Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe eisen voor tractoren vanaf 2020

Gerelateerde onderwerpen :

Nieuwe eisen voor tractoren vanaf 2020

© ©zonch - stock.adobe.com

Nieuwe landbouwvoertuigen, zoals tractoren en aanhangwagens, die vanaf 1 januari 2020 worden aangekocht en in gebruik genomen, moeten over de juiste papieren beschikken. Het Proces-verbaal van Goedkeuring (PVG) en het Proces-verbaal van Benaming (PVB) worden vanaf dan vervangen door een Europees gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC). Dit geldt ook voor tractoren die ingezet worden voor bv. grondverzet in de bouwsector.

Om de verkeersveiligheid te verhogen, moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2020 worden verkocht, geregistreerd en in het verkeer gebracht, voldoen aan de nieuwe Europese verordening EU 167/2013. Daarmee krijgen alle voertuigen in Europa eenzelfde statuut waardoor verkoop over de landsgrenzen makkelijker kan verlopen. Alle fabrikanten moeten die Europese verordeningen toepassen.

Kopers van nieuwe of tweedehandsvoertuigen moeten bij aankoop altijd nagaan of ze van de verkoper de juiste documenten krijgen. De nieuwe eisen hebben als doel om de verkeersveiligheid te verhogen en passen binnen Europese regelgeving. De nieuwe eisen zijn van toepassing op: tractoren op wielen (categorie T); tractoren op rupsbanden (categorie C), aanhangwagens (categorie R) en verwisselbare getrokken machines (categorie S). De nieuwe eisen zijn niet van toepassing op volledig gedragen landbouwmachines (zoals rotoreggen, frezen, …) en zelfrijdende landbouwmachines (zoals maïshakselaars, maaidorsers, zelfrijdende sproeimachines en gewassenoogstmachines, …).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden, aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines moeten vanaf 1 januari 2020 niet langer een PVB of PVG, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) aan boord hebben. Dat document moet steeds door de verkoper worden afgeleverd. Wie dat niet heeft, kan een individuele goedkeuringsprocedure vragen waarbij het voertuig een reeks testen moet doorlopen en aan verschillende technische vereisten moet voldoen. Na afloop ontvangt de eindgebruiker een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden en aanhangwagens moeten daarnaast een geldig keuringsbewijs aan boord hebben. Dat geldt ook voor verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb). Nieuwe verwisselbare getrokken machines met een snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten niet over een geldig keuringsbewijs beschikken, omdat die voertuigen niet naar de technische keuring moeten.

Tractoren

Om een nieuwe tractor op wielen of rupsbanden (categorie T en C) vanaf 1 januari 2020 in te kunnen schrijven bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013. Tractoren op wielen of rupsbanden moeten nog altijd naar de technische keuring voor eerste ingebruikname. Afhankelijk van het gebruik moet de tractor ook naar de periodieke keuring. Dat geldt bijvoorbeeld voor tractoren met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Tb) en tractoren die zijn ingeschreven voor het vervoer voor derden.

Aanhangwagens

Ook om een nieuwe aanhangwagen (categorie R) vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013. Aanhangwagens hebben een geldig keuringsbewijs nodig. Aanhangwagens met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Ra) moeten enkel naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname. Aanhangwagens met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Rb) moeten jaarlijks naar de technische keuring. Inschrijving bij de DIV is niet nodig, behalve als de aanhangwagen ingeschreven wordt voor het vervoer voor derden.

Getrokken machines

Om een nieuwe verwisselbare getrokken machine (categorie S) vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan eveneens niet langer een PVB nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013. Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten, zoals tot nu het geval was, niet naar de technische keuring, ook niet naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname. Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb) moeten vanaf nu naar de keuring voor eerste ingebruikname, en daarna jaarlijks naar de technische keuring. Inschrijving bij de DIV is niet nodig.
 
Wie vanaf 1 januari 2020 bij aankoop of eerste ingebruikname van de verkoper geen Europees gelijkvormigheidsattest (COC) heeft ontvangen en ook niet beschikt over een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) moet zo een document alsnog aanvragen. Dat kan via de verkoper. Kan die geen COC of IGC afleveren, dan moet hij via de fabrikant een individuele goedkeuringsprocedure aanvragen bij de technische dienst voor landbouwvoertuigen (ESTL).

Meer informatie over (tweedehands)landbouwvoertuigen, de nieuwe eisen, het gelijkvormigheidsattest en de individuele goedkeuringsprocedure vind je op www.vlaanderen.be/landbouwvoertuigen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Strategische transformatiesteun voor Atlas Copco Airpower

Strategische transformatiesteun voor Atlas Copco Airpower

De Vlaamse regering kent op voorstel van viceminister-president Hilde Crevits een strategische transformatiesteun van 2 miljoen € toe aan Atlas Copco Airpower nv in Wilrijk. Atlas Copco is wereldmarktleider in perslucht voor een brede[…]

Cebeko gaat in zee met Thwaites

Cebeko gaat in zee met Thwaites

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

Doosan demonstreert onbemand, geautomatiseerd materieel

Doosan demonstreert onbemand, geautomatiseerd materieel

Meer artikels