Het Nederlandse Rijkswaterstaat, te vergelijken met het Vlaamse ministerie van Openbare Werken, en een consortium van vier kmo's onder leiding van Millvision testen sinds deze maand op parkeerplaats de Westkop op de Grevelingendam bij Bruinisse een prototype van een geleiderail gemaakt van biobased materiaal. De aanleiding is het uitlogen van zink van traditionele geleiderails en de wens van Rijkswaterstaat om de duurzaamheid van infrastructurele producten te verbeteren.
De geleiderail is niet gemaakt van het klassieke staal en zink, maar van producten gebaseerd op natuurlijke grondstoffen afkomstig van bermgras, vlasvezels en bio-kunststof gemaakt van reststromen uit de aardappelverwerkende industrie. Deze eerste versie is een prototype en wordt nog verbeterd en aangepast. De geleiderail is 25 m lang.
Testen
Voordat een geleiderail geplaatst kan worden langs Nederlandse rijkswegen, moet voldaan worden aan verschillende eisen. Daarom wordt gedurende deze geleiderail dit en volgend jaar getest op o.a. weersinvloeden. Na de tests wordt de geleiderail waar nodig aangepast en verbeterd.