Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe bruggen voor Leuvense Vaartkom

Nieuwe bruggen voor Leuvense Vaartkom

De nv Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) begint aan de aanpassing van de bestaande Vaartkombrug en de bouw van een nieuwe brug die het Engels Plein, de omgeving van de Vaartkom en Wilsele-dorp nog beter zal ontsluiten en die meteen ook een vlottere verbinding legt met de Leuvense stadskern. Vooral fietsers gaan er fel op vooruit en krijgen een vlotte en veilige doorsteek. De beweegbare brug komt opwaarts het viaduct van de Lüdenscheidsingel. Het project bevat naast het bouwkundige gedeelte ook een belangrijk elektromechanisch gedeelte.

De nieuwe brug zal 2,7 miljoen ' kosten en de werkzaamheden moeten tegen eind 2017 afgerond zijn. De ingreep aan de bestaande brug slorpt 300.000 ' op; die werken zullen tegen de komende bouwvakantie klaar zijn. De algemene aannemer is Hye. Er wordt ook nog 750.000 ' geïnvesteerd in een nieuw jachthavengebouw. Daar komt ook een toeristisch infopunt en wellicht een horecagelegenheid met een terras en een verlaagde kade.

Goede ontsluiting

De bouw van de klapbrug past in de herontwikkeling van de zone rond de Leuvense Vaartkom en meer concreet in de verkeersafwikkeling rond het Engels Plein onder het viaduct. Aan de Vaartkom verrijst een volkomen nieuwe stadswijk, waar nu al honderden mensen wonen en in de toekomst nog vele woningen en appartementen zullen worden bijgebouwd. Dat vraagt om een goede ontsluiting voor alle weggebruikers, ook voetgangers en fietsers. Daarom investeert de Vlaamse overheid via Waterwegen en Zeekanaal in een aanpassing van de Vaartkombrug en een nieuwe brug.

Concreet zal de Vaartkombrug uitgebreid worden, zodat er een afzonderlijke fietsstrook ontstaat aan afwaartse zijde (richting Mechelen). Wagens kunnen dan gebruik maken van het bestaande weggedeelte. De Vaartkombrug krijgt ook een zusje: een nieuwe klapbrug die het autoverkeer richting Zoutstraat en Diestsevest zal bedienen. Zo worden de toegankelijkheid en de leefbaarheid van dit deel van Leuven fel verbeterd voor alle bewoners, bezoekers en weggebruikers.

De nieuwe brug zal 2,7 miljoen ' kosten en de werkzaamheden moeten tegen eind 2017 afgerond zijn.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, die samen met de Leuvense burgemeester Louis Tobback de eerste symbolische spadesteek gaf (foto), spreekt over een gerichte investering in vlotter en veiliger verkeer: 'We werken aan nieuwe verbindingen die nog meer Leuvenaars kunnen verleiden om te kiezen voor de fiets, ook voor bv. het woon-werkverkeer. Op de nieuwe klapbrug krijgen voetgangers en fietsers respectievelijk een strook van 2 en 3 m breed', aldus Weyts.

De opdracht omvat o.m. de uitgravingen; de studie en de realisatie van de onderbouw van de stalen klapbrug, uitgevoerd met een betonnen kelderlandhoofd, inclusief de damwandenkuip; een landhoofd met de fundering op schroefpalen; de bovenbouw van de stalen klapbrug en de corrosiebescherming, de wegbekleding en alle toebehoren zoals opleggingen en sluitplaten en de aanleg van de aansluitende wegenis en terreinafwerking.

Bij het karwei horen ook het dimensioneren, leveren en plaatsen van de mechanische onderdelen en de hydraulische aandrijving van de klapbrug aan de zuidelijke zijde van het viaduct Lüdenscheidsingel over het kanaal Leuven-Dijle, het reviseren van de hydraulische pompgroepen van de huidige Vaartkom(hef)brug aan de noordelijke zijde van het viaduct over het kanaal en het verplaatsen naar de klapbrugkelder, inclusief de aanpassingen aan het leidingwerk.

Prefab-cabine

De MS-installatie dient geleverd en geplaatst te worden in een voorlopige prefab-cabine, de huidige MS- en LS-installaties in het dienstgebouw moeten worden afgebroken. De opdracht omvat tevens de revisie en de gedeeltelijke verplaatsing van de elektromechanische uitrusting van de naastgelegen hefbrug naar de nieuwe brugkelder van de nieuwe klapbrug. De uitrusting op de bestaande hefbrug (verlichting, seinen, ..) blijft grotendeels behouden.

De uitrusting van de nieuwe klapbrug wordt volledig nieuw geleverd en geplaatst, net als de volledige automatisatie van zowel de hef- als de klapbrug die worden beschouwd als een samengevoegd kunstwerk dat gebruiksklaar is en koppelbaar met de afstandsbediening vanuit het W&Z-dispatchingcentrum in Kampenhout. In de brugkelder wordt een bedieningspost geplaatst, de huidige wordt afgebroken.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Een overheidsopdracht staat of valt met goede opdrachtdocumenten. Gebrekkige opdrachtdocumenten leveren problemen op bij het opmaken van de offerte. Denk daarbij aan een ondoorzichtige samenvattende opmeting met leemtes of simpelweg fouten in de[…]

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata