaar is, wordt de Kempenstraat in Rotem definitief afgesloten voor het vrachtverkeer. De stad Dilsen-Stokkem zal de Kempenstraat in de loop van 2017 herinrichten en versmallen tot een aangename woonstraat. Het fietsveer van Rotem blijft tijdens de duur van de werken in het toeristische seizoen bereikbaar. Na de werken wordt een bijkomende fietsverbinding aangelegd vanuit de Boyen, rechtstreeks naar het veerpont, over de nieuwe zomerdijk. Ook komen er verschillende (onverharde) wandelwegen in het gebied.

De eerste werken worden uitgevoerd ter hoogte van Bichterweerd: hier zal een tijdelijke ringdijk aangelegd worden ten zuiden van de plas om het natuurgebied te vrijwaren tijdens de werken. In de loop van de zomer volgen de werken dan de Maasoever van Veurzen.

Daarna volgen de afgravingen in het zuidelijk deel van Boyen, net ten noorden van de plas van Negenoord om aansluitend de werfzone terug richting Bichterweerd op te schuiven. Het einde van de werkzaamheden is voorzien voor 2019.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen