Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Meer dan trucks alleen

Meer dan trucks alleen

Het aanbod van de zeven vrachtwagenfabrikanten onderging in de afgelopen twee jaar een ware metamorfose. De nieuwe Euro 6-norm was daarvan de oorzaak. Toch tonen de merken meer dan alleen deze nieuwigheden op hun stand tijdens Truck & Transport.

Truck & Transport wordt georganiseerd in de rand van het reguliere Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigensalon en duurt niet de volle lengte van dat salon. Dat betekent meteen ook dat het Brusselse salon voor de merken niet meteen de belangrijkste gebeurtenis van het jaar is. Anders is het gesteld met de invoerders, die van Truck & Transport hun tweejaarlijkse afspraak met hun klanten gemaakt hebben. Eén en ander betekent meteen ook dat men in Brussel niet hoeft te zijn voor een reeks tot de verbeelding sprekende wereldpremières en dat de twee Heizelpaleizen (11 en 12), waarin de beurs van vrijdag 16 tot maandag 19 januari wordt georganiseerd, eigenlijk een kleine doorslag zijn van wat enkele maanden geleden op veel grotere schaal getoond werd op de IAA in Hannover.

En toch...

DAF is de uitzondering die deze regel bevestigt, want het brengt enkele evoluties mee naar Brussel die echt wel als een wereldpremière beschouwd kunnen worden. Het gaat hierbij om evoluties van hun motoren, die gericht zijn op nog meer zuinigheid. Zo is er de Paccar PX-11 motor die een betere oliehuishouding en een efficiëntere verbranding biedt dankzij een herdachte verbrandingskamer, een verbeterde brandstofinjectie en meer gesofisticeerde software. De Paccar MX-13 krijgt dan weer een nieuwe turbo, een nieuwe nokkenas en een efficiënter oliebeheer aangemeten en DAF voerde voorts een doorgedreven vermindering van de wrijvingsverliezen door. Samen met een meer doeltreffende tweetrapswaterpomp en geoptimaliseerde software zorgt ook deze evolutie voor een daling van het brandstofverbruik. Bovendien werd de remkracht van de MX Engine Brake motorrem, die voortaan vanaf de stuurkolom bediend wordt, eveneens met 20% verhoogd, waardoor die nu uitkomt op 360 kW bij 2.000 t/min.

Deze verschillende verbeteringen heten borg te staan voor een brandstofvermindering van 2%. Bovendien kunnen alle CF- en XF-trucks nu in Eco Mode gebruikt worden. Deze modus kan gebruikt worden wanneer bij de start geen stevige acceleratie nodig is en vermindert het motorkoppel in de eerste versnellingen met 10%. Ook dit zou een vermindering van het brandstofverbruik van 1% teweegbrengen. Tot slot kunnen de CF en XF voortaan uitgerust worden met nieuwe aerodynamische kits, die beter aangepast zijn aan alle soorten transportopdrachten.

DAF beperkt zich trouwens niet tot deze nieuwigheden alleen en presenteert ook nog datgene waar het in Hannover al uitvoerig mee uitpakte. Zo biedt DAF nu ook een 'predicitive cruise control' aan. DAF heeft zijn systeem in eigen huis ontwikkeld en biedt het vanaf het begin van 2015 tegen meerprijs aan op elke CF en XF met de AS-Tronic twaalfversnellingsbak. Een andere nieuwigheid zijn de CF en XF 'Low Deck'. Met een koppelschotelhoogte van 91 cm, wat 5 cm lager is dan de vorige Low Deck-versie, kan deze 'low deck' gebruikt worden met opleggers met een grotere binnenhoogte. De XF Low Deck is overigens uitgerust met een nieuwe dakspoiler, die het verbruik volgens DAF met 1,5% doet dalen.

Mannen die de gas doen branden

Iveco toont zijn Iveco Daily (zie afzonderlijk artikel elders in dit nummer) tijdens het reguliere salon, maar stelt op Truck & Transport een assortiment van zware en middelzware trucks voor. Het gaat om drie Stralis, twee Eurocargo's en twee Trakkers. Eén van de Stralis is een versie op lng, waarmee het Italiaanse merk zijn sterke positie op de markt van de aardgastrucks wil onderstrepen.

Mikken op de landbouwsector

Een opvallende zijstap valt op te merken bij MAN, dat zijn Agrar-gamma promoot op de Heizel. Deze wat aparte zijstap is echter ook weer niet zo buitenissig als hij lijkt, want het merk uit München speelt hiermee in op de komst van de rode nummerplaat voor landbouwtractoren en de daaraan verbonden strengere controles van tractoren. Die zorgen er samen met de ook in de landbouw toegenomen af te leggen afstanden voor dat bij landbouwers een groeiende behoefte aan vrachtwagens met terreincapaciteiten bestaat. Daarom toont MAN een polyvalente 4x4 trekker met 480 pk, een voertuig dat overigens ook in de bouwsector ingezet kan worden.

Ook MAN brengt voorts een doorslagje van wat het in september in het thuisland toonde. Zo is er de nieuwe versie van zijn EfficientLine-modellen, die deze keer uiteraard aangepast zijn aan de nieuwe Euro 6-motoren. De EfficientLine 2-modellen hebben net als hun voorgangers een reeks brandstofbesparende maatregelen aan boord.

Het gaat hierbij om een Efficient-Cruise predictive cruise control, D26-motoren met Top Torque-koppelsturing, die 200 Nm meer koppel hebben om de langere verhoudingen beter te kunnen gebruiken, een Speed Shifting-functie die het schakelen tussen de tiende en de twaalfde versnelling vereenvoudigt, een MAN TeleMatics onboard telematicamodule, de EfficientRoll-functie die de inertie van het voertuig tijdens afdalingen beter benut, een op 85 km/u afgestelde maximale snelheid en banden met lage rolweerstand.

De nieuwe D38-motor is een ander model dat in Brussel wordt voorgereden. Deze D38-motor, die het TGX-gamma gepast afrondt, zal in Brussel beschikbaar zijn met 520, 560 en 640 pk.

Hydraulische terreinhulp

Mercedes-Benz stelt in Brussel zijn volledige gamma van Actros, Antos, Atego en Arocs voor. Het merk uit Stuttgart heeft voor iedere soort transportopdracht een gespecialiseerde oplossing, die soms bijzonder ver kan gaan. Zo biedt men bijvoorbeeld van de Actros en de Antos telkens ook een Loader en een Volumer aan. De eerste uitvoering is gericht op een hoog laadvermogen, de tweede op zoveel mogelijk laadvolume.

Het Arocs-gamma wordt dan weer uitgebreid met een Loader en een Grounder. De eerste is een lichtgewichtuitvoering, die geknipt is voor zware opdrachten zoals het betonvervoer met een 8x4/4-betonmixer of het kipvervoer met een 4x2-trekker. De Arocs Grounder is dan weer de oplossing voor bedrijven die hun voertuigen blootstellen aan extreme inspanningen. Het gaat om vrachtwagens met gesloten laadbak, betonmixers en kipwagens, die speciaal voor bijzonder zwaar gebruik werden ontwikkeld.

Sinds eind vorig jaar breidde Mercedes-Benz zijn Arocs-gamma overigens nog uit met een nieuwe versie voor wie met de Arocs niet echt het extreem zware terrein in moet, maar toch nood heeft aan aandrijving op alle wielen. De HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) hydrosta­tische transmissie zal in februari in productie gaan. De vooras wordt aangedreven door inschakelbare hydrodynamisch aangedreven motoren, die geïntegreerd zijn in de naven van de wielen. De voornaamste nieuwigheid ligt in het feit dat de hydrodynamische slangen rechtstreeks in het hart van de wielnaaf doordringen, zonder dat ze een wielomtrek moeten doen. Het risico op pannes wordt dan ook sterk verminderd. Het HAD-systeem zal trouwens compatibel zijn met de automatische versnellingsbakken en met de retarders, wat eveneens een première betekent als men het vergelijkt met de andere twee merken die hydrostatische aandrijvingen aanbieden, met name MAN en Renault Trucks.

“Truck of the Year 2015' in vol ornaat

Renault Trucks vernieuwde in de zomer van 2013 in één klap zijn volledige gamma, een krachttoer die nog nooit eerder vertoond was in vrachtwagenland. Het Franse merk, dat tot de Volvo-groep behoort, hoopt met dit volledig nieuwe gamma een stuk marktaandeel te veroveren. Het is nog te vroeg om te zeggen of het merk ook zal slagen in zijn objectief, maar het is nu al wel duidelijk dat men de gespecialiseerde pers wist te overtuigen, want de Renault Trucks T (het zware gamma) wist de titel 'Truck of the Year 2015' in de wacht te slepen. De jury viel vooral voor de vooruitstrevende oplossingen op het vlak van de aerodynamica, het rijcomfort en de rustmogelijkheden voor de chauffeurs. De T, die ontwikkeld werd voor het langeafstandsvervoer en slechts enkele componenten gemeen heeft met zijn grote neef de Volvo FH, vervangt eigenlijk twee trucks tegelijk, aangezien hij zowel de Magnum als de Premium opvolgt.

Naast de T pakt Renault Trucks ook uit met een dubbel gamma voor de bouw. De cabine van de T wordt trouwens ook gebruikt op een gedeelte van het C- en het K-gamma. Het eerste gamma is bestemd voor de bevoorrading van bouwwerven, het tweede voor zwaardere bouwwerftoepassingen. Dit is meteen één van de bijzonderheden van het nieuwe Renault Trucks-gamma, waarbij men een gamma niet langer toewijst aan een cabine, maar het echt per beroep samenstelt door er de geschikte cabines voor te gebruiken. De C beschikt dan ook nog over de oude van de Premium afkomstige cabine met een breedte van 230 cm, die enkel in combinatie met de achtlitermotor leverbaar is. Dit model biedt een interessant alternatief voor wie op verschillende bouwwerven bouwmaterialen moet leveren en dus nood heeft aan een handzame truck. Deze kleine cabine kreeg naast een volledig nieuwe frontpartij ook binnenin enkele kleine aanpassingen mee.

De Renault K onderscheidt zich door een erg agressieve neuspartij, waarin ook de stalen bumper werd geïntegreerd. Deze bumper zal voortaan echter ook leverbaar zijn op bepaalde versies van de C. De beide gamma's delen op mechanisch vlak de meeste van hun componenten, maar ze verschillen als het op hun aanvalshoek aankomt. Bij de C bedraagt die 24° en bij de K 34°. Voorts is het Optitrack-systeem op de C 4x2H4 of 6x2H4 tegen meerprijs leverbaar en op de K niet. Die heeft echter wel permanent integrale aandrijfsystemen. Een Xload-versie van de C mikt vooral op het laadvermogen, door 400 kg eigengewicht te winnen dankzij het weglaten van enkele accessoires, een andere bandenkeuze en de montage van een kleinere brandstoftank van 250 liter. Het nieuwe gamma van Renault wordt voorts afgerond met een drievoudig distributiegamma.

Ondersteunende diensten in de verf

Scania zal op zijn stand van het Salon Truck & Transport zes voertuigen tentoonstellen, waarvan één voertuig op lng-gas. Het is duidelijk dat de Zweedse constructeur de kaart van zijn Euro 6-gamma trekt en - in afwachting van de komst van zijn nieuwe cabine - zijn ondersteunende diensten in de verf zet. Scania maakt van de zuinigheid van zijn voertuigen een troef en pakt daarom uit met het recordverbruik dat de SCR-only-motor van 410 pk liet optekenen in een vergelijkingstest, die model stond voor de toekenning van de Green Truck Award.

Een andere belangrijk thema bij Scania is het pack van bijkomende diensten, waaronder de Trailer Services, de Scania Driver Services en de Fleet Management Services. Scania is overigens niet de enige constructeur die zijn ondersteunende diensten naar voren schuift. Bij alle merken is het zo dat de truck slechts een klein deel is geworden van het totaalpakket dat zij als partner van vervoerders en eigen vervoerders aanbieden. Daarnaast zetten alle merken voluit in op het terugdringen van het verbruik door chauffeursopleidingen (in het kader van de vakbekwaamheid), opvolging van de rijstijl van de chauffeurs en/of slimme elektronica, die de gps koppelt aan de automaat van de truck.

Schakelen met dubbele koppeling

Volvo presenteerde onlangs zijn I-Shift versnellingsbak met dubbele koppeling. Dit is een versnellingsbak die bestaat uit twee transmissiearmen en een dubbele koppeling. Terwijl één versnelling wordt ingeschakeld, wordt de volgende al voorgeselecteerd in de andere transmissiearm. Tijdens het veranderen van versnelling wordt de eerste koppeling ontkoppeld op het moment dat de tweede wordt ingeschakeld. Het schakelen gebeurt dan ook zonder verlies aan trekkracht, zonder het wegvallen van het koppel en zonder snelheidsverlies. Volvo Trucks is de eerste fabrikant ter wereld die dit type versnellingsbak voor trucks in serie bouwt. De I-Shift Dual Clutch zal op de Volvo FH verkrijgbaar zijn.

Volvo stelde onlangs nog enkele opvallende nieuwigheden voor, die o.m. ook op de bouwsector mikken. Zo is er een nieuwe versie van zijn FH-cabine met een met 190 mm verlaagd dak. Daarnaast werden ook alle uitstekende delen zoals antennes verwijderd. Volvo Trucks mikt met deze nieuwe variant op de mijn- en bouwsector. Hierdoor kan men een kraan monteren, die zonder belemmering boven de cabine kan werken. Deze verlaagde cabine is leverbaar met alle motoren van de FH en de FH16. En ook de FL 4x4 is een voertuig dat zich als een vis in het water zal voelen op bouwwerven. Het gaat om een integraal aangedreven 4x4-truck met een verhoogd chassis, dat voor een grotere bodemvrijheid en een aanvalshoek tot 25 graden zorgt. De Volvo FL 4x4 heeft een permanente integrale transmissie en kan aangedreven worden door een 250 of 280 pk-motor. - DW

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen