Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

MIVB opent duurzame tramstelplaats in Brussel

MIVB opent duurzame tramstelplaats in Brussel

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft in  Ukkel de nieuwe, duurzame tramstelplaats Marconi officieel in gebruik genomen.

Marconi ligt aan de Ruisbroeksesteenweg, op de grens van Ukkel, Vorst en Drogenbos. De bouw ervan begon in 2015 en sinds kort is het depot volledig operationeel.

Marconi heeft een totale oppervlakte van 27.000 m² en beschikt over 22 sporen. De stelplaats kan tot 75 trams stallen en beschikt over een onderhoudshal die nog eens tien voertuigen kan ontvangen. In de werkplaats gebeurt eerstelijnsonderhoud. Zo is er een tramwash. Voorts is er ook een aspirotram (een grote stofzuiger die een tram kan leegzuigen) en een onderhoudsstand voor wielen. Op het terrein staat ook een gebouw voor het personeel, waar onder meer administratieve diensten in zijn ondergebracht. In totaal kan de stelplaats tot 170 medewerkers huisvesten.

Ecologisch

Tijdens de bouw van de stelplaats ging bijzondere aandacht naar de harmonieuze integratie van het gebouw in de groene omgeving en het ecologische aspect. Zo is de gevel van het gebouw opgetrokken in hout. Het gaat om Afrikaans padouk-hout dat het FSC-label draagt en dus afkomstig is van duurzame bossen. De aanplantingen rond de site zijn allemaal inheems. Op ecologisch vlak beschikt de stelplaats over een bekken van 695 m³ dat regenwater opvangt. Dat regenwater wordt gebruikt voor het sanitair en het wassen van de trams. Daarnaast heeft de site een warmtepomp voor de verwarming en warm water, 600 zonnepanelen en led-verlichting aangestuurd door bewegingsdetectoren. Aan de ingang van de stelplaats werd een anti-trillingsmat aangebracht onder het wegdek. Rond Marconi staat een geluidsmuur van 140 m die de buurt moeten vrijwaren van geluidsoverlast. Aan de gewestelijke groene wandeling (gefinancierd door Leefmilieu Brussel) en aan de boomgaard (voor de studenten van de Ukkelse tuinbouwschool) wordt de laatste hand gelegd.

BREEAM

De stelplaats is gebouwd volgens het BREEAM-principe, een Brits programma dat het gebruik van duurzame materialen en bronnen aanmoedigt. Marconi kreeg het BREEAM-certificaat met vermelding ‘very good’. De gebruikte materialen zijn overwegend recycleerbaar. Tijdens de bouw ging bovendien veel aandacht naar de sanering van de vervuilde grond. Er werd een beheersplan opgesteld met opvolging voor de komende jaren. “We hebben een mooi en speciaal gebouw met een sprekende architectuur. Het fungeert als referentie voor de stelplaats van de toekomst, zowel voor het ecologische luik als op vlak van hernieuwbare energie”, legt Jean-Pierre Claus, verantwoordelijke van Marconi uit.

Europese steun

Marconi maakt deel uit van het Europese project «Tramstore 21», een partnership van Europese steden. Doel is in Brussel en de andere partnersteden (Rotterdam, Dijon en Blackpool) stelplaatsen te bouwen volgens de principes van duurzame ontwikkeling, die zich integreren in hun omgeving. Het project wordt meebetaald door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), in het kader van het programma Interreg North-West Europe dat organisaties uit Europese regio’s aanzet om samen te werken op sociaal, economisch en milieuvlak.

Ligging

De nieuwe stelplaats heeft een strategische ligging op het tramnet. De MIVB had immers nog geen tramstelplaats in het zuiden van Brussel. Nu dat wel het geval is, kunnen trams daar meteen op het net worden ingezet, wat het aantal zogenaamde ‘dode’ kilometers beperkt. Die ‘dode’ kilometers zijn weinig efficiënt omdat de tram zonder reizigers rijdt tot aan zijn beginpunt. De trams van Marconi bedienen momenteel vijf lijnen (4, 32, 82, 97 en 92). Een aanbod dat nog zal evolueren.

 

“Vandaag een nieuwe ecologische stelplaats, volgend jaar nieuwe voertuigen, binnenkort nieuwe lijnen… Ons tramnet blijft uitbreiden, niet alleen ten voordele van de reizigers, maar ook van de Brusselse mobiliteit in het algemeen. Ik ben fier dat ik samen met het MIVB-personeel kan meewerken aan de mobiliteit van morgen. Openbaar vervoer is een prioriteit voor onze stad. Met de aankoop van nieuwe voertuigen kwam ook de nood aan depots om ze te parkeren. Het depot Marconi voor trams is klaar” aldus Brieuc de Meeûs, ceo van de MIVB.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

NMBS rust werkplaats van Vorst uit met 6.100 zonnepanelen

NMBS rust werkplaats van Vorst uit met 6.100 zonnepanelen

De NMBS heeft op de daken van haar onderhoudswerkplaats van Vorst een installatie van 6.100 zonnepanelen in gebruik genomen. Hierdoor wordt de NMBS nog groener. Deze installatie van 6.100 panelen is de grootste fotovoltaïsche[…]

Nieuw bouwmaterialen­dorp in Brussel

Nieuw bouwmaterialen­dorp in Brussel

Nieuwe antitrilsteunen voor metro

Nieuwe antitrilsteunen voor metro

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

Nieuwe sensor spoort betondegradatie op

Meer artikels