Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Milieubewustzijn in Europa gemeten

Gerelateerde onderwerpen :

,
Milieubewustzijn in Europa gemeten

De Europese marktleider in verwarmingstechnologie Vaillant polste via een online rondvraag in dertien Europese landen naar de houding ten opzichte van duurzaamheid en de dagelijkse gewoonten van de bevolking. België behaalde een achtste plaats in de rangschikking inzake milieuvriendelijkheid en milieubewustzijn. De enquête vormt een graadmeter om te zien waar nog de grootste ruimte voor verbetering is in energieverbruik en consumentengedrag.

De internationale studie van Vaillant werd uitgevoerd in samenwerking met het markonderzoeksbureau TNS Infra-test. In totaal kregen 13.500 mensen uit dertien landen meer dan honderd vragen voorgeschoteld die peilden naar hun ecologische ingesteldheid en gedrag. Het resultaat bepaalde het groene intelligentiequotiënt of ‘Green iQ’ van de deelnemers. De vragen gingen over uiteenlopende onderwerpen zoals mobiliteit, aankoopgewoonten, energiegebruik en verwarmingsgewoonten.

Milieubescherming

“Als leverancier van energiebesparende verwarmingstechnologie waren we benieuwd naar hoe ‘groen’ de dagelijkse gewoonten van mensen effectief zijn en waarin verschillende landen zich van elkaar onderscheiden. In één moeite door wilden we dat milieubewustzijn ook stimuleren en tonen dat ieder van ons zijn bijdrage kan leveren tot de bescherming van het milieu en de besparing van energie”, zegt Andree Groos, managing director van Vaillant Group Sales, Marketing en Service.

België eindigde in dit onderzoek op de achtste plaats. In Turkije, dat een iQ van 127 behaalt, blijkt de groene ingesteldheid het grootst. Oostenrijk volgt met een score van 123 en Polen staat op de laatste plaats met een iQ van 72.

Uitschieters

Hoewel de Belg zijn groene spirit nog wel wat kan bijschaven, is er iets waarin hij uitblinkt: afval sorteren. Daar maakt 86% van de Belgen werk van, en daarmee doen we beter dan Duitsland of Oostenrijk, die met 84% op een gedeelde tweede plaats eindigen. Dat 21% van de bevolking zegt aandacht te besteden aan de CO2-uitstoot bij de aankoop van een auto levert België een eerste plaats op, al vragen de onderzoekers zich af welke rol het voordeel van alle aard inzake bedrijfswagens of de berekening van de belasting op de inverkeerstelling  in deze resultaten speelde.

Ook bij de aankoop van huishoudtoestellen of verwarmingsinstallaties let 43% van onze landgenoten op het energielabel, waarmee we op de tweede plaats belanden na Oostenrijk, dat het net iets beter doet met 45%. De slechtste punten haalt België op het vlak van drankaankoop. Slechts 23% van de Belgen kiest voor herbruikbare flessen, en daarmee bengelen we helemaal onderaan het landenlijstje.

Het onderzoek leverde op sommige gebieden trouwens verrassende resultaten op. Zo blijkt de leeftijdsgroep van 45-54 jaar in de meeste landen milieubewuster te zijn dan de nochtans beter geïnformeerde en ambitieuzere 25-34’ers. In België is het zelfs de leeftijdscategorie 55-65 die er bovenuit schiet. Ook opmerkelijk: hoewel Italië één van de zonnigste landen van Europa is, toont de Italiaan zich het best geïnformeerd over economische verwarmingsinstallaties: één op de vijf is erin thuis.

Verschillen

Ook tussen vrouwen en mannen zijn er opvallende verschillen in de manier waarop ze met ecologische kwesties omgaan. Zo geven vrouwen over de hele lijn blijk van een hoger Green iQ (103,5 tegenover 95,6), maar gaan mannen slimmer om met verwarmings-, technologie- en mobiliteitskwesties. Alleen in Frankrijk doen mannen het in het algemeen iets beter dan hun landgenotes. De grootste genderspecifieke verschillen zijn merkbaar in Kroatië, Zwitserland, Rusland en Oostenrijk, waar de berglucht bevorderlijk blijkt voor het Green iQ: de dames behalen er een record van 132,8.

Green iQ is het eerste label dat de Vaillant-producten onderscheidt die efficiëntie, duurzaamheid en connectiviteit optimaal weten te combineren. Dergelijke toestellen vergen een vernuftig en kwaliteitsvol ontwerp met een milieuvriendelijke en toekomstbestendige insteek. De Vaillant Group is marktleider in Europa en stelt wereldwijd 12.000 mensen tewerk in de sector van de verwarmingstechnologieën. De maatschappelijke zetel is gevestigd in Remscheid, Duitsland.

De groep, die in 2015 een omzet van 2,41 miljard € boekte, besteedt heel wat aandacht aan onderzoek en ontwikkeling (o&o): de afdeling o&o telt 780 medewerkers en is daarmee niet alleen één van de grootste, maar zeker ook één van de meest creatieve in de sector. Vaillant Group is eigenaar van meer dan 2.000 octrooien en dient er jaarlijks bijna 50 nieuwe in.

Het Belgische filiaal van de Vaillant Group, dat actief is in het domein van de verwarmingstechnologieën, is gevestigd in Drogenbos en stelt 428 personen te werk. Met een omzet van 141 miljoen € vorig jaar kan de onderneming zich ook in België marktleider noemen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam

De multidisciplinaire bouwgroep Denys uit Wondelgem werd geselecteerd om mee te bouwen aan het Porthosproject, dat door Havenbedrijf Rotterdam, Gasunie en Energiebeheer Nederland werd ontwikkeld om bij te dragen aan het behalen van de[…]

Demir past milieuregels aan om minder werfwater te verspillen

Demir past milieuregels aan om minder werfwater te verspillen

Vlaanderen start sanering van Grote Laak

Vlaanderen start sanering van Grote Laak

Het stikstofarrest van de RvVb: het Vlaamse stikstofbeleid op losse schroeven?

Het stikstofarrest van de RvVb: het Vlaamse stikstofbeleid op losse schroeven?

Meer artikels