Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Nieuwe antitrilsteunen voor metro

Nieuwe antitrilsteunen voor metro

Werfbezoek metrotunnel onde BNP Paris Fortis: bouwwerf waar metro onder rijdt.

In de metrotunnel tussen de haltes Centraal-Station en Park zijn 124 antitrilsteunen vervangen. Die moeten ervoor zorgen dat het comfort in de nieuwe hoofdzetel van BNP Paribas Fortis wordt gegarandeerd. 

De werken van de nieuwe hoofdzetel van de bank draaien op volle toeren. De metrotunnel ligt grotendeels vrij nu het oude gebouw volledig is afgebroken. Van die gelegenheid heeft Brussel Mobiliteit gebruik kunnen maken om de antitrilsteunen van ongeveer 40 jaar oud te vervangen door hetzelfde type, maar in een hedendaagse versie. Ze werden geleverd door het bedrijf Grundey in Schaarbeek en geplaatst door Eiffage Benelux.

“De nieuwe antitrilsteunen zijn vervaardigd uit natuurrubber en zijn voorzien van stalen veren. Ze hebben een grotere belastingswaarde. We hebben enkele prototypes gemaakt en de steun voldoende getest in labo’s. We hebben de steun ook voorgespannen in een betonsokkel, zodat die later makkelijk vervangen kan worden. De doorbuiging van de antitrilsteun is ongeveer 35 mm. Om ze te vervangen werden zelfs heuse krikken gebruikt om de metrotunnel op 2 mm op te tillen. Dit type kan zeker meer dan 100 jaar meegaan. We bestuderen momenteel ook of we antitrilsteunen voor Infrabel Academy aan het Weststation in Sint-Jans-Molenbeek kunnen plaatsen”, zegt ceo Thierry Grundey.

Trillingen 

De antirilsteunen moeten voorkomen dat trillingen in de nieuwe hoofdzetel van BNP Paribas Fortis voelbaar zouden zijn of het gebouw of één of andere manier zouden beschadigen. Geluiden van de metro reiken in principe niet zo ver, maar trillingen wel. Deze werkzaamheden kosten 1 miljoen €. Voorts worden ook de steunpilaren van de metrotunnel verstevigd met extra betonblokken omdat er na verloop van tijd wat barsten in zijn gekomen. De metrotunnel werd in 1969 gebouwd. Jaarlijks wordt door de Brusselse regering 50 miljoen € uitgegeven om het metronet proactief te onderhouden. Tijdens de werkzaamheden ondervindt de metro geen hinder en kan die gewoon blijven doorrijden.

Bouwwerf

De werken voor de bouw van de nieuwe hoofdzetel draaien momenteel op volle toeren. De nieuwe hoofdzetel ‘Warandeberg’ van BNP Paribas Fortis, herrijst op de plaats waar de historische roots van de bank liggen. De bank is van bij haar oprichting in 1823 op deze plek aanwezig.

De twee torengebouwen van 45 jaar oud, zijn helemaal afgebroken. Het afbraakmateriaal werd voor 95 % gerecycleerd. Bepaalde elementen uit de hoofdzetel werden zorgvuldig verwijderd door het Brusselse bedrijf Rotor Deconstruction en werden nadien hergebruikt. Zo opende in Schaarbeek bijvoorbeeld een apotheek met decoratieve plafonds van ontwerper Jules Wabbes, die dus uit de voormalige hoofdzetel kwamen.

Het nieuwe gebouw werd ontworpen door de architectenbureaus Baumschlager Eberle, Styfhals & Partners en Jaspers-Eyers Architects. Eiffage Benelux en Eiffage Construction staan in voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis aan de Warandeberg. De bouw van de nieuwe hoofdzetel van BNP Paribas Fortis duurt nog tot en met 2021.

De architectuur van de nieuwe hoofdzetel oogt alvast heel modernistisch, futuristisch en speels, met veel vloeiende lijnen en smalle betonnen kolommen. De nieuwbouw met een oppervlakte van 103.000 m2, zal  plaats bieden aan 4.500 werkplekken, een toename met liefst 70%. Het energieverbruik in het nieuwe gebouw zal zeven keer lager liggen dan voorheen door het gebruik van zonnepanelen en een waterbassin voor verwarming en koeling.

Het nieuwe gebouw doet veel moeite om zich in de stad te integreren. De hoogte is afgestemd op die van de omliggende bebouwing. De nieuwbouw zal ook zorgen voor een nieuw elan en een heropleving van de buurt. De nieuwe hoofdzetel zal in verbinding staan met de omgeving, de stad en haar inwoners. Een publieke lift zal zorgen voor een vlotte verbinding  voor de voetgangers tussen de boven- en benedenstad. Op het gelijkvloers is 2.000 m2 voorzien voor acht handelszaken en diensten. Het gebouw zal over een multifunctioneel atrium, een auditorium met 300 zitplaatsen en een seminariecentrum beschikken.

Overlast

Er worden tevens inspanningen gedaan om de overlast van de bouwwerf zo veel mogelijk te beperken. Het geluid wordt continu gemeten via vijf geluidsmeters die zich bevinden bij Bozar, Generali en de Kanselarij. De geluidslimiet voor een bouwwerf ligt vast op 80 dBA. Het geproduceerde geluid, gemeten over een periode van vier uur, mag het geluidsniveau overeenstemmend met 80 dBA niet overschrijden.

De trillingen die door de afbraakwerken worden veroorzaakt, worden eveneens continu gemeten. De bovengrenzen van de trillingen zijn bepaald volgens de DIN4150-2 en DIN4150-3 norm, dit is de Duitse comfortnorm in burelen. De limieten rond de bouwwerf laten zekere piekniveaus toe, zolang ze niet buitensporig zijn. De trillingen met lange duurtijd worden onderworpen aan strengere eisen.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Nieuw bouwmaterialen­dorp in Brussel

Nieuw bouwmaterialen­dorp in Brussel

Aan het Vergotedok werd het Bouwmaterialendorp geopend. Het project moet de handel van bouwmaterialen in de Brusselse haven centraliseren. Het project is een initiatief van de Haven van Brussel. Het Bouwmaterialendorp is één van de[…]

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

NMBS rust werkplaats van Vorst uit met 6.100 zonnepanelen

NMBS rust werkplaats van Vorst uit met 6.100 zonnepanelen

Quatuor-project wordt gebouwd met ter plaatse gestort beton

Quatuor-project wordt gebouwd met ter plaatse gestort beton

Meer artikels