Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Materieelverkoop gaat achteruit, maar er is geen reden tot paniek

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Materieelverkoop gaat achteruit, maar er is geen reden tot paniek

© Kalinovsky Dmitry,+375297500400

Er werden vorig jaar minder bouwmachines verkocht dan in 2019 maar voor sectorfederatie Sigma is er geen reden tot paniek. Na de recordcijfers van de voorbije jaren zat een krimp in de verkochte aantallen er sowieso al aan te komen. En het pakket werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding zal ervoor zorgen dat er in de burgerlijke bouwkunde genoeg om handen is.
“Terwijl vele andere sectoren waren zwaar getroffen door de viruscrisis, heeft de sector van het materieel redelijk goed stand gehouden. Sommige materieelverkopers kunnen zelfs uitstekende cijfers voorleggen voor 2020. De overheid heeft dan ook goed gereageerd op de omstandigheden. Als er bij de eerste golf en de eerste lockdown een vertraging was bij het uitbrengen van openbare aanbestedingen, konden de activiteiten snel hervatten. Voegen we daarbij het grote pakket werken voor de Oosterweel, dan zien we dat er genoeg opdrachten zijn voor heel wat aannemers en dat die daardoor opnieuw willen investeren”, vertelt Sigma-voorzitter Dries Van Haut op de jaarlijkse voorstelling van de federatie van de materieelinvoerders.
 
“Bepaalde industrietakken lijden nog steeds onder de coronacrisis waardoor industriebouw en utiliteitsbouw nog niet meesurfen op deze positieve (of beter: niet al te negatieve) golf. De logistiek heeft ook maar een beperkte impact gevoeld van de crisis en zal vermoedelijk of hopelijk ook in dit jaar niet al te veel last van ondervinden. Al bij al heeft de materieelsector geen reden tot klagen en zeker geen reden tot paniek”, stelt Van Haut.
 
“In de machines voor de burgerlijke bouwkunde was er in 2020 een sterke daling bij de grote machines (-20%) terwijl de kleine machines een verlies van 10% werd opgetekend. We moeten dit echter ook in perspectief bekijken. De kleine machines dalen voor de eerste maal

in vele jaren, maar blijven op een hoog niveau, net onder het niveau van 2018. Grote machines dalen meer en neigen eerder naar een langetermijngemiddelde. Maare indien er geen pandemie zou geweest zijn en we zouden met de zelfde cijfers zitten, dan zouden we dit de meeste normale zaak vinden. Want na jaren van groei en waarbij record na record werd verbroken, hadden velen van ons reeds eerder een daling verwacht, Als er een corona-effect is geweest, zal dit zeker veel minder gewogen hebben dan de normale economische cyclus die we kennen en die verwacht was, De indicatoren blijven evenwel bloedrood, ondanks dat de volumes in december van vorig jaar 170% waren dan het gemiddelde van 2020. Eén zwaluw maakt de lente niet, maar laten we hopen dat de rest van de zwerm niet ver achter is”, besluit Van Haut.

Generatoren

“Reeds sinds enkele jaren verkondigen we dat het met de handel in generatoren in het algemeen niet goed gaat in België. 2020 vormt hierop geen uitzondering, integendeel. Na een slechte start in 2020 heeft de viruscrisis ervoor gezorgd dat de verkoop van generatoren en noodgeneratoren nagenoeg stilviel. Pas in september was er sprake van voorzichtig herstel. Er werd inzake generatoren vorig jaar 18% minder verkocht dan in 2019. Als we dan de kleine productiegroepen tot 7,5 kVA buiten beschouwing laten, dit zijn de kleine benzinegroepjes die hoofdzakelijk in bouwmarkten en doehetzelfketens verkocht worden, zien we pas hoe desastreus de industriële aggregaten ervoor staan: een daling van zowat 40%.”
 
“Alle vermogensklassen gaan er zwaar op achteruit, zelfs de populaire en meest voorkomende vermogensklasse tussen 30 en 160kVA. Een teken van herstel is nog niet onmiddellijk in het vooruitzicht. Ook niet voor de noodstroomaggregaten die toch al enkele jaren op rij sterk dalen. Dit ondanks de onzekerheden inzake stroomvoorziening die op ons afkomen met de transitie naar groenere energie en het sluiten van de kerncentrales. Behalve de viruscrisis (met o.m. geen stroomgroepen voor evenementen) speelt ook mee dat er vorig jaar nog geen stroomgroepen met Stage V-motoren op de markt waren en dat steeds meer klanten huren ipv kopen. Dat laatste zal zich ook dit jaar doorzetten, samen met de opkomst van alternatieve energie voor stroomoplossingen op de bouwplaatsen”, meent Eddie Bormans van de sectie Stroomgroepen van Sigma. “Onze verwachtingen zijn voor productiegroepen een kleine groei tov 2020, met een verdere weliswaar lichte afname van noodstroom generatoren.”
 
“In de sectoren waar lift trucks ingezet worden, zoals transport en logistiek, groothandel, productie, retail en voeding, is de daling van de omzetten door de viruscrisis in 2020 1relatief beperkt gebleven. Bij de vorkheftrucks was er een daling van 24,5 % voor 2020. In België is 64% van de verkochte vorkheftrucks elektrisch, een percentage dat blijft stijgen ten opzichte van de thermische markt. De enorme groei van e-commerce heeft vanzelfsprekend gezorgd voor een positieve groei van het segment van de kleinere machines voor goederentransport (o.m. walkies)”, weet Hugues Van Espen van de afdeling Lift Trucks van Sigma. Voor de Lift Trucks ziet hij twee
scenarios: een optimistisch en een pessimistisch scenario. “Wanneer er vb. veel faillissementen op ons af komen, zal het eerder een pessimistisch scenario worden, dit betekent dat het herstel van de verkoop veel langer zal duren dan bij het optimistische scenario.

Bekisting

De belangrijkste spelers op de Belgische markt die betonbekistingen en ondersteuningen produceren, verkopen en/of verhuren, slaan de handen in elkaar. Ze groeperen zich in een nieuwe sectie onder de vleugels van Sigma (zelf een deel van koepelfederatie Traxio) om zo te streven naar een transparantere en professionelere verhuurmarkt waarin vakkundigheid, kwaliteit en ethiek centraal staan.
Het verhuren van bekistingen is een belangrijke bedrijfsactiviteit voor de bekistingsfabrikanten en -verdelers. Deze ondernemingen – die steeds als leverancier optreden van aannemers – willen met deze sectie streven naar een beter georganiseerde, kwaliteitsvolle en transparantere markt. Daarom heeft de sector uniforme randvoorwaarden opgesteld voor offertes en contracten zodat klanten de aanbiedingen door verschillende spelers gemakkelijker kunnen vergelijken. Ook zijn duidelijke richtlijnen opgesteld voor een uniforme afbakening van huurperioden, voor voorraadbeheer en voor het aanbod van logistieke en technisch-ondersteunende of engineering-diensten.
 
Om een transparante relatie tussen verhuurder en huurder te kunnen garanderen, heeft de sector kwaliteitscriteria voor huurbekistingen gedefinieerd (de zogenaamde Belgische GSV-richtlijnen). Het gevolg van deze nieuwe aanpak is dat de markt transparanter wordt zodat aanbiedingen beter kunnen worden vergeleken, er een betere ondersteuning van bouwbedrijven mogelijk is, dat concurrentie wordt bevorderd en dat misverstanden of vertragingen door onduidelijke contracten kunnen vermeden worden. De nieuwe sectie Bekistingen wordt gevormd door Acropol, Becona, Cometal, Construx, DBS-Bekisting, Doka, Noé-bekistingstechnieken, Peri Benelux en Wolftech.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Mulder Europe levert eerste elektrische stationaire betonmixers

Mulder Europe levert eerste elektrische stationaire betonmixers

Mulder Europe heeft twee volledig elektrische betonmixers geleverd aan Voorbij Funderingstechniek. Deze stationaire betonmixers zullen worden ingezet op het project A16 Rotterdam, waar Funderingscombinatie Voorbij Franki (FCVF) in opdracht van[…]

14/04/2021 | BouwmaterieelMaterieel
Nieuwe mobiele bouwkraan van Liebherr

Nieuwe mobiele bouwkraan van Liebherr

Autonome schrobmachine voor kleine ruimtes

Autonome schrobmachine voor kleine ruimtes

Caterpillar verbetert asfaltfrezen

Caterpillar verbetert asfaltfrezen

Meer artikels