Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Moderne architectuur sluipt binnen in historisch centrum van Rome

Moderne architectuur sluipt binnen in historisch centrum van Rome

Heel geleidelijk sluipt moderne architectuur binnen in het historische centrum van de stad Rome. Vrijwel onopgemerkt door toeristen die het nauwelijks beseffen, maar bewoners en actiecomités sparen niet altijd hun kritiek. Enkele jaren geleden ontstond een grote discussie toen een panoramische glazen lift werd geïnstalleerd aan de achterzijde van het Vittoriano, het nationale monument van koning Victor Emanuel II, vlakbij het Capitool in het hart van de stad.

Twee jaar geleden trok modehuis Benetton de bekende Romeinse architect Massimiliano Fuksas aan om het voormalige Palazzo dell'Unione Militare op de hoek van de Via del Corso en de Via Tomacelli om te vormen tot een nieuwe megastore. Fuksas liet op het dak een koepel uit staal en glas bouwen. Die zorgt voor een opvallend contrast met de kerken en oude gebouwen in de omgeving. Veel Romeinen vragen zich nog steeds af hoe Benetton erin geslaagd is een vergunning te krijgen voor La Lanterna, de naam die Fuksas aan zijn creatie gaf. Fuksas is de architect die in de EUR-wijk in Rome het fameuze congrescentrum La Nuvola ontwierp, dat momenteel met veel vertraging wordt afgewerkt.

Fuksas houdt van veel licht, glas en metaal, waardoor het interieur erg transparant is en elke verdieping een ander kleuraccent kreeg. La Lanterna bestaat uit een golvend dak van glas en staal, geproduceerd door het gespecialiseerde bedrijf Stahlbau Pilcher uit Bolzano. Op het dak werden een restaurant en een cafetaria gebouwd in een transparante spiraalvormige structuur. Bezoekers kijken er uit over de meeste Romeinse daken. Roltrappen en snelle liften zorgen voor vlugge verplaatsingen doorheen het winkelgebouw. Massimiliano Fuksas heeft ook het interieur ontworpen. Fuksas wuift de kritiek op zijn La Lanterna weg. Hij stelt dat ook renaissance-architect Donato Bramante na zijn ontwerp van de Vaticaanse Sint-Pietersbasiliek bedolven werd onder negatieve commentaren en beledigingen.

Licht, glas en staal. Het Lanterna-project werd reeds in 2008 aangekondigd, maar het zou tot 2012 duren vooraleer de werkzaamheden begonnen. Het gebouw uit 1901 met een nuttige oppervlakte van 5.900 m², waar ooit nog de redactie van de krant Corriere della Sera een tijdlang onderdak vond, ligt aan de Largo Carlo Goldoni, op het kruispunt van de Via Tomacelli en de Via del Corso. Aan de overkant loop je de peperdure Via dei Condotti in. De winkel werd inmiddels verkocht aan H&M.

Fuksas heeft een eigen filosofie om dergelijke historische gebouwen aan te pakken. 'Zo'n gebouw moet eerst ontdaan worden van alle toevoegingen en kleine verbouwingen die er in de loop der jaren werden aangebracht. Je moet als het ware terugkeren naar de oorspronkelijke structuur, zoals het destijds door de ontwerpers werd voorzien. Daarna moet je een evenwicht zien te vinden tussen geschiedenis en eigentijdsheid', aldus de architect. Wat in een stad zoals Rome, met strenge bouwreglementen, natuurlijk niet zo eenvoudig is.

Massimiliano Fuksas werd geboren in Rome in 1944 en behaalde zijn diploma in 1969 aan de La Sapienza-universiteit van Rome. Door zijn typische aanpak en eigenzinnige architecturale vormentaal (bijvoorbeeld de organisch geconstrueerde glazen daken) kreeg Fuksas al gauw internationale vermaardheid en aarzelde hij niet om naast zijn kantoor in Rome, ook een praktijk te openen in Parijs (1989), Wenen (1993) en Frankfurt (2002) en recenter in China.

Zijn levenspartner Doriana Mandrelli, die mee tekende aan het Benetton-gebouw, werkt sinds 1985 met hem samen en werd in 1997 chef van de ontwerpafdeling van het architectenbureau. Doriana is eveneens geboren in Rome en studeerde kunstgeschiedenis aan de La Sapienza-universiteit. Haar projecten worden vooral gekenmerkt door een ononderbroken onderzoek naar het gebruik van nieuwe materialen en het experimenteren met nieuwe technieken om bepaalde visies te realiseren.

Zij is de verbindingsschakel tussen de studiemodellen en ontwerpen die digitaal worden gerealiseerd en de latere constructie in steen en beton. Wat de software op de computer toont, bouwt de ontwerpster na met echte materialen. De partners vullen elkaar daarin perfect aan. Doriana en Massimiliano leven en werken zowel in Rome als Parijs, twee steden waartussen ze regelmatig pendelen. Hun kantoor in Rome bevindt zich aan Piazza del Monte di Pietà. ' EC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen