Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe brug aan Leuvense Vaartkom maakt Engels Plein vlotter bereikbaar

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Nieuwe brug aan Leuvense Vaartkom maakt Engels Plein vlotter bereikbaar

De Leuvense schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets, agent Nico Vandenbempt, schepen van Burgerzaken Dirk Vansina en schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening Carl Devlies (vanaf l.) volgden van nabij de plaatsing van de nieuwe brug.

Aannemer Hye uit Zwijndrecht plaatste op vrijdagochtend 21 april in Leuven een nieuwe brug over de Vaart die de brede omgeving rond de Vaartkom beter bereikbaar en mobieler moet maken voor alle weggebruikers.

Hierbij hesen twee kranen van Michielsens de brug van haar frame en manoeuvreerden ze vanop beide oevers op haar plek. Gedurende de afgelopen maanden legde Hye op beide oevers al de landhoofden aan waarop de nieuwe brug zal rusten. Tijdens de komende weken wordt de brug geïnstalleerd en stevig verankerd. Daarom is ze voorlopig nog niet bedienbaar en zal ze enkele weken open/verticaal staan.

“De brug is in februari op een ponton vanuit Gent aangevoerd, op de site gelegd, gemonteerd en afgelast. Vandaag wordt ze op haar plaats gelegd, worden de scharnierpunten gekoppeld en wordt ze in verticale stand geposteerd. Daarna wordt de mechanica (hydrauliek, vijzels e.d.) in orde gebracht. Dan kan ze rechtgezet worden, zodat de scheepvaart opnieuw vlot kan verlopen. Aelterman bvba uit Gent maakt de staalbouw en Fabricom staat in voor de stuurregeling, de elektriciteit en de hoogspanning. We werken ook samen met Vandezande bvba uit Diksmuide voor de mechanica. Na de zomer past het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de weginfrastructuur aan (aansluiting op de Zoutstraat, fietsverbinding. Eind dit jaar moeten de werkzaamheden klaar zijn)”, meldde Kim Kerstens, projectleider bij Hye, op 21 april.

“De brug is in februari aangevoerd, op de site gelegd, gemonteerd en afgelast. Vandaag wordt ze op haar plaats gelegd, worden de scharnierpunten gekoppeld en wordt ze in verticale stand geposteerd”, signaleerde Kim Kerstens (l.) op 21 april in aanwezigheid van Dirk Robbeets (r.).

“Door de aanpassing aan de oude brug en de plaatsing van de nieuwe brug hoeft het autoverkeer niet langer via de Havenkant te rijden om bv. het parkeergebouw of het Engels Plein, een wijk in volle ontwikkeling, te bereiken. Dat maakt de hele Vaartkom autoluwer en aangenamer voor fietsers en voetgangers”, weet schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.

Voordien paste de stad Leuven samen met Waterwegen en Zeekanaal al de fietsbrug over de Vaart aan, wat 250.000 € kostte. Dankzij een extra fietsstrook kan autoverkeer naar het Engels Plein er weldra ook over. Deze brug, die vandaag buiten gebruik is omdat de technische bekabeling ervan naar de kelder van de nieuwe brug verhuist, opent in juni opnieuw voor voetgangers en fietsers en kan begin volgend jaar ook door auto’s worden gebruikt.

Autoverkeer van het Engels Plein richting het Joanna-Maria Artoisplein en de stationsomgeving zal ook gebruik kunnen maken van een nieuwe brug. Fietsers en voetgangers kunnen op de nieuwe brug de Vaart oversteken naar het station.

De nieuwe brug kost 2,7 miljoen €, is 23 m lang en 13 m breed en weegt 125 ton. Terwijl de laatste details aan de brug en de landhoofden werden afgewerkt, stond ze verankerd op een frame op de noordoever.

Na de zomer sluit AWV de nieuwe en de bestaande brug dus aan op het wegennet. Ook de signalisatie en verkeerslichten in de buurt worden vervangen of aangepast aan de nieuwe situatie. Eind 2017, begin 2018 zullen beide bruggen aangesloten zijn op het omliggende verkeersnet. Eveneens na de zomer wordt het lokaaltje aan de overkant van de Vaart in Wilsele afgebroken. In het nieuwe gebouw van Dyls, SKY one, komt een nieuw jachthavengebouw.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Real.Gent, de nieuwe vlag voor het Gentse Vastgoedevent, legt een aantal pijnpunten bloot. Misschien wel het meest prangende is dat projectontwikkelaars uit Gent, en waarschijnlijk ook tot ver daarbuiten, schreeuwen om meer rechtszekerheid voor[…]

05/12/2019 | MobiliteitProjecten
Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

AWV en Leuven investeren in mobiliteit

AWV en Leuven investeren in mobiliteit

Infrabel vraagt vergunning voor spoorproject in Ekeren

Infrabel vraagt vergunning voor spoorproject in Ekeren

Meer artikels