Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe bedrijven op komst in haven van Gent

Nieuwe bedrijven op komst in haven van Gent

De haven van Gent kondigde 2015 aan als 'het jaar van de investeringen', maar 2016 dient zich aan als 'het jaar van de nieuwe bedrijven'. Dit jaar zal een aantal nieuwe bedrijven een concessie nemen om in de Gentse haven activiteiten te ontwikkelen. Het Havenbedrijf Gent voorziet jaarlijks de uitgifte van 15 ha grond. In 2016 zal dit meer zijn, wat dan ook een positieve invloed zal hebben op de maritieme goederenoverslag en op de tewerkstelling. Voor 2016 wordt voorts gerekend op het behoud en de uitbreiding van bestaande activiteiten, een resem nieuwe investeringen en het aanduiden van een aannemer ' door Nederland ' voor de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen.

De haven van Gent noteerde het voorbije jaar een stijging van bijna 2% voor de goederenoverslag via de zeevaart ten opzichte van het jaar voordien. Bovendien kent Gent een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed. Het ziet opnieuw zijn positie als bulkhaven en grootste drogebulkhaven van het land bevestigd. De belangrijkste handelspartners zijn Brazilië, Rusland en Canada. De trans-Atlantische zeevaart nam opnieuw toe. De Gentse haven boekte in 2015 een totale watergebonden goederenoverslag van 46,5 miljoen ton, dit is 2,6% minder omwille van de afgenomen overslag via binnenvaart. Het Havenbedrijf kijkt naar 2016 als 'het jaar van de nieuwe bedrijven'.

De goederenoverslag via de zeevaart is goed voor 26,4 miljoen ton, een stijging met 1,8%, dankzij een stijging van de landbouwproducten en de producten van de metaalindustrie. De stijging kwam er ondanks de gevolgen van een tiental dagen acties door de loodsen. Inzake de overslag van conventioneel stukgoed boekt de haven een nieuw record (+ 12,3%), voornamelijk door de toename van producten van de metaalindustrie (ijzeren en stalen platen en staven). Ook de overslag van vloeibare bulk zit in de lift (+ 9%) door de groei van nafta, biodiesel en andere oliën (stookolie en dieselolie). De overslag van ro/ro blijft voor het tweede jaar op rij boven de 2 miljoen ton. De overslag van containers daalt gevoelig (- 37,7%).

De overslag via binnenvaart nam af tot een jaartotaal van 20,1 miljoen ton (- 7,9 %). Daarmee zit de binnenvaart na vijf jaar opnieuw op het niveau van 2009. De daling is te zien bij voedingsproducten en veevoeder, ertsen en metaalresidu's en ruwe mineralen en bouwmaterialen. Stijgers bij de binnenvaart zijn de producten van de metaalindustrie en de chemische producten. Volgens de verschijningsvorm doet de daling zich voor bij de vloeibare bulk (voornamelijk kerosine en raapzaadolie). Conventioneel stukgoed zit ook bij de binnenvaart in de lift, net zoals bij de zeevaart. Het containervervoer via de binnenvaart gaat er opnieuw licht op vooruit dankzij de recent gestarte containershuttle tussen Gent en Antwerpen.

Voor 2015 bedraagt de totale goederenoverslag via de zeevaart en de binnenvaart 46,5 miljoen ton. Dit is een daling met 2,6% of 1,25 miljoen ton. Het volume van de goederenoverslag via zeevaart stijgt met 1,8% tot 26,4 miljoen ton. Hierin neemt het aandeel trans-Atlantische overslag (het deepseaverkeer) opnieuw toe (+ 6,35%) nadat het enkele jaren een daling kende. Omgekeerd neemt shortsea shipping (zeevaart langs de Europese kusten en op de Middellandse Zee) voor het eerst af sinds 2010. Deepsea is goed voor 38,8% van de overslag via zeevaart en shortsea voor 61,2%.

De top tien van de belangrijkste handelspartners via de zeevaart is met 18,7 miljoen ton goed voor 71% van dit volume (tegenover 68% in 2014). De belangrijkste verschuivingen zijn dat Brazilië opnieuw op één staat met liefst 57% meer goederenoverslag. Zweden zakt na vier jaar van de eerste naar de vierde plaats en Oekraïne valt uit de toptien en belandt op plaats 13.

De belangrijkste handelspartner is Brazilië (3,3 miljoen ton) met voornamelijk de overslag van ijzererts (2,3 miljoen ton). Rusland blijft, voor het zevende jaar op rij, met voornamelijk de overslag van metaalproducten op de tweede plaats (2,8 miljoen ton). Canada neemt met de overslag van ijzererts en houtpellets de derde plaats in (2,5 miljoen ton). Zweden (ro/ro-verkeer) komt op de vierde plaats, vóór de USA (steenkool, petroleumcokes en houtpellets) op vijf. Op zes staat Groot-Brittannië (plaatstaal en -ijzer) en op zeven Letland (omwille van de overslag van en de handel in steenkool en antraciet - onder meer uit Rusland - dat vervolgens wordt doorgevoerd). De achtste plaats is voor Turkije (schroot, plaatstaal en -ijzer). Nieuw, op de negende plaats, is Frankrijk (biodiesel, cement, smeerolie en maïs). Noorwegen (ijzererts en olivien) sluit de toptien af.

Vorig jaar kwamen 2.847 zeeschepen de haven binnen, 46 minder dan het jaar ervóór. Nochtans blijft de gezamenlijke totale tonnenmaat dezelfde. De schaalvergroting blijft zich dus jaar na jaar ook in Gent doorzetten. In de binnenvaart kwam het aantal schepen op 13.424 uit, 1.127 of 7,8% minder dan in 2014. Ingedeeld volgens cargotype boekte de droge bulk opnieuw 16,7 miljoen ton. Droge bulk neemt hiermee bijna twee derde van het volume via de zeevaart in. Voor het afmeren van een schip en het gebruik van diverse (maritieme) diensten rekent het Havenbedrijf in 2016 1% meer aan. Vorig jaar was er geen prijsverhoging.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen