Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe brug vervangt ingestorte Ponte Morandi in Genua

Nieuwe brug vervangt ingestorte Ponte Morandi in Genua

(c) RINA

In het Italiaanse Genua heeft het aannemingsbedrijf RINA de hoofdconstructie voltooid van de nieuwe brug die de bijna twee jaar geleden ingestorte Morandibrug moet vervangen. De brug is een belangrijke verbindingsweg tussen de haven van Genua en de industriegebieden van Milaan en Turijn en daarom belangrijk voor een groot gedeelte van Noord-Italië. De nieuwe brug werd ontworpen door de bekende architect Renzo Piano.
Het laatste gedeelte van de nieuwe brug die het westelijke en oostelijke deel van de havenstad Genua verbindt, is nu op zijn plaats gezet. Nu moeten de rijbanen nog geasfalteerd worden en zullen nog een aantal ingrepen gebeuren voor de verlichting, de verkeersgeleidingssystemen en de afwatering. Ondanks de virusepidemie vielen de bouwwerkzaamheden aan de brug nooit stil.
De brug is nog niet toegankelijk voor het publiek, dat gebeurt in principe begin juli wanneer volgens verwachting de laatste werkzaamheden klaar zijn. Toch is het afronden van de hoofdstructie een belangrijke stap in het project en de bevolking van Genua, een stad met bijna 600.000 inwoners, kijkt reikhalzend uit naar de opening. Voor hen vormt de brug een cruciale verbinding tussen twee stadsdelen.
 
Het wereldwijd actieve RINA haalde de opdracht binnen voor zowel het slopen van de ingestorte brug als voor de bouw van de nieuwe verbinding. Het contract omvatte ook het projectbeheer, het bedrijfstoezicht, het gezondheids- en veiligheidsbeheer en de verantwoordelijkheid voor alle goedkeuringsprocessen en operationele activiteiten.
 
De nieuwe snelwegbrug is 1.067 m lang en er is 17.500 ton staal in verwerkt. Een team van 90 mensen besteedde samen zowat 150.000 uren aan het projectmanagement. Bovendien hebben in totaal meer dan 250 technische planningen en 220 technische operationele coördinatievergaderingen plaatsgevonden.
 
Er werd geen inspanning geschuwd om de brug zo snel mogelijk op te leveren omdat de verbinding voor de hele omgeving erg belangrijk is. Zonder de brug verliezen tienduizenden mensen dagelijks uren tijd. Het is ook een cruciale verbinding tussen de grootste Noord-Italiaanse industriegebieden.
 
De bouw was een complex infrastructuurproject waarbij het bouwteam zowel voor de sloop van de oude brug als de wederopbouw moest werken in een stedelijke omgeving. De werken werden uitgevoerd in een relatief klein maar dichtbevolkt gebied waar ook grote industriële ondernemingen zoals het grote energiebedrijf Ansaldo Energia gevestigd zijn.
 
De bouwzone wordt doorkruist door vier stadswegen en een spoorlijn die een essentiële verbinding vormt met de haven van Genua, evenals reeds bestaande voorzieningen voor nutsvoorzieningen zoals gas en water. Onder de brug stroomt ook nog de  rivier Polcevera.
 
"De dynamische aanpak van het hele project maakt duidelijk dat we hier een zeer effectief team aan het werk hebben. We hebben dit complexe project kunnen realiseren in overeenstemming met alle wettelijke vereisten en het bouwteam bleek in staat om snel en effectief te reageren op de onvermijdelijke obstakels die zich elke dag voordoen", zegt Roberto Carpaneto, CEO van RINA Consulting.
 
 
De omvang van het project was enorm. Er werden meer dan 3.000 technische documenten opgesteld en er werden ongeveer 600 audits en controles uitgevoerd die technische, kwaliteits-, veiligheids- en milieuaspecten van de plannen voor zowel de sloop als de wederopbouw van de brug moesten goedkeuren.
 
Het RINA-team voerde zelf ook 2.000 inspecties uit in de fabrieken die de materialen en structurele elementen van het nieuwe viaduct produceerden en inspecteerde en verifieerde de geschiktheid en conformiteit van vijftien productie-installaties, waaronder die voor de productie van plaatstaal, metaalwerk, beton, betonwapeningstaven en de laboratoria die materiaaltesten uitvoeren. Dankzij de bereidheid en medewerking van alle betrokken bedrijven en de gecentraliseerde coördinatie van het project, konden de werkzaamheden aan de brug tijdens de actuele virusnoodsituatie de voorbije maanden worden voortgezet.
 
Als veiligheidscoördinator stelde RINA de nodige protocollen op om het risico van een virusinfectie zoveel mogelijk te beperken. Tot de belangrijkste genomen maatregelen bevonden zich onder meer de voortdurende opleiding van het personeel, frequente communicatie en informatie over de voortgang van het virus en uiteraard de verplichte (en voorziene) zelfbeschermingsmaatregelen.
Deze omvatten systematische dagelijkse temperatuurbewaking, de toepassing van groepsverschuivingen die snelle isolatie mogelijk maken waar nodig, de dagelijkse monitoring van contacten tussen mensen en monitoring om ervoor te zorgen dat procedures ook werden toegepast en nageleefd.
 

Ontploffing

 
"Dit project is voor RINA een echte uitdaging geweest en één van de belangrijkste in mijn carrière. De skyline van Genua werd in korte tijd getransformeerd. Ik zal me vooral 28 juni vorig jaar blijven herinneren, de dag waarop het restant van de oude brug met een gecontroleerde ontploffing werd neergehaald om zo de herbouw mogelijk te maken. Dat was niet alleen een intens en emotioneel moment, het was ook een buitengewoon complexe operatie om te coördineren, met aandacht voor de maximale veiligheid voor zowel de arbeiders als de bevolking. Alle voorbereidingen verliepen vlot en het plan werkte perfect, waardoor het dagelijkse leven in de omliggende omgeving en de stad binnen een paar uur weer normaal kon hervat worden", aldus Roberto Carpaneto.

 
Renzo Piano

 
De Italiaanse architect en industrieel ontwerper Renzo Piano studeerde af aan de Politecnico di Milano, waar hij enkele jaren aan de slag ging als docent. In 1971 startte hij samen met Richard Rogers het bedrijf Piano & Rogers, met wie hij als grote opdracht het Centre George Pompidou in Parijs ontwierp. In 1977 richtte hij met Peter Rice l’Atelier Piano & Rice op. Met Rice werkte Piano samen tot 1993, toen Rice overleed.
 
Met de oprichting van RPBW Architects (Renzo Piano Building Workshop) volgde een stap in zijn carrière. In deze onderneming werkt hij samen met een honderdtal mensen, waaronder architecten. Renzo Piano is niet alleen als architect actief, maar staat ook bekend om zijn vele designontwerpen voor interieurs en keukens. Bekende architecturale ontwerpen van Renzo Piano zijn onder andere The Shard in Londen, het NEMO in Amsterdam, het Auditorium Parco della Musica in Rome, het nieuwe onderkomen van de California Academy of Sciences in San Francisco en het Astrup Fearnley-museum voor moderne kunst in Oslo.
 

Zoute zeewind

 
De ingestorte verkeersbrug van voorgespannen beton werd tussen 1963 en 1967 gebouwd door architect en burgerijk bouwkundig ingenieur Riccardo Morandi. Met een totale lengte van 1.182 m overspande ze het dal van de rivier de Polcevera, met daarin de spoorlijnen naar Asti en Alessandria en bedrijven en woonhuizen. Over de brug liep de tolweg E80/A10. De brug werd beheerd door Atlantia, de grootste particuliere wegbeheerder van Europa.
 
Het ontwerp van de brug was ongewoon omdat Morandi gebruik maakte van een nieuwe techniek van voorgespannen beton en weinig tuien. De brug bestond uit drie overspanningen van elk 212 m met aan weerszijden van de pyloon twee tuien die het brugdek dragen. Om de tuien te beschermen tegen corrosie liet Morandi de gebundelde stalen kabels verankeren in een omhulsel van voorgespannen beton. De koker met de tuien werd daarna volgespoten met een betonmengsel.
 
 
Een belangrijk nadeel van deze techniek is echter dat de als gevolg van waterinsijpeling door roestvorming aangetaste en broos geworden kabels onzichtbaar zijn voor een visuele controle. Doordat de Morandibrug in Genua jarenlang te maken kreeg met een felle zoute zeewind en de agressieve emissies van een nabijgelegen industriegebied, ontstonden gaten in de mortelbalk.
 
Wereldwijd bestonden slechts twee andere bruggen van hetzelfde ontwerp. De Generaal Rafael Urdanetabrug in Venezuela stortte in 1964 in na een aanvaring door een schip en de brug over Wadi al Kuf in Libië werd gesloten in 2017 nadat er scheuren werden vastgesteld. Een jaar later zou de brug in Genua het begeven, met 43 doden en vijftien gewonden als gevolg.
 
Nochtans gebeurden aan de Ponte Morandi in Genua sinds 1970 regelmatig restauratiewerkzaamheden, dit vanwege de achteruitgang van het beton en de beweeglijkheid van het wegdek. In de '90 van de vorige eeuw werden de tuien vervangen. In 2016 volgden opnieuw grote renovatiewerken, waarbij onder andere nieuwe betonconstructies en hekwerken werden aangebracht.
 
Toen al gingen stemmen op om de brug te vervangen vanwege de hoge onderhoudskosten. Amper twee jaar later, tijdens een onweer met zware regenval en hevige windstoten, stortte de brug gedeeltelijk in. Het wegdek kwam over een lengte van 200 m samen met de westelijkste brugpijler naar beneden. Auto's die op dat moment over de brug reden vielen 45 m dieper te pletter. Het incident kostte aan 43 mensen het leven, 15 mensen raakten gewond.
 
Er volgde een onderzoek. De voornaamste conclusie was dat de instorting van de 50 jaar oude brug niet zozeer te wijten was aan het extreme noodweer of aan een ontwerpfout, maar dat een combinatie van factoren aan de basis van de ramp lag. Er werd verwezen naar een gebrekkig onderhoud, onvoldoende inspectie en vooral de expansieve toename van de verkeerslast van personen- en vrachtwagens als hoofdoorzaak voor het drama. Door metaalmoeheid en de corrosie door zout zeewater ontstonden scheurtjes en gaten in het staal en beton, waardoor de bewapening ging roesten.
 
Het constructiebedrijf RINA biedt een breed gamma aan diensten in de sectoren Energie, Marine, Certificering, Transport, Infrastructuur en Industrie. Met een verwachte omzet in 2019 van 465 miljoen euro, meer dan 3.900 medewerkers en 200 kantoren in 70 landen wereldwijd, is RINA aangesloten bij de belangrijkste internationale organisaties en levert het bedrijf regelmatig een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe wetgevingsnormen.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Masterplan en onthaalsite voor rozentuin Coloma Sint-Pieters-Leeuw

Masterplan en onthaalsite voor rozentuin Coloma Sint-Pieters-Leeuw

Het Team Vlaams Bouwmeester lanceerde een nieuwe open oproep voor acht verschillende projecten. Kandidaturen kunnen online ingediend worden tot vrijdag 21 augustus om 14 uur via vlaamsbouwmeester.be. De projecten worden gegund via een[…]

Strand Sint-Anneke krijgt een groene toegangspoort

Strand Sint-Anneke krijgt een groene toegangspoort

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

Werken Scheldeoever Wichelen gaan volgende fase in

Werken Scheldeoever Wichelen gaan volgende fase in

Meer artikels