Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Mobiliteitsplan Zwijnaarde moet verkeersveiligheid verbeteren

Gerelateerde onderwerpen :

,
Mobiliteitsplan Zwijnaarde moet verkeersveiligheid verbeteren

Foto: stad Gent/Jeroen Willems

Het ontwerp voor het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde, Pleispark en Schilderswijk is klaar. Het plan moet de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verbeteren en de bereikbaarheid van de buurten garanderen. Het mobiliteitsplan zal de volgende jaren steeds sterker worden naarmate meer geplande infrastructuurprojecten klaar zijn. In februari legt het college het wijkmobiliteitsplan voor aan de gemeenteraad.
Het voorstel lost knelpunten rond leefkwaliteit en verkeersveiligheid op en garandeert de bereikbaarheid van de buurt. Te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer en met de auto. Door het doorgaand verkeer te beperken worden straten veiliger voor voetgangers en fietsers terwijl scholen, handelaars, bedrijven en landbouwgronden wel nog goed bereikbaar blijven.
 
“We maken de wijk veiliger en gezonder en streven naar een balans tussen leefkwaliteit en bedrijvigheid. Dit plan vormt samen met de wijkstructuurschets het allereerste wijkplan in Gent. Zwijnaarde zal er niet enkel op korte maar ook op langere termijn de vruchten van plukken”, verklaart schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw.
 
Concreet zal in het dorpscentrum doorgaand verkeer worden geweerd door een filter op de Hutsepotstraat, een filter op de Joachim Schaeyckstraat en enkelrichting in de Campusstraat. De as Hutsepotstraat-Dorpsstraat, de Remi Vlerickstraat, de Zandvoordestraat, de Dorpsstraat en de Joachim Schayckstraat worden daardoor veel rustiger. In de Krekelstraat komen er na de invoering van het wijkmobiliteitsplan afzonderlijke fietspaden om deze fietsroute veiliger en aangenamer te maken.
 
In de Isabella Van Oostenrijkstraat, eveneens een veelgebruikte schoolfietsroute, komt er eenrichtingsverkeer van de Heerweg-Noord naar de Hofakkerstraat. Om te vermijden dat de sluipstroom dan verschuift naar Nederzwijnaarde, wordt een verkeersfilter in de Hofakkerstraat gecreëerd. Dat maakt verschillende woonstraten in de buurt Schaarken rustiger en aangenamer.
 
De verbinding tussen de N43 en de N60 via de Pieter Paul Rubenslaan-Putstraat-Rijvisschestraat en via Maaltemeers wordt autoluw. De Pieter Paul Rubenslaan wordt een eenrichtingsstraat, in de Rijvisschestraat worden twee segmenten met tegengesteld eenrichtingsverkeer ingevoerd en in Maaltemeers komt een stukje enkelrichting. Doorgaand sluipverkeer zal de buurt op die manier minder belasten. Zo wordt het voor buurtbewoners rustiger en de veelgebruikte fietsroutes via Rijvissche, Maaltemeers of de kruisende fietssnelweg worden veel veiliger.
 
Infrastructuurdossiers

Ten noorden van de as Tramstraat - Adolphe della Faillelaan is het vooral uitkijken naar de realisatie van enkele belangrijke infrastructuurdossiers, zoals de nieuwe fietsbrug over de Ringvaart en de directe verbinding tussen de R4 en Zwijnaarde II en III. Wanneer die directe verbinding er is, worden er bijkomende maatregelen genomen om zwaar verkeer uit de woonwijken te houden.
Het wijkmobiliteitsplan bestaat uit verschillende lagen. Naast het voorstel volgen nog verschillende acties die de veiligheid en het comfort van verschillende weggebruikers verhogen. Zo komen er veiligere oversteken en routes voor voetgangers en fietsers en snelheids- en parkeermaatregelen. Er zijn ook maatregelen gepland om schoolomgevingen, het dorpscentrum en de open ruimte aangenamer te maken.
 
Het wijkmobiliteitsplan kwam tot stand na een uitgebreid participatietraject dat al loopt sinds eind 2019. Wijkbewoners en betrokkenen gaven verschillende keren hun ideeën en opmerkingen, onder meer op een wijkparticipatieplatform en tijdens doelgroepgesprekken en wijkmarkten. Op basis daarvan en na verder onderzoek werd het wijkmobiliteitsplan samengesteld.
Het plan wordt nu op de gemeenteraad van februari 2022 ter goedkeuring voorgelegd. Daarna worden wijkbewoners op de hoogte gebracht via een brochure en een informatiemoment. In het voorjaar van 2023 wordt het plan uitgerold. Na zes maanden start een evaluatie waarbij ook wijkbewoners betrokken worden.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

De stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp goed voor de eerste fase van de publieke ruimte van de Slachthuiswijk. Autoluwe speel-, sport- en ontmoetingsruimtes zullen de nieuwe en bestaande delen van de wijk aan Antwerpen-Dam[…]

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

Voorbereiding gestart voor aanleg fietssnelweg F42

Voorbereiding gestart voor aanleg fietssnelweg F42

Vergunning voor transformatie Adolphe Maxlaan in Brussel

Vergunning voor transformatie Adolphe Maxlaan in Brussel

Meer artikels