Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Mechelen plaatst fiets- en voetgangersbrug van 115 ton

Mechelen plaatst fiets- en voetgangersbrug van 115 ton

(c) Stad Mechelen

In Mechelen werd zopas de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle gelegd. Deze brug verbindt het Rode Kruisplein met de toekomstige Parking Keerdok. De brug met een gewicht van 115 ton, werd op zijn plaats gebracht met twee enorme kranen. Ze wordt gebouwd door de tijdelijke maatschappij Herbosch Kiere uit Kallo en CSM uit Hamont Achel. 

 

Sinds 2018 wordt het gebied rond het Keerdok, gelegen tussen de Dijle, Guido Gezellelaan en de N16, ontwikkeld tot een duurzame en compleet nieuwe woonwijk met een hotel, een parkeergebouw en een publiek groen park. Na de opening van het viersterrenhotel Van der Valk en werken aan het parkeergebouw op de Eandistip, zit de realisatie van de twee bruggen bijna in de eindfase.

Twee kranen

Vrijdagochtend 25 maart gebeurde de plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle. De brug werd met twee kranen van de firma M.J. van Riel op zijn plaats gelegd. De kranen hebben een capaciteit van respectievelijk 700 en 500 ton.

“De plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug was nog complexer en groter dan de operatie van de stalen draagstructuur van de brug voor gemengd verkeer die eind vorig jaar werd geplaatst. In theorie kunnen de twee kranen 1.200 ton dragen, maar omdat ze zover over het water moesten reiken, werd toch extra capaciteit voorzien. De kranen werden tot het uiterste belast. De brug heeft een lengte van zowat 55 m en is 5 m breed”, vertelt schepen van Stadsontwikkeling, Greet Geypen.

“De komende weken werkt de aannemer het wegdek van de brug af, wordt het laatste beton van de fundering gestort en worden de leuningen en de verlichting geplaatst. De afwerking van de brug is voorzien tegen begin juni. Vanaf dan wordt het jaagpad opnieuw geopend en is het voor iedereen toegankelijk. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal in de eerste plaats veilige verplaatsingen tussen de Eandistip en de Keerdoksite mogelijk maken. Ook aan de betonnen brug voor gemengd verkeer wordt nog hard gewerkt”, zegt schepen van Openbare Werken Patrick Princen.

Volgende fase

In een volgende fase worden ook de beide armen van de Dijle overspannen met een brug, waardoor een fiets- en voetgangersknooppunt tussen de wijken Noord en Battel ontstaat. Ook bewoners van het centrum zullen zo via de groenere vesten en het toekomstige Keerdokpark naar de jaagpaden langs de Dijle kunnen fietsen.

De realisatie van de beide bruggen is een samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg die optreedt als bouwheer en de stad Mechelen die het project financiert en hiervoor ook subsidies kreeg van Vlaanderen.

Het kostenplaatje voor de twee bruggen bedraagt ongeveer 2,8 miljoen €. Beide bruggen worden begin juni geopend. De opening van het parkeergebouw wordt eind dit jaar verwacht.  

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Mechelen zet onthardingsteam aan het werk

Mechelen zet onthardingsteam aan het werk

Na een testperiode van zes maanden is bij de Mechelse uitvoeringsdiensten een onthardingsteam definitief gestart. De filosofie achter het nieuwe team is dezelfde als die van het eerder in het geroepen fiets- en voetpadenteam: snel op de bal[…]

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham

Fluxys en Gasunie bouwen grensoverschrijdend waterstofnetwerk

Fluxys en Gasunie bouwen grensoverschrijdend waterstofnetwerk

Noordzee moet vier keer zoveel windenergie leveren

Noordzee moet vier keer zoveel windenergie leveren

Meer artikels