Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Mogen zelfrijdende voertuigen beslissen over leven of dood'

Gerelateerde onderwerpen :

,

De technologische inspanningen van verschillende auto-, vrachtwagen- en busfabrikanten laten vermoeden dat de definitieve introductie van zelfrijdende voertuigen op onze wegen niet meer zo lang gaat duren. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) verwacht tegen uiterlijk 2025 zelfrijdende vrachtwagens op de Belgische en Europese wegen. Met de opkomst van zelfrijdende wagens ontstaan echter morele en ethische dilemma's. Mag of moet een zelfrijdende auto bv. de beslissing nemen om zijn passagier(s) op te offeren indien daardoor levens van anderen kunnen worden gespaard'

Een zelfrijdend voertuig neemt een bocht. Aan beide zijden van de weg bevinden zich muren of obstakels. Op straat wandelt een groep mensen; uitwijken of tijdig stoppen is onmogelijk. Kan of mag je eigen voertuig beslissen om niet in te rijden op de groep en ervoor kiezen om tegen de muur te botsen, waarbij zijn passagier vrijwel zeker gewond zal raken of zelfs wordt gedood' Of moet de auto te allen tijde zijn eigenaar/passagier beschermen en toch proberen te stoppen, waarbij de kans groot is dat het voertuig zal inrijden op de groep mensen en daar slachtoffers zal maken?

Over deze hypothetische vragen hebben onderzoekers van de Toulouse School of Economics al een tijdlang nagedacht. Het antwoord op die vragen zal van groot belang zijn voor de wijze waarop de technologie voor zelfrijdende voertuigen in de toekomst zal worden toegepast. Zolang de wagens zich beperken tot snelwegen of grote wegen zijn deze kwesties niet aan de orde; maar zodra ons complete wagenpark in staat is om zelf het hele wegennet te doorkruisen, zullen dit soort vragen brandend actueel worden.

De onderzoekers legden het voorbeeld van voetgangers op de weg voor aan een groep testpersonen en ontwierpen verschillende scenario?s. Ze pasten bijvoorbeeld het aantal personen in de auto aan, maar ook het aantal mensen in de groep en de leeftijd van de mensen in de auto, dit laatste om ook kinderen te betrekken in het onderzoek.

Het blijkt dat mensen de passagier/eigenaar van de zelfrijdende wagen best wel willen opofferen voor het grotere belang, in dit geval dus de groep voetgangers. Niet helemaal verrassend doen ze dit echter vooral wanneer ze zichzelf niet als de passagier zien. Drie vierde van het testpanel vond het normaal om te kiezen voor een botsing tegen de muur, maar slechts 65% vindt dat het voertuig daadwerkelijk zo geprogrammeerd moet worden. Op een schaal van -50 (bescherm de passagier tot elke prijs) tot +50 (probeer zoveel mogelijk levens te redden) was het gemiddelde +24.

De onderzoekers concluderen dat deze problematiek zich in een nog erg grijs gebied situeert. Moeten er wetten worden gemaakt om zelfrijdende voertuigen een bepaalde emotieloze beslissing te laten nemen? Of worden de wagens beter geprogrammeerd op verschillende vormen van redelijkheid' Met andere woorden: mag een machine beslissen over het leven en de dood van jezelf of anderen? Een wetgeving dringt zich alleszins op, al was het maar om alle fabrikanten ertoe te dwingen dezelfde software en algoritmes te gebruiken in hun zelfrijdende voertuigen, of om te vermijden dat een fabrikant aan een rijke klant een andere dan de standaardversie van het programma zou aanbieden; in dit geval natuurlijk eentje die zoveel mogelijk kiest voor zelfbescherming.

Allen al dit soort morele dilemma's zou de introductie van zelfrijdende wagens aanzienlijk kunnen vertragen. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) stellen dat zelfrijdende voertuigen in de toekomst zeker veiliger zullen zijn dan menselijke chauffeurs. Indien minder mensen zelfrijdende auto?s kopen omdat ze ingesteld zijn om de passagier te doden, blijft het waarschijnlijker dat meer mensen sterven door het gebruik van gewone wagens omdat die bij veel meer ongelukken betrokken raken, aldus de MIT-ingenieurs.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Meer premie-aanvragen voor elektrische auto’s

Meer premie-aanvragen voor elektrische auto’s

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn 230 premies aangevraagd voor batterij-elektrische wagens, tegenover 415 aanvragen in heel 2018. Ook de premie-aanvragen voor elektrische motor- en bromfietsen lopen vlot. In totaal is van januari[…]

23/04/2019 | Elektriciteit
Nieuwe stalen boogbrug voor Zutendaal

Nieuwe stalen boogbrug voor Zutendaal

Gent voert parkeerkaart voor aannemers in

Gent voert parkeerkaart voor aannemers in

Leuven krijgt Europese subsidie voor Mobipunten

Leuven krijgt Europese subsidie voor Mobipunten

Meer artikels