Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Mechelen experimenteert met nieuw type laadpaal

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Mechelen experimenteert met nieuw type laadpaal

(c) Stad Mechelen

Het stadsbestuur van Mechelen zoekt inwoners die willen meewerken aan een testproject met elektrische laadpalen. Lupys is een laadpaal die tegen de voorgevel van rijwoningen wordt gemonteerd. In tegenstelling tot andere laadpalen, ligt de oplaadkabel dus niet op de rijbaan of het voetpad.
“Elektrisch rijden kan enkel mits het plaatsen van voldoende laadplaatsen. We willen dus investeren in extra plekken om de batterijen op te laden. Daarom starten we in drie stadswijken een project met een nieuw type laadpaal, de Lupys”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
 
Het doel is om in de teststraten telkens een groep bewoners te vinden die samen gebruik maken van de laadpaal die bij één van hen tegen de gevel staat. Het laadpunt van Lupys wordt aangesloten op de meterkast van de woning.
 
“Als incentive nemen we voor dit project de aankoop- en installatiekosten op ons. De gebruikers betalen enkel de elektriciteitskosten voor het laden van de wagen. Van één laadpaal kunnen meerdere wagens gebruikmaken. Een app regelt de kostenverdeling en afspraken”, aldus burgemeester Vandersmissen.
 
Lupys is al het derde project met laadpalen dat momenteel loopt in de stad Mechelen. Twee weken geleden kondigden Proximus en de stad Mechelen een gezamenlijk testproject aan waarbij laadstations voor elektrische voertuigen aangesloten worden op straatkasten met telecomapparatuur van Proximus. Dat is een Belgische primeur.
 
Daarnaast werkt de stad met de Vlaamse overheid ook aan het opstellen van een potentieelkaart waarop wordt aangegeven wat de verwachte nood is tussen nu en 2025 voor laadpalen.  Concrete locaties voor bijkomende laadinfrastructuur worden op basis daarvan nu al bepaald.
 
Het is te verwachten dat Mechelen door al deze projecten zijn voorsprong inzake laadinfrastructuur in Vlaanderen nog zal vergroten. Met 139 (semi-)publieke laadpalen telt Mechelen nu al de meeste laadpalen per inwoner.
 
“Dat is een bewuste keuze. Duurzame mobiliteit is in deze bestuursperiode één van onze drie speerpunten en absoluut noodzakelijk om de belangrijke doelstellingen uit het Lokaal Energie- en Klimaatpact te halen”, zegt Alexander Vandersmissen.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Voetbalveld Standaard Muide wordt warmtebron voor buurt

Voetbalveld Standaard Muide wordt warmtebron voor buurt

In 2023 plant Stad Gent de heraanleg van het voetbalveld van Standaard Muide. Dit zal met de aanleg van een warmtenet gepaard gaan: een unicum in een Belgisch openbaar domein. De gewonnen warmte gaat naar de huizen en sociale appartementen die[…]

Duurzaamheid prioritair bij de bouw van nieuwe gevangenis in Haren

Duurzaamheid prioritair bij de bouw van nieuwe gevangenis in Haren

Een milieupaspoort voor elk product

Een milieupaspoort voor elk product

Voorzichtig optimisme over aardwarmteproject in Mol

Voorzichtig optimisme over aardwarmteproject in Mol

Meer artikels